020 - 420 20 70

Beoordelingsbeleid

Vier redenen voor een beoordelingsbeleid:

  • Medewerkers motiveren en stimuleren
  • Je krijgt een goed beeld van de beschikbare kwaliteiten binnen je bedrijf
  • Medewerkers presteren beter
  • Werkgever en werknemer weten wat er van ze wordt verwacht

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

Wist je dat een goed beoordelingsbeleid leidt tot meer kwaliteit, betere samenwerking en meer motivatie op de werkvloer? Toch blijkt dat veel ondernemers in het MKB het functioneren van medewerkers niet of nauwelijks beoordelen. Het kost hen te veel tijd of ze weten niet hoe ze het moeten doen. Dan maar helemaal niet… een gemiste kans!

Een goed beoordelingsbeleid leidt tot beter presterende medewerkers. Met andere woorden: het geeft jouw onderneming een kwaliteitsinjectie. Bovendien hebben medewerkers zelf ook behoefte aan functionerings- en beoordelingsgesprekken. Leveren ze goed werk of niet? Elke medewerker wil groeien en beter worden in het werk. Dan moet hen wel verteld worden hoe ze dat kunnen doen.

Gebrek aan een juist beoordelingsbeleid

Tentoo HR manager Noortje Hendrikx merkt dat het veel bedrijven vaak aan een goed werkend beoordelingsbeleid ontbreekt: “MKB’ers weten vaak niet hoe ze het aan moeten pakken. Ze hebben verstand van hun business, maar met HR-zaken zoals een beoordelingsbeleid hebben ze vaak geen ervaring. Wanneer er wel sprake is van een beoordelingsbeleid, is het nog de vraag hoe deze wordt toegepast. Vaak blijkt een beleid behoorlijk achterhaald te zijn. Het is bijvoorbeeld alom bekend dat het beter is regelmatig feedback te geven op het werk en het functioneren van medewerkers in plaats van één of twee keer per jaar. Toch blijkt de stap naar deze manier van beoordelen en begeleiden té groot”.

Bekijk webinar-fragment over beoordelingsbeleid

Verschil tussen plannings- functionerings- en beoordelingsgesprekken

Vaak worden de betekenissen van beoordelings-, functionerings- en planningsgesprekken door elkaar gehaald. Toch verschillen de drie wel degelijk van elkaar:

  • Planningsgesprek: Een planningsgesprek is een overleg tussen de werknemer en zijn leidinggevende om het takenpakket, zoals beschreven in de functiebeschrijving, om te zetten in concrete prestatiedoelstellingen. Hierin worden wederzijdse verwachtingen uitgesproken en wordt benoemd welke middelen de medewerker nog nodig heeft om hier aan te kunnen voldoen. Dit kan bijvoorbeeld een opleiding of cursus zijn.
  • Functioneringsgesprek: Een functioneringsgesprek tussen een leidinggevende en medewerker vindt plaats op gelijkwaardig niveau. Het gesprek komt van twee kanten. Het moet een openhartig gesprek zijn waarin van alles kan worden besproken. Het functioneringsgesprek is gericht op de toekomst. Vaak bespreek je bepaalde doelen die jij of de organisatie willen behalen.
  • Beoordelingsgesprek: Bij een beoordelingsgesprek geeft de leidinggevende aan of de medewerker aan de verwachtingen heeft voldaan. De uitkomst van het beoordelingsgesprek zou geen verrassing moeten zijn. Vaak zitten er consequenties aan een beoordelingsgesprek. Zoals een loonsverhoging bij goede prestaties of kritiek bij slechte prestaties.

Een goed beoordelingsbeleid onmisbaar bij het opbouwen van een personeels- en ontslagdossier

Als ondernemer is het vervelend wanneer een medewerker niet goed functioneert. Wanneer de verwachting is dat het functioneren van de medewerker niet meer verbeterd, kan ontslag onvermijdelijk zijn. In het geval van ontslag is een volledig personeelsdossier een vereiste. Hierin moeten de plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken goed gedocumenteerd zijn. Is dit niet het geval, dan is een ontslagaanvraag bij voorbaat kansloos. Een goed beoordelingsbeleid helpt je deze situatie te voorkomen.

Gratis Starterskit Beoordelingsbeleid

Benieuwd hoe jij zelf een juist beoordelingsbeleid kan toepassen? Wij helpen je graag met een opstartpakket. Download de starterskit. Deze bevat ook formats voor een plannings-, functionerings- en beoordelingsformulier.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het vormgeven van een strak, effectief en doelmatig beoordelingsbeleid? Of wil jij jouw beoordelingsbeleid laten checken? Stuur ons een e-mail via hradvies@tentoo.nl of bel 020 - 524 60 55. Wij staan je graag te woord!

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »