Beoordelingsbeleid - Hoe beoordeel je personeel? - Tentoo
Uitzenden met Tentoo. Maximale flexibiliteit en ontzorging.

Beoordelingsbeleid

Wist je dat een goed beoordelingsbeleid leidt tot meer kwaliteit, betere samenwerking en meer motivatie op de werkvloer? Toch blijkt dat veel ondernemers in het MKB het functioneren van medewerkers niet of nauwelijks beoordelen. Het kost hen te veel tijd of ze weten niet hoe ze het moeten doen. Dan maar helemaal niet… een gemiste kans!

Direct contact

GEBREK AAN GOED BEOORDELINGSBELEID

Een goed beoordelingsbeleid leidt tot beter presterende medewerkers. Met andere woorden: het geeft jouw onderneming een kwaliteitsinjectie. Bovendien hebben medewerkers zelf ook behoefte aan functionerings- en beoordelingsgesprekken. Leveren ze goed werk of niet? Elke medewerker wil groeien en beter worden in het werk. Dan moet hen wel verteld worden hoe ze dat kunnen doen.

HR-adviseur Tim van ’t Hoff (foto) van Tentoo merkt dat het bedrijven vaak aan een goed werkend beoordelingsbeleid ontbreekt. “MKB’ers weten vaak niet hoe ze het aan moeten pakken. Ze hebben verstand van hun business, maar met HR-zaken, zoals goede beoordelingsgesprekken en beoordelingsformulieren, hebben ze minder ervaring. Wanneer wél sprake is van een beoordelingsbeleid, is het nog de vraag hoe het wordt toegepast. Vaak blijkt een beleid behoorlijk achterhaald te zijn. Het is bijvoorbeeld beter om regelmatig feedback te geven op het werk en het functioneren van medewerkers in plaats van één of twee keer per jaar. Toch blijkt de stap naar deze manier van beoordelen en begeleiden te groot.”

TimVantHoff-1

Verschillende soorten gesprekken

Vaak worden de betekenissen van beoordelings-, functionerings- en planningsgesprekken door elkaar gehaald. De drie verschillen echter wel degelijk van elkaar:

Plannen

Een planningsgesprek is een overleg tussen de werknemer en zijn leidinggevende om het takenpakket, zoals beschreven in de functiebeschrijving, om te zetten in concrete prestatiedoelstellingen. Hierin worden wederzijdse verwachtingen uitgesproken en wordt benoemd welke middelen de medewerker nog nodig heeft om hier aan te kunnen voldoen. Dit kan bijvoorbeeld een opleiding of cursus zijn.

Functioneren

Een functioneringsgesprek tussen een leidinggevende en medewerker vindt plaats op gelijkwaardig niveau. Het gesprek komt van twee kanten. Het moet een openhartig gesprek zijn waarin van alles kan worden besproken. Het functioneringsgesprek is gericht op de toekomst. Vaak bespreek je bepaalde doelen die jij of de organisatie willen behalen.

Beoordelen

Bij een beoordelingsgesprek geeft de leidinggevende aan of de medewerker aan de verwachtingen heeft voldaan. De uitkomst van het beoordelingsgesprek zou geen verrassing moeten zijn. Vaak zitten er consequenties aan een beoordelingsgesprek. Zoals een loonsverhoging bij goede prestaties of kritiek bij slechte prestaties. Een beoordelingsformulier kan een goede basis vormen voor het gesprek.

Beoordelen

Gratis whitepaper beoordelingsbeleid

Benieuwd hoe jij zelf een juist beoordelingsbeleid kan toepassen? In ons whitepaper vind je onder meer handige formats voor een plannings-, functionerings- en beoordelingsformulier.

Whitepaper lezen

Onmisbaar bij personeels- en ontslagdossier

Als ondernemer is het vervelend wanneer een medewerker niet goed functioneert. Wanneer de verwachting is dat het functioneren van de medewerker niet meer verbeterd, kan ontslag onvermijdelijk zijn. In het geval van ontslag is een volledig personeelsdossier een vereiste. Hierin moeten de plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken goed gedocumenteerd zijn. Is dit niet het geval, dan is een ontslagaanvraag bij voorbaat kansloos. Een goed beoordelingsbeleid helpt je deze situatie te voorkomen.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het vormgeven van een strak, effectief en doelmatig beoordelingsbeleid? Of wil jij jouw beoordelingsbeleid laten checken? Stuur ons een e-mail via hradvies@tentoo.nl of bel 020 – 524 60 55. Je kunt ook je gegevens achterlaten in het formulier hieronder, dan nemen we snel contact met je op. Wij helpen je graag!

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.