Belastingdienst: zo voorkom je boetes (3 tips)

22 augustus 2019

Belastingdienst: zo voorkom je boetes (3 tips)

Ruim 64.000 ondernemers misten afgelopen kwartaal de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Veelal met een boete als gevolg. Vooral startende zzp’ers zijn nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte. Om ondernemers te helpen, biedt de Belastingdienst drie tips om een naheffingsaanslag en boete te voorkomen.

Wat te doen bij een vergeten aangifte?

Als de Belastingdienst geen aangifte ontvangt, wordt een schatting gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt op basis van vaste bedragen. Het bedrag van de naheffingsaanslag kan daardoor behoorlijk hoog zijn. Een ondernemer die vervolgens toch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Boete van minimaal €65

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen altijd een boete van € 65. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3% van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.278. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen.

De volgende drie tips helpen ondernemers een naheffingsaanslag en boete te voorkomen.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in de agenda

Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op:

  • 31 januari
  • 30 april
  • 31 juli
  • 31 oktober

2. Plan de betaling

Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.

3. Doe altijd btw-aangifte

Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe ook dan btw-aangifte.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar belastingdienst.nl/starters 

Bron: Belastingdienst.nl

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »