Bouw aan jouw merk: Hoe kies ik de juiste kleuren voor mijn merk?

21 maart 2019

Bouw aan jouw merk: Hoe kies ik de juiste kleuren voor mijn merk?

Ooit erover nagedacht welke emoties de kleuren van jouw merk oproepen? Kleurgebruik zorgt niet alleen voor herkenning, maar heeft ook invloed op de aankoopintentie van jouw klanten. Brandingexpert en designer Djoeke Bekkema van Studio Solide behandelt daarom deze maand de volgende vraag: Hoe kies ik de juiste kleuren voor mijn merk?"

Vraag van de maand: Hoe kies ik de juiste kleuren voor mijn merk?

In de wereld van branding/marketing heeft alles een doel. Kleur is daar dus geen uitzondering op. Kleur zorgt niet alleen voor herkenning maar speelt in op de emotie van de klant en daarmee op de aankoopintentie. Een centrale vraag die je jezelf kan vragen is; ‘hoe wil je dat potentiële klanten zich voelen als ze in aanraking komen met jouw merk/bedrijf?’

Kleuren en emoties

Kleuren brengen emoties teweeg. Als je daar van bewust bent kun je dit gebruiken om te checken of je goed zit met je eigen kleuren voor je merk.

  • Geel: plezier, optimisme, rijkdom en warmte. Ook brengt geel interactie teweeg.
  • Blauw: vertrouwen, rust, betrouwbaar. Blauw is de populairste kleur in branding.
  • Groen: rust, gezondheid, groei. Kan helpen bij mentale onrust.
  • Rood: energie, passie en urgentie. Rood heeft een direct effect op het lichaam; het laat het hart letterlijk sneller kloppen.
  • Oranje: (zelf)vertrouwen, vriendelijk en blij. Oranje wordt vaak gebruikt in call to actions.
  • Zwart: kracht, elegantie, autoriteit. Zwart wordt vaak bij producten gebruikt om het een ‘dure’ uitstraling te geven.

Er zit zelfs verschil tussen man en vrouw als het gaat om het aantrekkelijk vinden van bepaalde kleuren. Vrouwen voelen zich vaker aangetrokken tot paars, blauw en lichtgroen. Mannen daarentegen gaan vaker voor blauw, donkergroen en zwart. De kleur blauw is daarom ook één van de meest gekozen kleur. Het is een relatief veilige kleur om te kiezen. Niet gek dus dat veel social media platforms gebruikmaken van blauw.

Verschillende culturen, verschillende emoties

Een kleine disclaimer. In niet alle culturen zeggen/betekenen de kleuren hetzelfde. In Duitsland wordt de kleur rood als ‘ongelukkig’ gezien. Geel wordt in Frankrijk als ‘onbetrouwbaar’ ervaren. Er is dus niet echt eenduidig te zeggen dat het voor iedereen dezelfde emoties teweegbrengt. Redeneer dus altijd vanuit jouw ideale klant.

Oefening: hoe kies ik de juiste kleuren voor mijn merk?

Denk eens aan je ideale klant. Hoe zien ze eruit en hoe ziet hun huis eruit? Open dan Pinterest en maak eens een nieuw bord aan. Pin vervolgens alles wat met die ideale klant te maken zou kunnen hebben. Wat vindt hij/zij mooi? Neem hier ongeveer een klein halfuurtje voor zodat je aardig wat producten en plaatjes hebt gepind op je bord. 

Zitten er veel dezelfde kleuren bij? Welke emoties brengen deze kleuren met zich mee (check hierboven)? Zou je het kunnen inzetten voor jouw merk? Succes!

Heb je ook een vraag of dilemma rondom het bepalen van jouw doelgroep? Stuur je vraag in door het formulier onder aan deze pagina in te vullen. Wie weet wordt je vraag in de volgende blog beantwoord.

Stel je vraag aan Djoeke

Vul hier alsjeblieft je naam in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in

Hier kan je jouw bericht kwijt.

djoeke bekkema

Ik ben Djoeke Bekkema, brandexpert en designer. Ik bouw samen met ondernemers aan hun (re)branding zodat ze hun unieke boodschap maximaal gaan uitdragen. Dit doe ik door middel van een strategie-brainstorm. Daarna vertaal ik de boodschap naar een pakkende huisstijl inclusief logo. Op deze manier klopt de binnenkant van het merk met de buitenkant en is de ondernemer helemaal klaar om vol zelfvertrouwen zijn/haar ideale klanten aan te trekken. Meer weten? www.studiosolide.nl

Lees ook de vorige 'Bouw aan jouw merk'-artikelen:

 

 

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »