Branding: wat kunnen we leren van sociale ondernemingen?

28 mei 2019

Branding: wat kunnen we leren van sociale ondernemingen?

Sociaal ondernemen. De wereld een stukje mooier maken en niet alleen voor eigen gewin gaan. In de afgelopen jaren zijn er heel wat succesvolle ondernemingen bijgekomen die zo’n duidelijke missie hebben. Merkstrateeg en Designer Djoeke van studiosolide.nl legt uit wat wij van sociale ondernemingen kunnen leren.

Een voorbeeld van een succesvolle sociale onderneming is Tony’s Chocolonely die zich hard maakt voor een eerlijke cacao-industrie. Of de Dutch Weedburgers die volledige plantaardige burgers maken. Of neem Dopper; die met hun eigen producten de strijd aangaat tegen plastic afval. 

Mooi allemaal! Maar wat kunnen wij leren als het gaat om hun branding?

Heldere boodschap

Wat deze sociaal ondernemers gemeen hebben is dat ze een enorm heldere boodschap uitdragen. Er kan geen discussie over bestaan dat Tony’s zich hard maakt voor slaafvrije chocolade. Deze boodschap is totaal doorgetrokken tot in de kleinste uitingen van het bedrijf. Alles ondersteunt de boodschap! Zo is er vanaf het begin gekozen voor een opvallende rode verpakking waarmee Tony’s wilde zeggen: ‘lees de verpakking, wees je bewust van wat je koopt!’. Missie geslaagd. Wat is jouw boodschap en hoe kun je dit goed doortrekken in het uiterlijk van je bedrijf?

Het verhaal verbindt

Doordat Tony’s een ontzettend goede en heldere boodschap heeft geeft het ook je klanten de gelegenheid om die verbinding met je merk te maken. Mensen kopen niet meer de chocolade, maar ze kopen het verhaal. Ze kopen het goede gevoel.

Het bedrijf maakt dan ook veelvoudig gebruik van de kracht van storytelling. Hoe kun jij storytelling inzetten voor jouw bedrijf?

Betere connectie met klanten

Bij Tony’s zien ze hun klanten niet als ‘klanten’ maar als vrienden. Het woord ‘vriend’ zegt genoeg. Het bedrijf ‘zendt’ niet alleen informatie en producten; het streeft echt een band na met hun klanten. Door het ‘community’-gevoel te creëren blijft het merk leven en zorg je tegelijkertijd dat je altijd ‘in sync’ blijft met de behoeften van je klant. Hoe kun jij zorgen voor een betere connectie met je klanten? Sociale media kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

Wees transparant en menselijk

Tony’s visie is 100% slaafvrije chocolade. Deze visie gaat verder dan alleen hun eigen reep. Niet alleen hun eigen producten, maar álle chocolade – wereldwijd – moet slaafvrij geproduceerd worden. Daarom zeggen ze zelf nog steeds niet ‘100% slaafvrij te zijn’. Ze hebben zelfs een film gemaakt (The Chocolate Case) waarin iedereen duidelijk kan zien waarom het zo’n struggle is. Dit draagt bij aan de band met de klant. Hoe kun jij iets meer van jezelf, je eventuele werknemers en je proces laten zien?

Succes! En wil je eens sparren over wat branding voor jou kan doen? Kijk dan eens op www.studiosolide.nl.

djoeke bekkema

 Ik ben Djoeke Bekkema, brandexpert en designer. Ik bouw samen met ondernemers aan hun (re)branding zodat ze hun unieke boodschap maximaal gaan uitdragen. Dit doe ik door middel van een strategie-brainstorm. Daarna vertaal ik de boodschap naar een pakkende huisstijl inclusief logo. Op deze manier klopt de binnenkant van het merk met de buitenkant en is de ondernemer helemaal klaar om vol zelfvertrouwen zijn/haar ideale klanten aan te trekken. Meer weten? www.studiosolide.nl

 

Stel je vraag aan Djoeke

Vul hier alsjeblieft je naam in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in

Hier kan je jouw bericht kwijt.

Lees ook de vorige 'Bouw aan jouw merk'-artikelen:

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »