Herfst slecht moment om loonsverhoging te bespreken?

03 oktober 2018

Herfst slecht moment om loonsverhoging te bespreken?

De herfst is het slechtste moment om het over loonsverhoging te hebben. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek, schrijft het AD. De meest geschikte seizoenen zijn de lente en de zomer. Of dit in Nederland ook geldt? Daarover verschillen de deskundigen van mening.

Voor het onderzoek verzamelde databedrijf Visier 3 jaar lang de gegevens van 3,5 miljoen werknemers van ruim 70 Amerikaanse bedrijven. Werknemers die in de herfst over een promotie of loonsverhoging begonnen, maakten de minste kans op succes. Bedrijven zijn dan vooral bezig met het afronden van het boekjaar. Promoties hebben dan geen prioriteit.

De Amerikaanse onderzoekers adviseren werknemers om te wachten tot het voorjaar. Werkgevers staan dan positiever tegenover het geven van opslag en promotie. Dit komt deels doordat veel Amerikaanse bedrijven in het tweede kwartaal of in de zomer promoties uitdelen. Daarnaast besluiten werknemers vaak in de zomer van baan te wisselen. Werkgevers zijn daardoor extra geneigd om andere medewerkers beter te belonen om ze te behouden.

Hoe zit het in Nederland?

In Nederland is nooit op grote schaal onderzocht wat het beste seizoen is om loonsverhoging aan te kaarten. José Kager van vakbond FNV beaamt dat timing heel belangrijk is, maar geeft ook aan dat veel al vastligt in cao-verhogingen en jaarlijkse treden in de loonschalen. Wie een extra verhoging wil, kan daar volgens Kager het beste om vragen tijdens de beoordelings- of functioneringsgesprekken. Wanneer die zijn, verschilt per sector en per bedrijf.

Ook arbeidspsycholoog Tosca Gort merkt dat in Nederland de ruimtes voor salarisverhogingsgesprekken flink veschillen per bedrijf. “Maar het Amerikaanse onderzoek is een gigantische steekproef, dus je zou inderdaad kunnen concluderen dat je er in de lente over moet beginnen en niet in de herfst."

Beloningsspecialist Jessica Rehe denkt echter dat de herfst voor werknemers juist hét moment is om over een salarisverhoging te beginnen. “Dat is een relatief rustig moment. Werknemers kunnen die financiële prikkel dan goed gebruiken. Het zou voor werkgevers ook een goed moment zijn. Ook al zijn bedrijven dan druk met het afronden van het boekjaar, voor werknemers is het een mooie stimulans om er nog een paar maanden hard tegenaan te gaan."

Whitepaper beloningsbeleid

Ben jij werkgever en worstel je met het beloningsbeleid binnen jouw bedrijf? Lees dan ons gratis whitepaper. Hierin vind je:

  • Informatie over verschillende beloningssystemen
  • Tips en valkuilen bij het inrichten van een beloningsbeleid
  • Informatie over salarisschalen en loonsverhogingen
  • Informatie over bonussen

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »