020 - 420 20 70

Kandidaat vindt werkgeversmerk steeds belangrijker

12 mei 2017

Kandidaat vindt werkgeversmerk steeds belangrijker

Werknemers willen steeds meer weten over een bedrijf voor ze er solliciteren. Een op de vijf beschouwt het werkgeversmerk als een belangrijke factor om de keuze voor een werkgever te bepalen. Dat blijkt uit een recent rapport van de ManpowerGroup.

Wereldwijd vindt 58 procent van de ondervraagde werknemers het werkgeversmerk ofwel ‘Employer Brand’ nu belangrijker dan vijf jaar geleden. Vooral kandidaten van 18 tot 35 jaar hechten hier waarde aan.

Werkgeversmerk actief onderzocht

Nederlanders zijn overigens bij lange na niet de meest actieve kandidaten als het gaat om het bekijken van het werkgeversmerk. Waar hier 20 procent van de kandidaten bekend is met het werkgeversmerk voor hij gaat solliciteren, is dat wereldwijd 28 procent. In koploper China verdiept 44 procent zich in het merk van een potentiële werkgever. In Noorwegen is dat 40 procent en India neemt met 37 procent de derde plaats in.

De belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • Belangrijkste factor: Informatie over de werkzaamheden is volgens de Nederlandse respondenten de meest bepalende factor om al dan niet te solliciteren. Ook openheid over de beloning en flexibele werktijden wegen zwaar mee in deze beslissing.

  • Eigen community met talenten: Steeds meer werkgevers bouwen hun eigen poule aan talenten op, om deze vervolgens te kunnen benaderen. Bedrijven worden steeds actiever in het sturen van informatie naar deze potentiële medewerkers. Uitingen over de bedrijfscultuur, waarden en andere kenmerken van het bedrijf nemen toe.

  • Belangrijkste informatiebron: Kandidaten noemen de bedrijfswebsite als belangrijkste bron van informatie. Dit wordt ook de op een na meest betrouwbare informatiebron genoemd. Op nummer één staan de huidige werknemers van het bedrijf.

  • Specifieke informatie: Om schaarse talenten aan te trekken, is het belangrijk om ze relevante informatie te geven over hun eigen werkterrein. Manpower signaleert dat bedrijven in toenemende mate informatie over carrièremogelijkheden toespitsen op specifieke doelgroepen zoals technici of sales medewerkers.

Gratis whitepaper over Employer Branding

Het mooie is dat het toepassen van Employer Branding niet alleen helpt bij de jacht naar talent. Het draagt ook bij aan het behoud van goede medewerkers, de werksfeer, de productiviteit én de naamsbekendheid van je bedrijf. Wij schreven er een gratis whitepaper over. Download de paper hier: Employer Branding.

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »