Minimumloonverhoging heeft minder effect op werkgelegenheid dan gedacht

06 mei 2020

Minimumloonverhoging heeft minder effect op werkgelegenheid dan gedacht

Een verhoging van het minimumloon heeft een kleiner effect op de werkgelegenheid dan eerder werd gedacht. Dit meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van een nieuwe doorberekening van de kosten en opbrengsten bij wijzigingen in de hoogte van het minimumloon.

Een verhoging van het minimumloon - met de daaraan gekoppelde uitkeringen - van 5 procent leidt tot een werkgelegenheidsdaling van ongeveer 18.000 banen. Bij een verdere verhoging van het minimumloon, neemt het aantal banen dat verloren gaat meer dan evenredig toe. Als het minimumloon met bijvoorbeeld 40 procent wordt verhoogd, daalt de werkgelegenheid met 3,5 procent en gaan meer dan 300.000 banen verloren.

Koppeling aan sociale uitkeringen

Aangenomen werd dat een verhoging van het minimumloon zou leiden tot minder vraag naar arbeid (en dus een lagere werkgelegenheid). Dit effect blijkt echter kleiner dan werd aangenomen. Daarnaast zijn sociale uitkeringen, zoals de bijstand, gekoppeld aan het minimumloon. En als de hoogte van uitkeringen stijgt, wordt werken minder aantrekkelijk.

Nauwelijks banenverlies

Als het minimumloon wordt verhoogd zonder koppeling aan de sociale uitkeringen, heeft dat een aanzienlijk kleiner effect op de werkgelegenheid. Bij een verhoging van 5 procent is er nauwelijks nog sprake van banenverlies en bij een verhoging van 40 procent daalt de werkgelegenheid met 2 procent (ongeveer 180.000 banen).

Ook de kosten voor de overheid zijn in dat geval veel lager. Het merendeel van de uitgavenstijging is namelijk het gevolg van de koppeling aan het minimumloon van de AOW en de bijstand. Verhoging van het minimumloon met 5 procent kost mét koppeling van uitkeringen 3,2 miljard euro; zónder die koppeling is dat 0,2 miljard euro.

Kansrijk Armoedebeleid

Als het minimumloon wordt verhoogd, daalt de inkomensongelijkheid. Het CPB en het SCP beschrijven de effecten van een verhoging van het minimumloon op armoede in de publicatie ‘Kansrijk Armoedebeleid’ die in juni 2020 verschijnt.

Bron: CPB

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »