Tips van één van de beste werkgevers van Nederland

16 mei 2019

Tips van één van de beste werkgevers van Nederland

Tony’s Chocolonely ontving onlangs de prestigieuze titel ‘Great Place to Work’. Opnieuw, want 5 jaar geleden eindigde de producent van slaafvrije chocolade in deze verkiezing ook al bij de beste werkgevers van ons land. Wat maakt Tony’s zo’n goede werkgever?

Tony’s Chocolonely wordt al jaren geroemd om zijn goede werkgeverschap. Dit werd in 2014 bekroond met Great Place to Work in de categorie ‘Young & Small’; dit jaar werd Tony’s tweede bij de ‘Medium Sized’ bedrijven. Beide keren werd het familiegevoel van Tony’s de hemel in geprezen. Opvallend, want het bedrijf groeide in die 5 jaar van 20 naar 120 medewerkers. We vragen People & Culture Champion (HRM) Sophie Dopheide van Tony’s Chocolonely naar het werkgeversgeheim van dit snelgroeiende bedrijf.

Oké, vertel op: waarom scoren jullie zo hoog als goed werkgever?

“Wij zetten áltijd ons team voorop. Onze bedrijfsmissie – van 100 procent slaafvrije chocolade de norm maken – kunnen we alleen bereiken met een gedreven, impactvol en succesvol team. Daarom willen wij de beste werkplek zijn die een ‘Tony’ zich kan wensen. Dat betekent ruimte voor ontspanning, maar ook ruimte om serieus te werken en jezelf te zijn. Het is niet ons doel om hiervoor werkgeversprijzen te winnen, maar uiteraard is het wel mooi om de erkenning te krijgen dat we het goed doen.”

GPTW logoDe arbeidsmarkt was in het eerste kwartaal van 2019 krapper dan ooit. Hebben jullie daar als ‘Great Place to Work’ ook last van?

“Sommige functies zijn ook voor ons lastig in te vullen, dus vragen we wel eens hulp van recruitmentpartijen. Verder hebben we zeker profijt van onze goede werkgeversnaam. We krijgen bijvoorbeeld veel open sollicitaties. Soms willen mensen hier zelfs zo graag werken, dat het ze niet uitmaakt in welke functie. Ons personeelsverloop is ook heel laag. Tony’s vinden het fijn om hier te werken, ze voelen zich thuis.”

Hoe behoud je het familiegevoel als je zó snel groeit?

“Dat kan soms best lastig zijn en daarom zijn we hier veel mee bezig. Ik ben ervan overtuigd dat wij een manier hebben gevonden om dat familiaire gevoel er altijd in te houden, hoe groot we in de toekomst ook worden. Dat doen we vooral door onze medewerkers veel aandacht te geven en ze goed te laten landen in onze cultuur en organisatie. De eerste week van een nieuwe Tony noemen we dan ook: Typisch Tony’s Tijd. We stimuleren op allerlei manieren de verbondenheid tussen onze Tony’s en hun betrokkenheid bij onze bedrijfsvoering.”

Op welke manieren stimuleer je die verbondenheid? Kun je concrete voorbeelden geven?

“Dit begint zodra nieuwe medewerkers starten. Via een uitgebreid inwerktraject zorgen we dat onze nieuwe Tony’s zich direct thuis voelen, dat ze weten wat ze moeten weten en kunnen wat ze moeten kunnen. Daarna zorgen we dat alle medewerkers elkaar regelmatig zien. We trappen elke maandagochtend met z’n allen de week af en lunchen dagelijks gezamenlijk. Daarnaast hebben we elke 6 maanden een ‘Buro Bingo’. Elke medewerker krijgt dan een willekeurige nieuwe werkplek voor het komende halfjaar. Dit voorkomt eilandjes en bevordert de saamhorigheid en interne samenwerking tussen alle teams.”

Tonys logoEn hoe waarborgt Tony’s de betrokkenheid van het personeel?

“Bij iedere medewerker linken we bijvoorbeeld de individuele doelstellingen zoveel mogelijk met ons bedrijfsjaarplan. Verder luisteren we goed naar onze medewerkers. Een voorbeeld is de werkpretenquête waarmee we onze medewerkers tweemaal per jaar om feedback vragen. Dankzij die medewerkersfeedback hebben we nu een beter, duidelijker en transparanter salarishuis en beloningsbeleid. Ook komt uit deze werkpretenquête naar voren dat veel Tony’s de werkdruk als hoog ervaren. Daar zijn we dan ook veel mee bezig. Bijvoorbeeld door een themakwartaal over werkpret en het onderwerp van onze jaarlijkse Chocademy is ‘getting grip on your work’, die ons leert wat wij als werkgever kunnen doen en wat medewerkers zelf kunnen doen om werkdruk te verlagen.”

Vraagt een grotere organisatie ook om een andere manier van leiding geven?

“Daar ontkom je denk ik niet aan. Een manager kan misschien prima 5 of 7 mensen aansturen, maar niet 120 mensen. Dan heeft de organisatie meer lagen nodig. Maar dat hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar zorgt dat het op de werkvloer niet hiërarchisch voélt. Onze ‘heads’ en ‘chiefs’ zitten ook niet in een groot glazen kantoor, maar doen gewoon mee aan de Buro Bingo. Want iedereen is bij Tony’s gelijk. Iedereen is even belangrijk. Dat laten we overal in terugkomen.”

Welke werkgeverstips heb je voor bedrijven die een betere ‘Place to Work’ willen worden?

“Onderzoek eerst wat bij jouw organisatie past. Want wat je uitdraagt, moet je vervolgens ook echt waarmaken. Bedenk geen dingen omdat ze mooi klinken om mee naar buiten te treden. Zorg dat je boodschap naar (potentiële) werknemers oprecht is. Mijn tweede tip hangt hier wel mee samen: luister goed naar je medewerkers. Hoe beter je weet wat zij waarderen of wat ze juist graag anders zien, hoe gerichter je kunt werken aan je werkgeverschap. Je hoeft echt niet per se met alle feedback iets te doen, als je maar wel uitlegt waaróm je ergens niets mee doet. Betrek medewerkers overal zoveel mogelijk bij.”

Tony’s Tips op een rij:

  • Zet je medewerker altijd voorop.
  • Onderzoek wat bij jouw bedrijf past en blijf dicht bij jezelf.
  • Luister goed naar je personeel en betrek ze overal zoveel mogelijk bij.
  • Wanneer je niet besluit te doen met feedback van je medewerkers, leg dan uit waarom.
  • Als je organisatie groeit is het niet erg als er extra lagen komen; als je maar zorgt dat het voor je medewerkers niet hiërarchisch voelt.
  • Zorg voor een inwerktraject waarmee je nieuwe medewerkers laadt in je cultuur en organisatie.

Team Tony's direct na het behalen van de tweede plaats in de categorie Medium sized Best Workplaces 2019 in de lijst van Great Place to Work:

Tips van één van de beste werkgevers van Nederland

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »