020 - 420 20 70

Werkgevers in actie tegen WAB

11 december 2018

Werkgevers in actie tegen WAB

Ruim 185.000 ondernemers zijn in actie gekomen tegen de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Meerdere werkgeversorganisaties overhandigden dinsdag 11 december een manifest aan de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook start een campagne onder het motto 'Zo werkt het niet'. De bedrijven pleiten voor drie WAB-veranderingen.

De beoogde ingangsdatum voor de WAB is 1 januari 2020. Het wetsvoorstel van minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wouter Koolmees werd in april dit jaar gepubliceerd. Hierin staat onder meer dat flexibele arbeid duurder wordt. Daarmee dreigt een financiële strop voor bedrijven die personeel wel flexibel moéten inzetten. Denk hierbij aan seizoenarbeid en het opvangen van pieken in het werk. Werkgevers die hier veel mee te maken hebben, vrezen dat de wet voor een onwerkbare situatie gaat zorgen.

Drie aanpassingsvoorstellen

In het wetsvoorstel staat bijvoorbeeld dat werkgevers een hoge WW-premie en een ontslagvergoeding moeten betalen voor arbeidskrachten met een tijdelijk contract. Voor ondernemers in onder meer de detailhandel, horeca, toerisme, recreatie en land- en tuinbouw is dit niet op te hoesten. Ze pleiten daarom in het overhandigde manifest en op het platform 'Zo werkt het niet' voor drie aanpassingen:

  • Geen WW-boete
  • Geen ontslagvergoeding voor flexkrachten
  • Behoud van flexibiliteit rond oproepovereenkomsten

Meer kritiek

Eerder al kwamen diverse arbeidsmarktexperts met forse kritiek op het wetsvoorstel. Doel van de wet is het verkleinen van het verschil tussen flexibel en vast werk, maar specialisten vrezen juist het tegenovergestelde. Ook MKB-ondernemers uitten hun zorgen al kort na de bekendmaking van de wetsplannen.

Payrolling populair

Payrolling is al decennialang een populaire vorm om personeel flexibel in te zetten. Ontdek of het ook voor jouw bedrijf interessant is.

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
Onbekommerd ondernemen

Op een succesvol 2019!

Ervaren ondernemer of sta je in de startblokken? Met onze gratis whitepapers informeren wij je over alle randzaken van het ondernemerschap. Zo kom jij dit jaar beslagen ten ijs!

Open whitepapers

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »