Zzp’ers krijgen nieuw btw-nummer

20 december 2018

Zzp’ers krijgen nieuw btw-nummer

Eenmanszaken, zoals zzp’ers, krijgen eind 2019 een nieuw btw-nummer. Dit liet staatssecretaris Menno Snel van Financiën woensdag aan de Tweede Kamer weten. Dit betekent dat ondernemers hun administratie per 1 januari 2020 moeten aanpassen.

Een woordvoerder van de Belastingdienst liet in juli al weten dat het aanpassen van de btw-nummers, waardoor het BSN er niet meer in zit, een "technisch ingewikkeld verhaal is", omdat het btw-nummer "in de haarvaten van de systemen" zit.

1,3 miljoen nieuwe btw-nummers

De aanpassing zou er daarom voor moeten zorgen dat het hele ICT-systeem van de Belastingdienst op de schop moet. Door alle ruim 1,3 miljoen eensmanszaken in Nederland een nieuw btw-nummer te geven, voldoet de Belastingdienst naar eigen zeggen ook tot de ingebruikname van het nieuwe systeem aan de wet. Intern blijft de Belastingdienst het huidige btw-nummer, met daarin het BSN verwerkt, gebruiken, onder meer voor de heffing van de omzetbelasting. Volgens de Belastingdienst is dit in lijn met de privacywet. De Autoriteit Persoonsgegevens kon niet specifiek op dit punt ingaan, maar zegt alle maatregelen in de gaten te houden. Mocht het de Belastingdienst niet lukken om het BSN uit het btw-nummer te halen, dan mag het btw-nummer vanaf 2020 helemaal niet meer gebruikt worden.

Geen btw-nummer nodig

Liever werken met géén btw-nummer in plaats van twee? Als je als freelancer via Tentoo start, dan heb je geen KVK-inschrijving en btw-nummer nodig. Wij fungeren namelijk als jouw juridisch werkgever waardoor je bij ons op de loonlijst komt te staan. Wel behoud je alle vrijheden van een zelfstandig ondernemer. Zo bepaal jij zelf voor wie je werkt, wanneer en voor welk tarief. Maar dan zonder administratief gedoe. Meer informatie over Tentoo Freelance.

Benieuwd naar de dienstverlening of vragen over dit artikel? Vul het onderstaande formulier in of bel naar 020 - 238 6936. Wij helpen je graag op weg!

  1. Ja, neem contact met mij op!

  2. Voor- en achternaam
    Vul hier alsjeblieft je volledige naam in.
  3. Bedrijfsnaam (indien van toepassing)
  4. Stel je vraag
    Hier kan je jouw bericht kwijt.
  5. Ben je al klant van Tentoo?

    Geef hier aan of je klant bent van Tentoo.
  6. Telefoon
    Vul hier alsjeblieft je telefoonnummer in.
  7. E-mail
    Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in.

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »