De nauwelijks veranderde scholingsbehoefte blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Rendement Uitgeverij. Voor het onderzoek gingen ruim 400 professionals uit het Nederlandse bedrijfsleven in op de scholingsontwikkelingen in hun bedrijf. Vooral kleinere organisaties – minder dan 50 medewerkers – ervaren dat de coronacrisis de scholingsbehoefte niet heeft veranderd. In deze bedrijfscategorie ziet 62% geen verandering. Bij grotere bedrijven heeft corona juist vaker dan gemiddeld wél invloed: 12% zag een stijging van de scholingsbehoefte.
Digitale drempel
Door corona moet scholing wel voornamelijk digitaal en dat ervaren meerdere organisaties als een drempel. Enerzijds vinden veel werkgevers scholing gemakkelijker geworden door het toegenomen online aanbod in coronatijd, anderzijds vindt een aanzienlijk deel van de organisaties scholing lastiger geworden door het wegvallen van fysieke bijeenkomsten.
Online is blijvertje
Van de ondervraagden geeft 11% aan te verwachten dat werknemers scholing vooral online blijven volgen en 62% verwacht dat online scholing de komende jaren nog vaker wordt ingezet. Ook ziet 34% van de respondenten een bewustere toepassing van training-on-the-job als belangrijke ontwikkeling en verwacht 13% dat er meer gebruik wordt gemaakt van data-analyse binnen het scholingsbeleid.
Onderdeel van beoordelingscyclus
Bij de meeste organisaties is scholingsbehoefte een standaard gespreksonderwerp van de beoordelingscyclus. Al deed sinds de start van de coronapandemie bijna de helft van de organisaties er geen onderzoek naar. De meeste organisaties geven ook aan een beeld te hebben van de kennis en vaardigheden die de komende jaren binnen hun bedrijf nodig zijn.