Freelance Tentoo flexibiliteit zekerheid

Zzp’ers zien werk afnemen door coronacrisis

Bij meer dan de helft van de zzp’ers is de vraag naar hun producten of diensten afgenomen tijdens de coronacrisis. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van TNO en CBS. Ruim 30 procent noemt de huidige financiële situatie matig of slecht.

Gepubliceerd door: Tentoo
Geplaatst op 7 juli 2021
Leestijd

De Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) is de Nederlandse enquête onder zelfstandig ondernemers over hun arbeidsomstandigheden en inzetbaarheid. Hij is begin 2021 gehouden onder 8.040 zelfstandig ondernemers. Bij de laatste ZEA is aanvullend gevraagd naar de invloed van de coronacrisis op de eigen onderneming.

Minder werk

De coronacrisis heeft behoorlijke invloed gehad op de bedrijfsvoering van zelfstandigen in Nederland. Ruim de helft (51 procent) kreeg te maken met minder vraag naar hun diensten of producten. Van die groep beoordeelde 54 procent de financiële situatie van hun onderneming begin 2021 als matig of slecht en 16 procent als (zeer) goed.

Meer werk

Aan de andere kant gaf ruim 10 procent van de zzp’ers aan dat hun diensten en producten tijdens de coronacrisis juist meer aftrek vonden. Dat kwam vooral voor bij zzp’ers die werken in technische beroepen (16 procent), zoals bouwarbeiders en timmerlieden, en in commerciële beroepen (14 procent), zoals winkeliers in de detailhandel. Van deze groep beoordeelde 72 procent de financiële situatie als (zeer) goed.

Aanpassingen in bedrijfsvoering

Vanwege de opgelegde overheidsmaatregelen heeft twee derde aanpassingen doorgevoerd. Zo is 29 procent vaker thuis gaan werken en is bijna 15 procent zijn dienst of product anders gaan aanbieden. Daarvan verwacht twee derde ook na de coronacrisis nieuwe of andere producten/diensten aan te blijven bieden en/of om dat op een andere manier te blijven doen? Een tiende zegt dit zelfs volledig te blijven doen.

Afhankelijkheid van één klant

Het merendeel van de zelfstandigen geeft aan niet afhankelijk te zijn van één grote klant. Bij twee derde was de grootste klant verantwoordelijk voor maximaal 10 procent van de omzet. Bij iets meer dan een tiende was de grootste klant verantwoordelijk voor meer dan 90 procent de inkomsten.

Nieuwe klanten

De zelfstandigen werd ook gevraagd hoe zij aan nieuwe klanten komen. De vier meest genoemde opties zijn: via het directe netwerk, via eerdere of huidige klanten, via de eigen website en via social media. Meer dan een kwart noemt social media zelfs een ‘heel belangrijke’ bron. Het minst genoemd werden de opties ‘via intermediairs’, ‘via netwerkbijeenkomsten’ en ‘via digitale platforms’.

Opleiding en slecht betalende klanten

De zzp’ers gaven ook antwoord op allerlei andere vragen. Hieruit blijkt onder meer dat 60 procent van de zelfstandigen geen behoefte heeft aan een opleiding, dat ruim 90 procent tevreden of heel tevreden is over de mogelijkheid om zelf de werktijden te kunnen bepalen en dat er meer zzp’ers zijn die slecht betalende klanten niét vervelend vinden dan wel.

Bron: Zelfstandigen Enquête Arbeid 2021 (pdf)

Starten als zelfstandige via Tentoo?

Werken als zelfstandige zonder de zorgen en risico’s van het ondernemerschap? Dat kan! Ga aan de slag via Tentoo Freelance. Jij zoekt je eigen opdrachten en hebt alle vrijheden van een ondernemer. Je bepaalt zelf voor wie je werkt en wat je tarief is. En Tentoo? Wij regelen je administratie en facturatie én betalen je uit wanneer jij dat wilt. Zo combineer je de vrijheid van ondernemen met het gemak van werken in loondienst.

Geef me nog meer informatie!

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.