Werknemers met een oproepcontract hebben minder inkomenszekerheid. Ze zijn afhankelijk van de keuze van de werkgever of ze wel of niet kunnen werken. Om de werknemers enigszins te beschermen, hebben werkgevers een aantal plichten ten aanzien van werknemers met een oproepcontract. Zo kunnen werknemers ondanks dat ze geen vast contract hebben, toch profiteren van een aantal voordelen. De rechten bij 0 uren contract zijn als volgt:
- Bij iedere oproep heeft de werknemer recht op minimaal drie uur loon.
- De oproeptermijn voor medewerkers met een oproepcontract is 4 dagen. Als de werkgever een medewerker later dan 4 dagen voor het ingeplande werk afzegt, heeft de werknemer recht op loon voor de uren waarvoor hij was ingepland. In de cao kan een uitzondering op deze termijn zijn opgenomen. In de horeca is het bijvoorbeeld mogelijkheid om de termijn te verkorten tot 24 uur.
- De werkgever is verplicht een werknemer met een oproepcontract op te roepen als er werk ontstaat waar degene geschikt voor is. Het is bijvoorbeeld niet geoorloofd om een uitzendkracht in te zetten.
- De werkgever draagt werkgeverslasten af over de gewerkte uren. Zo geniet de werknemer met een oproepcontract sociale bescherming.
- Is een werknemer met een oproepcontract ziek? Dan moet de werkgever de ingeplande uren uitbetalen.
- Werknemers met een oproepcontract hebben recht op vakantiegeld.
- Werkgevers kunnen niet een oproepcontract opzeggen door de werknemer niet meer op te roepen. Een tijdelijk oproepcontract eindigt op de afgesproken einddatum. Bij een nulurencontract voor onbepaalde tijd moet de werkgever zelf het oproepcontract opzeggen volgens de regels van het ontslagrecht.
- Een werknemer met een oproepcontract kan na 12 maanden een vast aantal uren claimen. Dit betreft een urencontract met het gemiddeld aantal uur dat de medewerker gedurende de eerste 12 maanden heeft gewerkt.