Personeelskosten - Wat kost personeel? I Tentoo
Homepage-3

Wat kost personeel?

Dat personeel geld kost, is natuurlijk geen verrassing. Als je iemand in dienst neemt, verdient hij of zij salaris. Maar dat is niet het enige wat je kwijt bent. Bovenop het brutoloon dat je afspreekt komt zo’n 25 tot 30 procent aan andere personeelskosten.

Direct contact

Hoe bereken je personeelkosten?

Wat kost het aannemen van extra personeel?

Als werkgever heb je met verschillende personeelskosten te maken wanneer je overweegt om (extra) personeel aan te nemen. Dit zijn de volgende kosten:

  • Directe loonkosten. Dit zijn het salaris, de vakantietoeslag, provisies en winstuitkeringen. Let op: je moet je houden aan het wettelijk minimumloon. Bovendien zijn de directe loonkosten in veel sectoren cao-afhankelijk. Verder is het aan te raden marktconform te belonen. De vakantietoeslag bedraagt tenminste 8 procent van het brutoloon.
  • Indirecte loonkosten. Denk hierbij aan pensioenopbouw, reiskosten en andere onkosten, en secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Verplichte premies en bijdragen, zoals loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen. Dit zijn de loonheffingen die je moet afdragen.
  • Het hangt van de afspraken met je medewerkers af hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent aan personeelskosten. Je kunt bijvoorbeeld een 13e maand, een opleidingsvergoeding of aanvullend pensioen afspreken. Daarnaast kun je natuurlijk geld kwijt zijn aan facilitaire zaken. De medewerkers kunnen bepaalde spullen nodig hebben om te kunnen werken, zoals een bureau, een computer en/of koffie.
Berekenen

Personeel aannemen: wanneer en waarom (niet)?

Wanneer?

De keuze voor het aannemen van personeel verschilt per bedrijfssituatie. Ben je een zzp’er en kun je wel iemand gebruiken voor al je werkzaamheden? Of run je een eenmanszaak met enkele personeelsleden en heb je extra mankracht nodig om te kunnen doorgroeien? In deze situaties komt bij het aantrekken van een nieuwe medewerker meer kijken dan wanneer je als MKB’er al tientallen mensen in dienst hebt. Ook wanneer je na een reorganisatie je bedrijf opnieuw gaat vormgeven, zijn er weer andere aandachtspunten.

Waarom?

De voordelen van het zelf in dienst nemen van een medewerker zijn voor elke bedrijfssituatie vrijwel gelijk.

Voordelen aannemen personeel:

  • Door een medewerker aan je te binden, vergroot je zijn betrokkenheid en loyaliteit.
  • Je verkleint de kans dat hij – met al zijn kennis en ervaring – je bedrijf uitloopt.
  • Het is fijn om medewerkers te hebben die jouw bedrijf, werkwijze en processen van binnen en buiten kennen.

Waarom niet?

De redenen om medewerkers niet zelf dienst nemen, verschillen wél per bedrijfssituatie.

Nadelen aannemen personeel:

  • Een langdurig zieke medewerker kan met name bedrijven met weinig personeel flink op de kosten jagen. Je hebt namelijk de plicht om een zieke 2 jaar lang door te betalen. En dan moet je hem ook nog vervangen. Dit zijn hoge kosten voor personeel.
  • Een medewerker in eigen dienst kun je niet puur inzetten wanneer je hem nodig hebt; de kosten lopen altijd door. Bij een payroll- of uitzendkracht of een zzp’er is het mogelijk om alleen uit te betalen voor de gewerkte uren.
  • Het is moeilijk (en kostbaar) om afscheid te nemen van een medewerker die in vaste dienst is.
  • Het laatste punt waarom je geen personeel zou aannemen is dat het administratieve rompslomp met zich meebrengt (denk aan een juiste loonadministratie).

Wat kost een werknemer met een minimumloon?

Per 1 juli 2020 bedraagt het minimumloon voor een medewerker van 21 jaar of ouder die fulltime werkt ten minste € 1.680,00 bruto per maand. Als je iemand in dienst neemt ben je dus verplicht minimaal dit te betalen. Het minimumloon is gekoppeld aan de gemiddelde ontwikkeling van de contractlonen en wordt elk jaar op 1 januari en 1 juli aangepast. Er komt ongeveer voor 30 procent aan extra personeelskosten bovenop het brutoloon. Dat betekent dat je zo’n € 2.184,- per maand kwijt bent aan personeelskosten. Zoals gezegd: afspraken die je met je werknemer hebt kunnen van invloed zijn op de kosten.

cheerful-man-sitting-at-table-in-workshop-3844524

Wat kost personeel dat je via Tentoo verloont?

Als je een medewerker verloont via Tentoo, hoef jij je niet te bekommeren om verplichte premies en bijdragen die moeten worden afgedragen. Ook heb je geen zorgen om de pensioenopbouw, de reiskosten en andere onkosten van je medewerker. Dit alles wordt verzorgd door Tentoo. Je krijgt van ons enkel een factuur waarin dit alles verwerkt is. Dat scheelt een hoop administratief gedoe!

De medewerkers die je verloont via Tentoo, staan op onze loonlijst. Daardoor heb jij veel voordelen:

  • Je hebt geen arbeidsrechtelijke risico’s
  • Je betaalt niet door bij ziekte, dat doen wij
  • Je geeft salarisadministratie uit handen
  • Uitbetaling van loon wordt voor je verzorgd
  • Loonkosten worden voorgefinancierd
  • Je kunt zelf je medewerkers aansturen
  • Je kunt de medewerker langer op flexibele basis inzetten

Let op: als je voor het eerst personeel aanneemt, moet je je als werkgever aanmelden bij de Belastingdienst via het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’.

Workbar-2

Hoe neem je personeel aan?

Als je personeel wilt aannemen: hoe pak je dat dan aan? Het begint bij een grondige zoektocht naar een geschikte kandidaat. ‘Employer branding’ kan je helpen om de beste kandidaat te vinden voor jouw bedrijf en jouw specifieke vacature. Heb je deze medewerker gevonden? Maak duidelijke afspraken over het werk, de werktijden en het loon en leg het vast in een arbeidsovereenkomst.

Contact

Vragen over personeel aannemen? Bel ons via 020 – 420 20 70 of vul het onderstaande formulier in. Wij helpen je graag verder!

Hey werkgever! Meer weten?

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.