Wanneer?
De keuze voor het aannemen van personeel verschilt per bedrijfssituatie. Ben je een zzp’er en kun je wel iemand gebruiken voor al je werkzaamheden? Of run je een eenmanszaak met enkele personeelsleden en heb je extra mankracht nodig om te kunnen doorgroeien? In deze situaties komt bij het aantrekken van een nieuwe medewerker meer kijken dan wanneer je als MKB’er al tientallen mensen in dienst hebt. Ook wanneer je na een reorganisatie je bedrijf opnieuw gaat vormgeven, zijn er weer andere aandachtspunten. Wat kost een werknemer per jaar? Wat zijn de voor- en nadelen?
Waarom wel?
De voordelen van het zelf in dienst nemen van een medewerker zijn voor elke bedrijfssituatie vrijwel gelijk.
Voordelen aannemen personeel:
- Door een medewerker aan je te binden, vergroot je zijn betrokkenheid en loyaliteit.
- Je verkleint de kans dat hij – met al zijn kennis en ervaring – je bedrijf uitloopt.
- Het is fijn om medewerkers te hebben die jouw bedrijf, werkwijze en processen van binnen en buiten kennen.
Waarom niet?
De redenen om medewerkers niet zelf dienst nemen, verschillen wél per bedrijfssituatie.
Nadelen aannemen personeel:
- Een langdurig zieke medewerker kan met name bedrijven met weinig personeel flink op de kosten jagen. Je hebt namelijk de plicht om een zieke 2 jaar lang door te betalen. En dan moet je hem ook nog vervangen. Dit zijn hoge kosten voor personeel.
- De kosten van personeel ligt altijd hoger dan enkel het bruto uurloon.
- Een medewerker in eigen dienst kun je niet puur inzetten wanneer je hem nodig hebt; de personeelskosten lopen altijd door. Bij een payroll- of uitzendkracht of een zzp’er is het mogelijk om alleen uit te betalen voor de gewerkte uren.
- Het is moeilijk (en kostbaar) om afscheid te nemen van een medewerker die in vaste dienst is.
- Het laatste punt waarom je geen personeel zou aannemen is dat het administratieve rompslomp met zich meebrengt (denk aan een juiste loonadministratie).