Wat is Personal Branding?
Personal Branding is jezelf als merk presenteren waarbij je positieve associaties oproept door je persoonlijkheid, kennis en ervaring te etaleren. Zeker als je in een markt zit, waar veel professionals beschikbaar zijn is het belangrijk dat je je kop boven het maaiveld uitsteekt. Maar natuurlijk wel op een manier die bij je past.
Why?
Waar sta je eigenlijk voor? Dat is een belangrijke vraag. Marketeers zijn al jaren in de ban van de ‘Why’. Deze theorie heet ‘The Golden Circle’ en is bedacht door Simon Sinek. De theorie stelt dat niet belangrijk is wát je als merk doet of hóe je dat doet. Belangrijk is waaróm je het doet. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely die niet staan voor lekkere chocolade, maar meer voor slaafvrije productie. Denk er dus eens over na waarom je doet wat je doet.
Wat maakt jou uniek?
Naast de Why zijn ook je USP’s belangrijk. Een marketingterm voor Unique Selling Point. Wij Nederlanders zijn nuchter en niet zo gewend om onszelf op de borst te kloppen. Maar iedereen heeft wel iets waar hij/zij goed in is. Ook jij! Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Wat zijn jouw normen en waarden? Welk probleem los jij op? En waarom kiezen opdrachtgevers voor jou? Is dat je kennis van een bepaald vakgebied, je ervaring in een bepaalde branche of om wie je bent?