In 2020 telde Nederland zo’n 2 miljoen zzp’ers, waarvan 800.000 in, vanuit of bij hun eigen woning werkten. Niet gek dus dat ook jij je veilige thuisomgeving kiest als startbasis van jouw carrière als zelfstandig ondernemer. Je bent lekker snel op je werk (en net zo snel weer thuis) en je hoeft geen hoge huurkosten te betalen voor je bedrijfsruimte. Maar check vóór je start wel even de volgende zaken.
Starten als zelfstandige vanuit je huis
6 aandachtspunten
Wil je starten als zelfstandige en het liefst met je huis als werkplek? Goed idee, want zo werkt 40 procent van de zzp’ers in Nederland. Er zijn wél enkele dingen waarmee je dan rekening moet houden. We zetten de 6 belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.
Thuisomgeving als startbasis
1. Mág je wel thuis werken?
Als zelfstandige ben je eigen baas, maar dat betekent niet dat je in alle gevallen thuis je werk mag doen. Dit verschilt bovendien per gemeente. Check daarom voor de zekerheid het voor jou geldende bestemmingsplan, dat kan gedoe achteraf voorkomen. Wees gerust, in veel gevallen is het ‘gewoon’ toegestaan om thuis je werk uit te oefenen. Je zit bijna altijd ‘safe’ wanneer:
- Je werkruimte een kantoorfunctie heeft.
- Je geen overlast veroorzaakt met je werkzaamheden.
- Er geen klanten naar je woon-werkruimte komen.
- Je slechts een klein deel van je woning gebruikt voor je bedrijfsactiviteiten.
2. Arbo-proof
Ook voor jou als zzp’er geldt het Arbeidsomstandighedenbesluit. Dat betekent dat de inrichting van je werkplek aan de arboregels moet voldoen. Dat is natuurlijk vooral belangrijk voor jezelf, dus check wat dit precies voor jou inhoudt. Denk aan goede verlichting, de juiste positie van het beeldscherm of een in hoogte verstelbare stoel en/of bureau.
3. Informeren!
Als jij een kamer in je woning ombouwt tot kantoor, is het handig om dit aan enkele organisaties door te geven. Denk aan je hypotheekverstrekker; soms staat in de bepalingen uit de hypotheekovereenkomst dat je dit moet laten weten. Huur je jouw woning? Check dan de bepalingen uit je huurovereenkomst.
En wat denk je van je verzekeraar? Je werkt weliswaar thuis, maar je verzekeraar maakt onderscheid tussen privé-thuis en zakelijk-thuis. Het zou zonde zijn als er iets gebeurt en jouw bedrijfsmiddelen blijken niet verzekerd. Check dus of je een aanvullende verzekering nodig hebt.
4. Extra kosten
Thuis werken is waarschijnlijk goedkoper dan een bedrijfsruimte huren, maar het is niet helemaal gratis. Elektrische apparatuur staat bijvoorbeeld veel vaker aan dan wanneer je niét thuis bent. Maar dat geldt ook voor je waterverbruik, extra stookkosten en alle thuisconsumpties. Reserveer hier dus wel wat centen voor. Gemiddeld kost fulltime thuiswerken zo’n 100 euro (extra) aan vaste lasten.
5. De juiste ruimte
Tover niet automatisch die ongebruikte kamer om tot je kantoordomein. Als daar een wasmachine vlak naast staat die dagelijks veel decibel aan afleiding produceert, ga je je er elke dag meer aan ergeren. Dat geldt ook wanneer je werkt naast de keuken of een kinderkamer; vaak niet ideaal. Bedenk daarom goed in welke ruimte jij het rustigst je werk kunt doen. Of hoe je kunt zorgen dat je in een minder geschikte ruimte tóch meer rust creëert. Want hoe minder je wordt afgeleid, hoe beter het resultaat en hoe beter je in je vel zit.
6. Personal Branding
Als je vanuit huis werkt moet je extra moeite doen om in the picture te komen (en blijven) bij (potentiële opdrachtgevers. Je wilt opdrachten doen die bij je passen en bij bedrijven die je aanspreken. Personal Branding helpt je om zichtbaar te zijn. Maar wat is Personal Branding eigenlijk en hoe doe je dit? Lees het in dit artikel.