26-02-2025

Zo verhoog je de omzet van je winkel

2021 kende voor veel winkeliers een zware start. Niet-essentiële winkels moesten de deuren gesloten houden, na enige tijd waren klanten weer mondjesmaat toegestaan. Dit maakt het voor winkeliers extra belangrijk om meer omzet te draaien wanneer ze weer volledig open mogen. Wij geven 20 tips om dit te realiseren.

De omzet verhogen is belangrijk om een mindere periode weg te poetsen. Maar ook wanneer je zaak al goed draait, is het als ondernemer raadzaam om te kijken hoe je omzetverhogingen kunt realiseren. Lees de onderstaande 20 tips en kijk waar jouw kansen liggen.
 

Tip 1: Snel bijvullen

Houd haarscherp in de gaten welke producten goed verkopen en zorg dat ze áltijd ruim op voorraad zijn. Het kost geld als je pas bijbestelt wanneer het (bijna) is uitverkocht. Zorg ook dat je medewerkers de populaire producten continu bijvullen, zodat klanten niet misgrijpen terwijl het product wel in je magazijn staat.
 

Tip 2: Tijdig vernieuwen

Tegenover de snel verkopende producten staan ook artikelen die klanten (te) weinig kopen. Wacht niet te lang om deze producten in de aanbieding te zetten en je schappen vrij te maken voor een product dat beter verkoopt.
 

Tip 3: Logische indeling

Klanten die vaak terugkeren, weten waarschijnlijk snel de juiste producten te vinden. De kunst is om te zorgen dat ook iemand die voor het eerst je winkel binnenstapt, snel vindt wat hij zoekt. Deel je zaak zoveel mogelijk in categorieën in. Of het nu gaat om herenkleding, kinderspeelgoed, tuinartikelen of damesbrillen: plaats producten op een logische plek en zorg dat je klant ‘automatisch’ naar het juiste schap loopt.
 

Tip 4: Ruime opzet

Onderdeel van een logische indeling (tip 3) is het creëren van ruimte. Voorkom krappe gangpaden. Als je zaak klein is, probeer dan niet om de ruimte optimaal te gebruiken door er zoveel mogelijk schappen en producten in te ‘proppen’. Klanten hebben behoefte aan wat ruimte om rustig te winkelen. Wanneer klanten dicht op elkaar door de winkel moeten bewegen, worden ze onrustig en willen ze naar buiten.
 

Tip 5: Niet teveel keuzes

Hoe meer keuzes je de klant biedt, hoe blijer hij wordt? Nee, in de praktijk blijkt dit vaak niét het geval. Als een klant komt voor een bepaald en hij moet opeens kiezen uit meer dan tien verschillende varianten, dan slaat vaak de keuzestress toe. Het gevolg: de klant koopt (nog) niets. Het is bewezen dat de verkoop beter gaat, wanneer klanten slechts enkele keuze-opties hebben.
 

Tip 6: Vraag je klant

Vraag (vaste) klanten naar hun ervaring in je winkel. Waar zijn ze blij mee? En, minstens zo belangrijk: waar zijn ze niét blij mee? Hier komen vaak verrassende dingen uit die je zelf niet snel bedenkt, maar die je wél eenvoudig kunt doorvoeren om de klanttevredenheid (en indirect je omzet) te verhogen.

 

Tip 7: Fijn deuntje!

Met een fijn muziekje op de achtergrond, zijn klanten sneller geneigd om meer te kopen in je winkel. Denk wel goed na over het type muziek. Zet niet zomaar een playlist op met de muziek die je zelf leuk vindt, maar leef je in in je doelgroep. Houd ook rekening met het tijdstip: ’s morgens slaat een ander muziekgenre goed aan dan in de avond. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in muziekmarketing die hierbij kunnen helpen.
 

Tip 8: Rechts aanhouden

Handig om te weten: winkels verkopen doorgaans de meeste producten die rechts in de schappen staan. Waarom? Europeanen zijn ‘rechts georiënteerd’. Uit meerdere koopgedragstudies is naar voren gekomen dat niet alleen de schappen rechts in het gangpad, maar ook de producten rechts in die schappen het meest worden verkocht. Probeer daar dus zoveel mogelijk de producten te zetten waar je de meeste marge op maakt.


Tip 9: Faciliteer impulsaankopen

Producten die vlakbij de kassa staan, worden vaak door de consument op het laatste moment nog even op de kassaband gelegd. Dit kunnen ook producten zijn die eigenlijk helemaal niet bij jouw assortiment passen. In een schoenenwinkel is het bijvoorbeeld logisch om een vochtafstotende spray of veters aan te bieden, maar als je daar pakjes kauwgom plaatst, is de kans groot dat je die óók verkoopt. Toch een beetje extra omzet die mooi is meegenomen. Beperk je met deze extra impulsproducten wel tot de kassa; de rest van je winkel moet logisch zijn ingedeeld.
 

Tip 10: Laatste kans!

Geef toe: je wilt bij een schap met een bord ‘Laatste kans!’ toch even zien wat je laat liggen als je die laatste kans niet pakt. Zo werkt het menselijk brein: als iets schaars is, willen we het net wat liever hebben. Dat bleek maar tijdens de coronacrisis, waar het wc-papier massaal werd gehamsterd omdat mensen dachten dat de voorraad bijna op was. Als je in je ‘laatste kans’-schap je producten zet die ondergemiddeld verkopen (zie tip 2), dan kom je daar ook sneller vanaf.

Tentoo: partner voor de detailhandel

Jij runt jouw bedrijf. En daar heb je je handen vol aan. Het liefst stop je meer tijd in de commerciële activiteiten, maar de groeiende werkgeverstaken en -plichten laten dat niet altijd toe. Daarom zijn wij er. Tentoo neemt alle taken, plichten én risico’s op werkgeversgebied van je over. Dankzij Payrolling van Tentoo heb jij je handen vrij om je omzet te verhogen.

getty-images-VQNQbRMovYY-unsplash.jpg

Tien verkooptips voor winkelpersoneel

Als je medewerkers deze verkooptips opvolgen, staat jouw zaak sterker in de concurrentiestrijd.

alex-starnes-PK_t0Lrh7MM-unsplash.jpg

Winkelpersoneel werven

Goed winkelpersoneel kan jouw winkel extra succesvol maken. Zó vind je deze medewerkers.

Ontwerp zonder titel (1).png

Eigen winkel openen

Met deze tips van KVK en Tentoo kun jij op de best mogelijke manier je eigen winkel openen.