klondyke 3.jpg

Het succesverhaal van boekhandelaar Klondyke

Uitzenden Overig

In  de wereld van zeldzame boeken en speciale uitgaven is Klondyke een ware legende. Al drie decennia lang levert eigenaar Matthijs niet alleen prachtige boeken aan liefhebbers wereldwijd, hij creëert ook een unieke werkplek voor scholieren en studenten die graag tussen de boeken werken. De groei van zijn bedrijf zette Matthijs voor uitdagingen, onder meer in  personeels- en salarisadministratie. Hoe pakte hij deze uitdagingen aan? En hoe verloopt de samenwerking met Tentoo? We spreken Matthijs in zijn natuurlijke habitat: tussen stapels boeken bij Klondyke. 

Van boekenmarkten naar het digitale tijdperk

Dertig jaar geleden begon Matthijs zijn avontuur op boekenmarkten. Met de opkomst van het digitale tijdperk was hij een van de pioniers in de branche die online ging. “In 30 jaar tijd ben ik steeds meer richting online gegaan. Daarin was ik een van de eersten, dankzij mijn handige broer die in de ICT zit en een webshop voor mij kon bouwen.” Gedurende de jaren bouwde Matthijs een immense voorraad boeken, waardoor hij mensen kon aannemen om het werk te versnellen.

De uitdagingen in het magazijn

In het magazijn ligt er namelijk veel werk te wachten. Boeken over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken, liggen te wachten op een nieuwe eigenaar. De boeken komen van heinde en verre – voornamelijk vanuit nalatenschappen– dus moeten opgehaald worden, gesorteerd worden op geschiktheid, en de ongeschikte moeten weggebracht worden. Om een beeld te geven: één nalatenschap aan boeken kan soms wel uit tienduizend boeken bestaan. Vervolgens worden de bestelde boeken uit het magazijn gehaald, ingepakt en verzonden. Genoeg te doen dus. Inmiddels heeft Matthijs 7 medewerkers rondlopen, die met z’n allen de nagelaten boeken ophalen, de bestellingen orderpicken, inpakken en naar het postkantoor brengen.  

 

De samenwerking met Tentoo

Het aannemen van meer personeel leidde ook tot meer administratie. Matthijs werkte eerst met een loonadministratiekantoor. De medewerkers zijn vaak deeltijd werkende studenten en scholieren en dit werd te duur. Omdat hij voor iemand die maar een paar uur per week werkt wél een volledige loonstrook moest betalen. “Soms waren de kosten voor de loonstroken hoger dan het salaris van de medewerkers zelf. Ik wilde dus een efficiëntere aanpak.” Zijn boekhouder vertelde hem over Tentoo, met een tevreden klant als referentie.  “De flexibiliteit en zekerheid spraken me aan, vooral in een tijd waarin arbeidsrechtelijke zaken snel veranderen. Als ondernemer heb je geen tijd om elke maand in de gaten te houden of iemands contract afloopt of dat iemand recht heeft op een vast contract. Tentoo regelt dit allemaal, wat mij veel tijd scheelt.”

De voordelen

Deze samenwerking met Tentoo loopt nu al zo’n 4 jaar en Matthijs deelt graag de voordelen die hij ervaart:

Gehele salarisadministratie uit handen

Het ontlast worden in de salarisadministratie bespaart Matthijs veel kostbare tijd. “Tentoo neemt de gehele salarisadministratie voor zijn rekening, inclusief het waarborgen van wettelijke naleving. Dit bespaart ons niet alleen kostbare tijd, maar zorgt er ook voor dat onze medewerkers alles krijgen waar ze recht op hebben. Door de voortdurende veranderingen op de arbeidsmarkt is het bijhouden van deze complexe zaken tijdrovend, maar met de regelmatige updates en ondersteuning van Tentoo blijven we altijd up-to-date zonder extra moeite.”

Direct ontvangen van de factuur

Matthijs noemt het direct ontvangen van de factuur na het invullen van de uren een bijkomend voordeel. “Dit is iets waar ik later pas achter kwam, maar eigenlijk wel heel blij mee ben. Je bent natuurlijk anders geneigd om facturen pas aan het einde van de maand te voldoen, maar voor mij werkt het veel prettiger om dit per week te doen. Zo voorkom je verrassingen aan het einde van de maand, wat voor meer financiële rust zorgt.”

Altijd bereikbaar bij vragen

“Tijdens de afspraken met mijn contactpersoon Menno, ongeveer 1 keer per kwartaal, word ik altijd op de hoogte gebracht van eventuele veranderingen en krijg ik steeds weer het vertrouwen dat dit goed geïmplementeerd is. Daarnaast kan ik aankloppen voor vragen via WhatsApp of even bellen. Dit werkt heel goed en er komt snel antwoord.”

Als we Matthijs vragen of hij Tentoo zou aanbevelen aan soortgelijke bedrijven bekent hij: “Sterker nog, dat heb ik al eens gedaan en diegene is ook klant geworden! Als ik niet enthousiast was zou ik dat natuurlijk niet doen, want dat straalt ook slecht op mij af.”  

Herken je je in het verhaal van Klondyke en wil je weten wat Tentoo voor jouw bedrijf kan betekenen? Matthijs maakt gebruik van verloning op uitzendbasis.

Vergelijkbare klantverhalen

admin-ajax (7).jpg
04 / 02 / 2025 Verlonen per opdracht Cultuur en media

Klantverhaal Tim Lichttechnicus

Tim is al 12 jaar freelance Laser & Lighting Operator via Tentoo. Hij geniet van de vrijheid om te doen waar hij goed in is, zonder zich zorgen te maken over administratieve zaken, terwijl hij profiteert van een goede arbeidsverhouding en verzekering.

Lees het verhaal
brasserie dobben 1.jpg
04 / 02 / 2025 Horeca Overig

Brasserie om de Dobben over de samenwerking met Tentoo

Regina en haar partner runnen met trots Brasserie om de Dobben in Burgum. Zonder enige horeca-ervaring vroegen ze advies aan andere horecabedrijven. Een brasserie in Leeuwarden raadde Tentoo aan als partner voor de verloning van personeel. Dit pakte goed uit.

Lees het verhaal
Signode 2.jpg
04 / 02 / 2025 Payroll Uitzenden Overig

Signode uit Zwijndrecht deelt ervaringen over samenwerken met Tentoo

Kuno, plantmanager bij Signode, vertelt hoe Tentoo bijdraagt aan het succes van zijn bedrijf. Hij ziet Tentoo als hét kostenefficiënte alternatief voor uitzendbureaus. Benieuwd wat Kuno waardeert in onze werkwijze en aanpak?

Lees het verhaal

Kunnen we je helpen?

Weet je niet welke dienstverlening het best bij jouw bedrijf past? Vul het formulier in en wij nemen snel contact met je op.

Loading...
*
*
*
*
*
*

Door dit formulier te versturen ga ik akkoord met de privacyverklaring.