
Het succesverhaal van boekhandelaar Klondyke
In de wereld van zeldzame boeken en speciale uitgaven is Klondyke een ware legende. Al drie decennia lang levert eigenaar Matthijs niet alleen prachtige boeken aan liefhebbers wereldwijd, hij creëert ook een unieke werkplek voor scholieren en studenten die graag tussen de boeken werken. De groei van zijn bedrijf zette Matthijs voor uitdagingen, onder meer in personeels- en salarisadministratie. Hoe pakte hij deze uitdagingen aan? En hoe verloopt de samenwerking met Tentoo? We spreken Matthijs in zijn natuurlijke habitat: tussen stapels boeken bij Klondyke.
Van boekenmarkten naar het digitale tijdperk
Dertig jaar geleden begon Matthijs zijn avontuur op boekenmarkten. Met de opkomst van het digitale tijdperk was hij een van de pioniers in de branche die online ging. “In 30 jaar tijd ben ik steeds meer richting online gegaan. Daarin was ik een van de eersten, dankzij mijn handige broer die in de ICT zit en een webshop voor mij kon bouwen.” Gedurende de jaren bouwde Matthijs een immense voorraad boeken, waardoor hij mensen kon aannemen om het werk te versnellen.




De uitdagingen in het magazijn
In het magazijn ligt er namelijk veel werk te wachten. Boeken over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken, liggen te wachten op een nieuwe eigenaar. De boeken komen van heinde en verre – voornamelijk vanuit nalatenschappen– dus moeten opgehaald worden, gesorteerd worden op geschiktheid, en de ongeschikte moeten weggebracht worden. Om een beeld te geven: één nalatenschap aan boeken kan soms wel uit tienduizend boeken bestaan. Vervolgens worden de bestelde boeken uit het magazijn gehaald, ingepakt en verzonden. Genoeg te doen dus. Inmiddels heeft Matthijs 7 medewerkers rondlopen, die met z’n allen de nagelaten boeken ophalen, de bestellingen orderpicken, inpakken en naar het postkantoor brengen.
De samenwerking met Tentoo
Het aannemen van meer personeel leidde ook tot meer administratie. Matthijs werkte eerst met een loonadministratiekantoor. De medewerkers zijn vaak deeltijd werkende studenten en scholieren en dit werd te duur. Omdat hij voor iemand die maar een paar uur per week werkt wél een volledige loonstrook moest betalen. “Soms waren de kosten voor de loonstroken hoger dan het salaris van de medewerkers zelf. Ik wilde dus een efficiëntere aanpak.” Zijn boekhouder vertelde hem over Tentoo, met een tevreden klant als referentie. “De flexibiliteit en zekerheid spraken me aan, vooral in een tijd waarin arbeidsrechtelijke zaken snel veranderen. Als ondernemer heb je geen tijd om elke maand in de gaten te houden of iemands contract afloopt of dat iemand recht heeft op een vast contract. Tentoo regelt dit allemaal, wat mij veel tijd scheelt.”
De voordelen
Deze samenwerking met Tentoo loopt nu al zo’n 4 jaar en Matthijs deelt graag de voordelen die hij ervaart:
Gehele salarisadministratie uit handen
Het ontlast worden in de salarisadministratie bespaart Matthijs veel kostbare tijd. “Tentoo neemt de gehele salarisadministratie voor zijn rekening, inclusief het waarborgen van wettelijke naleving. Dit bespaart ons niet alleen kostbare tijd, maar zorgt er ook voor dat onze medewerkers alles krijgen waar ze recht op hebben. Door de voortdurende veranderingen op de arbeidsmarkt is het bijhouden van deze complexe zaken tijdrovend, maar met de regelmatige updates en ondersteuning van Tentoo blijven we altijd up-to-date zonder extra moeite.”
Direct ontvangen van de factuur
Matthijs noemt het direct ontvangen van de factuur na het invullen van de uren een bijkomend voordeel. “Dit is iets waar ik later pas achter kwam, maar eigenlijk wel heel blij mee ben. Je bent natuurlijk anders geneigd om facturen pas aan het einde van de maand te voldoen, maar voor mij werkt het veel prettiger om dit per week te doen. Zo voorkom je verrassingen aan het einde van de maand, wat voor meer financiële rust zorgt.”
Altijd bereikbaar bij vragen
“Tijdens de afspraken met mijn contactpersoon Menno, ongeveer 1 keer per kwartaal, word ik altijd op de hoogte gebracht van eventuele veranderingen en krijg ik steeds weer het vertrouwen dat dit goed geïmplementeerd is. Daarnaast kan ik aankloppen voor vragen via WhatsApp of even bellen. Dit werkt heel goed en er komt snel antwoord.”
Vergelijkbare klantverhalen

Klantverhaal Tim Lichttechnicus
Tim is al 12 jaar freelance Laser & Lighting Operator via Tentoo. Hij geniet van de vrijheid om te doen waar hij goed in is, zonder zich zorgen te maken over administratieve zaken, terwijl hij profiteert van een goede arbeidsverhouding en verzekering.

Brasserie om de Dobben over de samenwerking met Tentoo
Regina en haar partner runnen met trots Brasserie om de Dobben in Burgum. Zonder enige horeca-ervaring vroegen ze advies aan andere horecabedrijven. Een brasserie in Leeuwarden raadde Tentoo aan als partner voor de verloning van personeel. Dit pakte goed uit.

Signode uit Zwijndrecht deelt ervaringen over samenwerken met Tentoo
Kuno, plantmanager bij Signode, vertelt hoe Tentoo bijdraagt aan het succes van zijn bedrijf. Hij ziet Tentoo als hét kostenefficiënte alternatief voor uitzendbureaus. Benieuwd wat Kuno waardeert in onze werkwijze en aanpak?
Kunnen we je helpen?
Weet je niet welke dienstverlening het best bij jouw bedrijf past? Vul het formulier in en wij nemen snel contact met je op.