Thuiswerken-2

De thuiswerkplek: verplichtingen voor de werkgever

Gepubliceerd door: Hendrikx Advocaten Juridisch partner van Tentoo
Geplaatst op 2 december 2020
Leestijd

Door de coronacrisis is het aantal werknemers dat thuiswerkt noodgedwongen toegenomen. Veel werkgevers schenken echter geen aandacht aan de verplichtingen die ze hebben als ze werknemers thuis laten werken.

Thuiswerkplek

Als werkgever heb je niet alleen op kantoor, maar ook thuis de verplichting om zorg te dragen voor een professioneel ingerichte (thuis)werkplek. Je mag de werknemers dus niet zomaar thuis aan de keukentafel laten werken, maar moet erop toezien dat de thuiswerkplek voldoet aan de regels uit de Arbowet en het Arbobesluit.

Arbeidsomstandighedenwet

Volgens artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) moet de werkgever zorgen voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers voor alle aan arbeid verbonden aspecten. Hieruit volgt dat je als werkgever moet zorgen voor een gezond ingerichte (thuis)werkplek. Doe je dat niet, dan ben je als werkgever aansprakelijk voor eventuele gezondheidsschade bij de werknemer. Maar werknemers zijn zelf ook verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden en dienen mogelijke gevaren direct aan de werkgever te melden.

Arbeidsomstandighedenbesluit

Het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit) bevat specifieke voorschriften voor de (thuis)werkplek. Zo moet de (thuis)werkplek bijvoorbeeld een ergonomische en voor beeldschermwerk geschikte werkplek zijn. Als dit niet het geval is, dan heb je als werkgever de verplichting om de juiste middelen ter beschikking te stellen. Hierbij kun je denken aan een goede bureaustoel, een bureau, een groot beeldscherm en extern toetsenbord. Al deze vereisten zijn verder uitgewerkt in de Arbeidsomstandighedenregeling (Arboregeling).

Psychologische arbeidsbelasting

Niet alleen ten aanzien van de fysieke eisen heb je als werkgever een arboverplichting, maar ook voor de psychologische arbeidsbelasting. Je werknemers kunnen door het thuiswerken worden blootgesteld aan een te hoge werkdruk omdat ze werk en privé door elkaar laten lopen. Dit heeft tot gevolg dat de werkdag nog tot na de vaste kantoortijden doorgaat of de werknemer het idee heeft dat hij altijd bereikbaar moet zijn voor zijn werkgever of klanten. Dit kan bij de werknemer extra stress veroorzaken.

Risico’s werkgever

Er zijn risico’s voor de werkgever op het moment dat het arbobeleid niet wordt nageleefd. De inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kan de (thuis)werkplek van de werknemer komen controleren. Voldoet deze niet aan de arbo-eisen? Dan kan de inspectie een boete opleggen.

Voldoe aan de vereisten

Het is als werkgever belangrijk om gezondheidsklachten door het thuiswerken bij je werknemers te voorkomen door het Arbobesluit en de Arboregeling goed na te leven. Kijk daarom of bij werknemers hun thuiswerkplek voldoet aan de regels en wijs hen erop dat ze het moeten melden als dit niet het geval is. Het is daarvoor niet nodig dat je als werkgever (fysiek) bij elke werknemer op bezoek gaat. Dit kan ook worden vastgesteld op basis van een foto of via videobellen.

Contact

Vragen over de werkgeversplichten bij thuiswerken? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon bij Tentoo. Je kunt ook direct een kosteloos en vrijblijvend gesprek aanvragen met een van de arbeidsrechtspecialisten van Hendrikx Advocaten via telefoonnummer 0297 – 25 00 18 of e-mailadres info@hendrikxadvocaten.nl.

Geef me nog meer informatie!

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.