Minimumloon stijgt per 1 januari 2027 naar €15,29

Per 1 januari 2027 stijgt het wettelijk minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder naar €15,29 bruto per uur. Ook het minimumjeugdloon gaat omhoog. Jongeren van 16 tot en met 20 jaar krijgen zelfs een extra verhoging. Daarnaast verdwijnt de aparte, lagere minimumloonstaffel voor bbl-studenten. Wat verandert er precies en waar moet je als werkgever rekening mee houden?
Nieuwe minimumloonbedragen per 1 januari 2027
Het minimumuurloon stijgt van € 14,99 naar € 15,29 bruto per uur voor werknemers van 21 jaar en ouder. Dat is een verhoging van 2,0% ten opzichte van 1 juli 2026. Het minimumloon wordt normaal gesproken twee keer per jaar aangepast, op 1 januari en 1 juli.
De nieuwe bruto minimumuurlonen zijn als volgt:
|
Leeftijd |
1 juli 2026 |
1 januari 2027 |
|
21 jaar en ouder |
€14,99 |
€15,29 |
|
20 jaar |
€11,99 |
€13,38 |
|
19 jaar |
€8,99 |
€11,47 |
|
18 jaar |
€7,50 |
€9,56 |
|
17 jaar |
€5,92 |
€7,65 |
|
16 jaar |
€5,17 |
€6,12 |
|
15 jaar |
€4,50 |
€4,59 |
Bedragen per uur, bruto. Voor werknemers van 15 tot en met 20 jaar gelden leeftijdsafhankelijke minimumjeugdlonen.
Sinds 2024 geldt een wettelijk minimumuurloon. Er zijn geen vaste wettelijke minimumlonen per maand of week meer. Wat een medewerker in een maand minimaal verdient, hangt onder meer af van het aantal uren dat voor die periode meetelt.
Minimumjeugdloon stijgt extra in 2027
De lonen van werknemers van 16 tot en met 20 jaar stijgen niet alleen door de gewone indexatie. De overheid verhoogt ook de percentages waarmee hun minimumloon wordt berekend. Daardoor is de stijging voor deze leeftijdsgroepen groter dan voor werknemers van 21 jaar en ouder.
Zo stijgt het bruto minimumuurloon voor een 19-jarige van €8,99 naar €11,47. Voor 15-jarigen blijft het percentage van het volwassenminimumloon gelijk, maar stijgt het uurbedrag wel mee met de indexatie.
Voor werkgevers die veel jongeren inzetten, bijvoorbeeld in de horeca of detailhandel, kan deze wijziging merkbaar zijn in de personeelskosten.
Geen apart minimumloon meer voor bbl-studenten
Voor studenten die werken en leren via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) golden in bepaalde leeftijdsgroepen lagere minimumlonen dan voor andere jongeren. Die aparte staffel vervalt per 1 januari 2027. Bbl-studenten met een arbeidsovereenkomst hebben vanaf die datum recht op hetzelfde wettelijke minimumjeugdloon als leeftijdsgenoten buiten de bbl.
Heb je bbl-studenten in dienst? Controleer dan of hun loon vanaf januari aansluit op de nieuwe bedragen in de tabel.
Wat betekent dit voor werkgevers?
De nieuwe bedragen kunnen gevolgen hebben voor je loonkosten en salarisverwerking. Vooral wanneer je medewerkers op of vlak boven het minimumloon verdienen, is het verstandig om tijdig te controleren of alle afspraken nog aansluiten.
- Controleer de uurlonen van je medewerkers en houd rekening met hun leeftijd.
- Bekijk welke cao-afspraken of loonschalen van toepassing zijn. Een cao kan een hoger loon voorschrijven.
- Bereken wat de wijzigingen betekenen voor je personeelskosten, bijvoorbeeld bij veel jonge medewerkers of wisselende uren.
- Zorg dat nieuwe bedragen vanaf de salarisverwerking over januari 2027 correct worden toegepast.
Bereid je organisatie voor op 2027
Het nieuwe minimumloon is een goed moment om je processen na te lopen. Zeker als je werkt met verschillende contractvormen, leeftijden en roosters. Wil je dit liever uit handen geven? Tentoo helpt je met de verwerking van lonen en wijzigingen in wet- en regelgeving.
Bekijk hoe Tentoo je kan helpen en vraag een adviesgesprek aan.