Wat kost personeel?

Webinar 'Personeel aannemen':

  • Verschil tussen vast en flexibel personeel
  • Personeelsmanagementtrends van 2019
  • Ondernemers delen hun ervaringen

Bel direct naar 020 - 420 20 70 voor meer informatie!

Wat kost personeel?

Dat personeel geld kost, is natuurlijk geen verrassing. Als je iemand in dienst neemt, verdient hij of zij salaris. Maar dat is niet het enige dat je kwijt bent. Bovenop het brutoloon dat je afspreekt komen zo'n 25 á 30 procent aan andere personeelskosten.

Je start een bedrijf. Of je onderneming groeit. Wat kost het aannemen van (extra) personeel?

Je hebt met verschillende personeelskosten te maken wanneer je overweegt om personeel aan te nemen. Dit zijn de volgende kosten:

  • Directe loonkosten. Dit zijn het salaris, de vakantietoeslag, provisies en winstuitkeringen. Let op: je moet je houden aan het wettelijk minimumloon. Bovendien zijn de directe loonkosten in veel sectoren cao-afhankelijk. Verder is het aan te raden marktconform te belonen. De vakantietoeslag bedraagt tenminste 8 procent van het brutoloon.
  • Indirecte loonkosten. Denk hierbij aan pensioenopbouw, reiskosten en andere onkosten, en secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Verplichte premies en bijdragen, zoals loonbelasting, premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen. Dit zijn de loonheffingen die je moet afdragen.
  • Het hangt van de afspraken met je medewerkers af hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent aan personeelskosten. Je kunt bijvoorbeeld een 13e maand, een opleidingsvergoeding of aanvullend pensioen afspreken. Daarnaast kun je natuurlijk geld kwijt zijn aan facilitaire zaken. De medewerkers kunnen bepaalde spullen nodig hebben om te kunnen werken, zoals een bureau, een computer en/of koffie.

Wanneer personeel aannemen?

De keuze voor het aannemen van personeel verschilt per bedrijfssituatie. Ben je een zzp’er en kun je wel iemand gebruiken voor al je werkzaamheden? Of run je een eenmanszaak met enkele personeelsleden en heb je extra mankracht nodig om te kunnen doorgroeien? In deze situaties komt bij het aantrekken van een nieuwe medewerker meer kijken dan wanneer je als MKB’er al tientallen mensen in dienst hebt. Ook wanneer je na een reorganisatie je bedrijf opnieuw gaat vormgeven, zijn er weer andere aandachtspunten.

Waarom iemand aannemen?

De voordelen van het in dienst nemen van een medewerker zijn voor elke bedrijfssituatie vrijwel gelijk.

Voordelen aannemen personeel:

  • Door een medewerker aan je te binden, vergroot je zijn betrokkenheid en loyaliteit.
  • Je verkleint de kans dat hij - met al zijn kennis en ervaring - je bedrijf uitloopt.
  • Het is fijn om medewerkers te hebben die jouw bedrijf, werkwijze en processen van binnen en buiten kennen.

Waarom iemand niet aannemen?

De redenen om geen medewerkers in eigen dienst nemen, verschillen wél per bedrijfssituatie.

Nadelen aannemen personeel:

  • Een langdurig zieke medewerker kan met name bedrijven met weinig personeel flink op de kosten jagen. Je hebt namelijk de plicht om een zieke 2 jaar lang door te betalen. En dan moet je hem ook nog vervangen. Dit zijn hoge kosten voor personeel.
  • Een medewerker in eigen dienst kun je niet puur inzetten wanneer je hem nodig hebt; de kosten lopen altijd door. Bij een payroll- of uitzendkracht of een zzp’er is het mogelijk om alleen uit te betalen voor de gewerkte uren.
  • Het is moeilijk (en kostbaar) om afscheid te nemen van een medewerker die in vaste dienst is.
  • Het laatste punt waarom je geen personaal zou aannemen is dat het administratieve rompslomp met zich meebrengt (denk aan een juiste loonadministratie).

Wat kost personeel met een minimumloon?

Sinds 1 juli 2019 bedraagt het minimumloon voor een medewerker van 21 jaar of ouder die fulltime werkt ten minste € 1.635,60 bruto per maand. Als je iemand in dienst neemt ben je dus verplicht minimaal dit te betalen. Het minimumloon is gekoppeld aan de gemiddelde ontwikkeling van de contractlonen en wordt elk jaar op 1 januari en 1 juli aangepast. Er komt ongeveer voor 30 procent aan extra personeelskosten bovenop het brutoloon. Dat betekent dat je zo'n € 2.126,- per maand kwijt bent aan personeelskosten. Zoals gezegd: afspraken die je met je werknemer hebt kunnen van invloed zijn op de kosten.

Wat kost personeel dat via payrolling wordt ingehuurd?

Als je een medewerker via payrolling van Tentoo inhuurt, dan hoef jij je niet te bekommeren om verplichte premies en bijdragen die moeten worden afgedragen. Ook heb je geen zorgen om de pensioenopbouw, de reiskosten en andere onkosten van je medewerker. Dit alles wordt verzorgd door Tentoo. Je krijgt van Tentoo enkel een factuur waarin dit alles verwerkt is. Dat scheelt een hoop administratief gedoe!
De medewerkers die je via payrolling inhuurt, staan op de loonlijst van Tentoo. Daardoor heeft payrolling nog meer voordelen:

  • Je hebt geen arbeidsrechtelijke risico's
  • Je betaalt niet door bij ziekte, dat doen wij
  • Je geeft salarisadministratie uit handen
  • Uitbetaling van loon wordt voor je verzorgd
  • Loonkosten worden voorgefinancierd
  • Je blijft zelf je medewerkers werven en aansturen!

Let op: als je voor het eerst personeel aanneemt, moet je je als werkgever aanmelden bij de Belastingdienst via het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever’.

Hoe neem je personeel aan?

Als je personeel wilt aannemen: hoe pak je dat dan aan? Het begint bij een grondige zoektocht naar een geschikte kandidaat. ‘Employer branding’ kan je helpen om de beste kandidaat te vinden voor jouw bedrijf en jouw specifieke vacature. Heb je deze medewerker gevonden? Maak duidelijke afspraken over het werk, de werktijden en het loon en leg het vast in een arbeidsovereenkomst.

Benieuwd of en hoe je personeel moet aannemen? En of je beter kunt gaan voor vast of flexibel personeel? Kijk dan het webinar 'Personeel aannemen' terug.

Contact

Vragen over personeel aannemen? Bel ons via 020 - 420 20 70 of vul het onderstaande formulier in. Wij helpen je graag verder!

Ja, neem contact met mij op!

Vul hier alsjeblieft je volledige naam in.

Hier kan je jouw bericht kwijt.

Vul hier alsjeblieft je telefoonnummer in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in.

Geef hier aan of je klant bent van Tentoo.

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »