shutterstock_2312975527.jpg

Employer branding

Goed personeel vinden is een uitdaging, maar het écht juiste talent aantrekken en behouden is nog belangrijker. Je zoekt niet zomaar een medewerker, maar iemand die perfect bij jouw bedrijf past. Hoe je die vindt? Door te investeren in je employer brand. Een sterk werkgeversmerk trekt niet alleen talent aan, maar zorgt er ook voor dat medewerkers graag blijven.

Wat is employer branding?

Employer branding betekent werken aan het imago van je bedrijf als werkgever. Bedrijven die employer branding toepassen proberen een authentieke voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële nieuwe medewerkers. Ze willen bekend staan als een geweldige plek om te werken.

Employer branding als oplossing


De oplossing: employer branding! Maar employer branding, wat is dat? Employer branding helpt je bedrijf in de jacht op nieuw talent. Steeds meer bedrijven passen het succesvol toe. Het mooie is dat employer branding je niet alleen helpt bij je jacht naar talent. Het draagt ook bij aan het behouden van personeel, de werksfeer, de productiviteit én de naamsbekendheid van je bedrijf.

Het vinden van de juiste talenten voor jouw vacatures

Zorg voor een aantrekkelijk wervingsproces, duidelijke functieprofielen en een krachtige employer branding. Zo trek je de professionals aan die echt bij jouw organisatie passen.

Het behouden van medewerkers

Investeer in ontwikkeling, waardering en een prettige werkcultuur. Regelmatige feedback, doorgroeimogelijkheden en goed luisteren naar je team zorgen voor meer betrokkenheid en loyaliteit.

getty-images-mmRT5TGdces-unsplash.jpg

Het belang van employer branding

Je hebt van die bedrijven waar bijna iedereen voor wil werken. Ze staan te boek als dé ideale werkgever. Dit kan natuurlijk komen doordat ze een aansprekend merk hebben en/of groot zijn in een bepaalde branche. Employer branding kan ook hieraan bijdragen. Steeds meer bedrijven zetten dit actief in om de status van ‘Great Place to Work’ te bereiken.

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt. Logisch: als je goed kunt laten zien wat jou interessant en goed maakt als werkgever, heeft dat een positieve weerslag op het aantal sollicitaties dat je als bedrijf ontvangt.

 

De beste kandidaten

Ook als het aanbod van personeel groot is en er geen sprake (meer) is van krapte op de arbeidsmarkt, is employer branding waardevol. Je wilt als werkgever namelijk altijd de allerbeste kandidaten werven. En die blijven schaars. Met goede employer branding is de kans groter dat die kandidaten voor jouw bedrijf kiezen. Daarnaast zorgt een sterk en positief employer brand ook voor het behouden van personeel. Je medewerkers zijn trots op het imago van jou als werkgever en ze kunnen zich ermee identificeren. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Bovendien verzuimen je medewerkers minder en presteren ze beter. Logisch dus dat employer branding steeds meer aandacht onder werkgevers krijgt.

shutterstock_1821464738.jpg

De ‘why’ bij employer branding

Marketeers omarmen al jaren ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek: succesvolle bedrijven verkopen niet wát ze doen, maar waaróm ze het doen. Denk aan Tony’s Chocolonely—hun missie tegen slavernij draagt bij aan hun succes.

Natuurlijk, niet elk product heeft een diepere ‘why’ nodig. Bij augurken draait het om smaak en prijs, niet om het verhaal erachter. Maar bij merken als Apple, Tony’s en De Correspondent werkt het wel. Ze creëren fans, geen klanten.

Recruitment

Dan nu het sprongetje naar recruitment. Er zijn mensen die nog meer binden met een merk dan de allertrouwste klanten. Dat zijn de medewerkers van het merk. Het liefst werkt een professional voor een bedrijf met een duidelijke ‘why’ die in lijn ligt met wat hij of zij zelf belangrijk vindt. Als dat het geval is dan heb je een match made in heaven. De ‘why’ maakt dus een onderdeel uit van employer branding. De algehele ‘why’ van je bedrijf is belangrijk en draagt bij aan het employer brand. Maar bij employer branding is het natuurlijk ook van belang een goed en positief beeld te schetsen van je bedrijf als werkgever. Daarvoor moet je eerst je employer brand in kaart brengen.

Gratis whitepaper over employer branding

  • Tips hoe jij het employer brand van jouw bedrijf kunt bepalen
  • Wat de nieuwe generatie werknemers zoekt in een werkgever
  • Tips hoe jij jouw employer brand succesvol kunt communiceren
  • Wat de rol van social media zijn bij employer branding

Contact

Wil jij contact met een van onze HR-adviseurs over employer branding en het vinden en binden van talenten? Maak vrijblijvend een afspraak via telefoonnummer 020 – 524 60 51 of laat je gegevens achter via het contactformulier.

*
*
*
*

Door dit formulier te versturen ga ik akkoord met de privacyverklaring.