Employer branding I Personeel binden en behouden I Tentoo
shutterstock_644867365

Employer branding

Talent vinden en binden

Door de coronacrisis is in veel sectoren een einde gekomen aan de krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel het nu als werkgever minder lastig is om personeel te vinden, is het nog nét zo belangrijk om goéd personeel te vinden. Een medewerker die echt bij jouw bedrijf past. Hoe je die vindt? Door in te zetten op je employer brand.

Persoonlijk advies

EMPLOYER BRANDING ALS OPLOSSING

Als ondernemer heb je twee personeelsuitdagingen:

  1. Het vinden van de juiste talenten voor jouw vacatures
  2. Het behouden van goede medewerkers

De oplossing: employer branding! Maar employer branding wat is dat? Employer branding helpt je bedrijf in de jacht op nieuw talent. Steeds meer bedrijven passen het succesvol toe. Het mooie is dat employer branding je niet alleen helpt bij je jacht naar talent. Het draagt ook bij aan het behouden van personeel, de werksfeer, de productiviteit én de naamsbekendheid van je bedrijf.

Wat is employer branding?

Employer branding betekent werken aan het imago van je bedrijf als werkgever. Bedrijven die employer branding toepassen proberen een authentieke voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële nieuwe medewerkers. Ze willen bekend staan als een geweldige plek om te werken.

Vinden, binden, boeien-ok

Het belang van employer branding

Je hebt van die bedrijven waar bijna iedereen voor wil werken. Ze staan te boek als dé ideale werkgever. Dit kan natuurlijk komen doordat ze een aansprekend merk hebben en/of groot zijn in een bepaalde branche. Employer branding kan ook hieraan bijdragen. Steeds meer bedrijven zetten dit actief in om de status van ‘Great Place to Work’ te bereiken.

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt. Logisch: als je goed kunt laten zien wat jou interessant en goed maakt als werkgever, heeft dat een positieve weerslag op het aantal sollicitaties dat je als bedrijf ontvangt.

De beste kandidaten

Ook als het aanbod van personeel groot is en er geen sprake (meer) is van krapte op de arbeidsmarkt, is employer branding waardevol. Je wilt als werkgever namelijk altijd de allerbeste kandidaten werven. En die blijven schaars. Met goede employer branding is de kans groter dat die kandidaten voor jouw bedrijf kiezen.

Daarnaast zorgt een sterke en positieve employer brand ook voor het behouden van personeel. Je medewerkers zijn trots op het imago van jou als werkgever en ze kunnen zich ermee identificeren. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Bovendien verzuimen je medewerkers minder en presteren ze beter. Logisch dus dat employer branding steeds meer aandacht onder werkgevers krijgt.

De ‘why’ bij employer branding

Marketeers zijn al jaren in de ban van ‘The Golden Circle’, een theorie die bedacht is door Simon Sinek. De theorie stelt dat het van belang is duidelijk de ‘why’ van je bedrijf te communiceren om de producten of diensten goed te kunnen verkopen. Het is niet belangrijk wát je als bedrijf doet of hóe je dat doet, maar waaróm je het doet. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Hun succes is niet alleen te verklaren door de kwaliteit van hun chocolade. Minstens zo belangrijk is de reden waarom ze chocolade maken en verkopen (een einde maken aan slavernij).

Toegegeven: The Golden Circle is een theorie, geen wetmatigheid. Als je een pot augurken koopt dan wil je augurken die goed smaken voor een niet-al-te-hoge prijs. Waarom de augurkenboer de augurken maakt zal je worst zijn. Maar in veel gevallen snijdt de theorie wel hout: het verklaart bijvoorbeeld het succes van Apple, Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Dat zijn merken waar je fan van bent, affiniteit mee hebt en mee gezien wilt worden. Je bent trots een product van hen te gebruiken.

Recruitment

Dan nu het sprongetje naar recruitment. Er zijn mensen die nog meer binden met een merk dan de allertrouwste klanten. Dat zijn de medewerkers van het merk. Het liefst werkt een professional voor een bedrijf met een duidelijke ‘why’ die in lijn ligt met wat hij of zij zelf belangrijk vindt. Als dat het geval is dan heb je een match made in heaven. De ‘why’ maakt dus een onderdeel uit van employer branding.

De algehele ‘why’ van je bedrijf is belangrijk en draagt bij aan het employer brand. Maar bij employer branding is het natuurlijk ook van belang een goed en positief beeld te schetsen van je bedrijf als werkgever. Daarvoor moet je eerst je employer brand in kaart brengen.

shutterstock_644867365

Gratis whitepaper over employer branding

Hierin vind je:

  • Tips hoe jij het employer brand van jouw bedrijf kunt bepalen
  • Wat de nieuwe generatie werknemers zoekt in een werkgever
  • Tips hoe jij jouw employer brand succesvol kunt communiceren
  • Wat de rol van social media zijn bij employer branding
Whitepaper lezen

Contact

Wil jij contact met een van onze HR-adviseurs over employer branding en het vinden en binden van talenten? Maak vrijblijvend een afspraak via telefoonnummer 020 – 524 60 51 of laat je gegevens achter via het contactformulier.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.