Je hebt vast al vaker gehoord van payrolling, maar wat is het en hoe maak je er als zzp’er gebruik van? We proberen het je zo helder mogelijk uit te leggen. Bij payrollen kies je ervoor om op de loonlijst van een payrollbedrijf te staan. Het payrollbedrijf is nu technisch gezien je werkgever, terwijl je zelf verantwoordelijk bent en blijft voor de manier waarop je invulling geeft aan je werk. Je besteedt dus alleen de administratieve taken uit.
Het zelfstandig ondernemerschap
Maar laten we bij het begin beginnen: je wordt zelfstandig ondernemer, als zzp’er of als freelancer. Je kunt nu je bedrijfsvoering op twee manieren inrichten: je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel en draagt alle verantwoordelijkheden en risico’s zelf óf je kiest voor zelfstandig ondernemerschap onder de vlag van een payroller zodat je meer zekerheid hebt.
Administratieve verplichtingen
Bij de eerste optie neem je alle administratieve verplichtingen die horen bij zelfstandig ondernemen voor eigen rekening. Denk aan facturatie, debiteurenbeheer, contact met de Belastingdienst, het afsluiten van sociale verzekeringen en het organiseren van een sociaal vangnet, mocht je onverhoopt in de ziektewet komen.