Een eigen winkel openen? Lees dit eerst! - Tentoo
Open-winkel-2

Eigen winkel openen?

Lees dit eerst!

Elk jaar starten ongeveer 200.000 nieuwe ondernemingen, waarvan tienduizenden in de detailhandel (39.871 in 2020). Overweeg jij een eigen winkel te openen? Lees hieronder wat je moet doen en waarmee je rekening moet houden.

Als je een onderneming gaat starten, kun je bijna niet zonder de tips en ondersteuning van KVK. Ook bij Tentoo helpen we startende ondernemers op allerlei manieren op weg. Hieronder vind je een combinatie van de beste tips van KVK en Tentoo, zodat jij op de best mogelijke manier je eigen winkel kunt beginnen.

Uitzoeken

Markt en strategie

Op goed geluk een winkel openen en kijken waar het schip strandt? Dat is doorgaans niet de weg naar succes. Doe vooraf altijd uitgebreid (markt)onderzoek. Wie zijn je concurrenten? Waarin onderscheid je je? Hoe zorg je dat mensen bij joú iets komen kopen? Aan de hand van de uitkomsten bepaal je je strategie voor korte en langere termijn.

Winkelgebied en -pand

Vergeet bij je onderzoek niet het winkelgebied mee te nemen waar je je wilt vestigen. Met de locatiescan van KVK en CBS kun je de marktpotentie van jouw beoogde vestigingsplaats verkennen. Wie wonen er en welke concurrenten zijn er al gevestigd?

Zoom ook in op het pand waarin je je met jouw bedrijf wilt vestigen. Kijk naar de exacte locatie, de grootte, de uitstraling van het pand en je budget. Ga je het huren (recht op huur- en prijsbescherming?) of kopen (zakelijke hypotheek?). Zoek tot in de puntjes uit wat bij jouw zaak past en wat de beste opties zijn.

Ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan is niet verplicht, maar het helpt vaak wel om je plannen concreter te maken. De kans is bovendien groot dat je externe financiering nodig hebt. Maak hiervoor een financieel plan; dat kan als onderdeel in je ondernemingsplan. Een financieel plan helpt je om inzichtelijk te krijgen waar je kansen liggen en of je ondernemingsplan financieel realistisch is.

Verder uitzoeken

Vergunningen, belastingen en eisen

In het verlengde van je markt- en locatieonderzoek is het ook slim om te checken welke vergunningen je nodig hebt voor jouw winkel, aan welke wetten je je moet houden en aan welke milieueisen je zaak moet voldoen.

Voor veel bouw- en verbouwactiviteiten heb je bijvoorbeeld een omgevingsvergunning nodig. Wanneer je bijvoorbeeld reclame in de gevel van je winkelpand wilt plaatsen, kan dat vaak niet zonder vergunning. Doe online een vergunningcheck via het Omgevingsloket en vraag direct de vergunning aan. Voor het checken van de verplichte milieuregels gebruik je de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM).

Lokale lasten?

Als eigenaar van een winkelpand moet je hoogstwaarschijnlijk onroerendezaakbelasting (ozb) betalen aan de gemeente. Maar de kans is ook groot dat je moet betalen voor reinigingsrecht (voor het verwerken van je bedrijfsafval) of dat je reclamebelasting, parkeerbelasting, waterschapsbelasting of precariobelasting moet afdragen. Handig om vooraf allemaal in kaart te brengen! 

Wettelijke eisen?

De gemeente waar je je bedrijf vestigt kan je verder helpen met het in kaart brengen van de wetten en regels die voor jouw winkelpand gelden. Voldoet het pand bijvoorbeeld wel aan de brandveiligheidseisen? Gelden er specifieke milieueisen? Welk afval moet je scheiden? Ook in het bestemmingsplan kun je vaak al veel vinden over wat je van de gemeente wel en niet mag op jouw beoogde locatie.

Check in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) ook welke gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid voor jou geldt. Voor jou als toekomstig winkelier zijn  vooral de winkeltijden en winkeluitstallingen belangrijk.

Naam en rechtsvorm

Je winkel heeft een rechtsvorm nodig (de meeste startende winkeliers kiezen voor eenmanszaak) en een naam. Bepaal welke rechtsvorm voor jou het meest geschikt is en denk ondertussen ook na over een goede naam voor je winkel. Die naam moet je aangeven bij je KVK-inschrijving (stap 8). Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en maakt direct duidelijk wat je verkoopt. Niet onbelangrijk: check eerst of de bedrijfsnaam nog niet in gebruik is.

Regelen

Goede administratie

Als ondernemer ben je verplicht om een administratie op te zetten en bij te houden. Zo heb je bijvoorbeeld altijd in kaart hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet afdragen (en kunt terugvragen). Ook kun je aan een goede administratie snel afleiden hoe financieel gezond jouw bedrijf is.

Algemene voorwaarden en verzekeringen

Voordat je start, breng je in kaart waar je grootste ondernemingsrisico’s liggen. Kijk vervolgens hoe je die risico’s zoveel mogelijk kunt minimaliseren, bijvoorbeeld door verzekeringen af te sluiten (denk aan een aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering). Vergeet ook uw pensioen niet. Het is ook een vereiste om je eigen positie te versterken door algemene voorwaarden op te stellen.

Inschrijven bij KVK

Heb je het belangrijkste voorwerk verricht en alle vertrouwen in een succesvolle toekomst voor jouw bedrijf? Schrijf je bedrijf dan in bij KVK. KVK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst, daarvan ontvang je vanzelf je omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id).

Tip: Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering, bijstandsverzekering of WW-uitkering hebt, check dan vooraf bij je gemeente of je een eigen bedrijf mag starten. Als je dit zonder toestemming doet, kan je uitkeringsgeld (deels) worden teruggevorderd.

Houd je aan de wet

Als winkelier moet je je houden aan de Warenwet (geldt voor alle producten die consumenten gebruiken) en de Winkeltijdenwet (hoe laat en op welke dagen mag je winkel open zijn?). Als je drank en /of tabakswaren verkoopt, gelden ook de Drank en Horecawet en de Tabaks- en rookwarenwet. En tot slot: houd je altijd aan het consumentenrecht, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen.

 

Ook regelen

Personeel aannemen

Als je je winkel opent, heb je mogelijk ook personeel nodig. Dat is een volgende stap in je ondernemerschap: je wordt werkgever. Tentoo kan jou op dit gebied op alle vlakken ondersteunen. Je kunt de werkgeversrisico’s en -plichtenwerkgeverschap aan ons uitbesteden, terwijl jij gewoon de baas blijft over je medewerkers. Zo kun je je optimaal op het succes van je nieuwe onderneming richten. Lees meer over het uitbesteden van je werkgeverschap via Tentoo.

Andere interessante blogs voor jou:

Tentoo: partner voor de detailhandel

Jij runt jouw bedrijf. En daar heb je je handen vol aan. Het liefst stop je meer tijd in de commerciële activiteiten, maar de groeiende werkgeverstaken en -plichten laten dat niet altijd toe. Daarom zijn wij er. Tentoo neemt alle taken, plichten én risico’s op werkgeversgebied van je over. Dankzij Payrolling van Tentoo heb jij je handen vrij om je omzet te verhogen.

Hey werkgever! Nog meer weten?

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.