Mensen zijn door alle quarantainemaanden meer gewend om online hun inkopen te doen. Een deel van deze consumenten zal blijvend van deze online gemakken gebruikmaken. De fysieke detailhandel moet hierdoor extra zijn best doen om mensen de winkels in te krijgen en daar te houden. Goede medewerkers zijn hierbij onmisbaar. Wij helpen je in die zoektocht naar goede winkelmedewerkers.
Winkelpersoneel werven
10 tips om sneller medewerkers te vinden
Goed winkelpersoneel kan jouw winkel extra succesvol maken. Je hebt medewerkers nodig die klantvriendelijk zijn, kennis van zaken hebben en zorgen voor een hogere klanttevredenheid. Maar hoe vind je deze mensen? Wij geven 10 tips om makkelijker winkelpersoneel te kunnen werven.
Hulp bij je personeelszoektocht
Tip 1: Creëer een vriendenclub
Mensen zoeken geen collega’s: ze werken het liefst met vrienden waarmee ze meer kunnen delen dan alleen hun werk. Als werkgever kun je dit faciliteren én benutten. Zorg voor borrels, feesten en (sportieve) activiteiten, zodat je medewerkers het naar hun zin hebben. Want wanneer je nieuwe mensen nodig hebt, is de kans groot dat je huidige medewerkers een goede kandidaat uit hun vriendenkring aandragen.
Tip 2: Kijk in je eigen netwerk
Zoek niet meteen te ver weg, want de oplossing ligt vaak dichtbij. Misschien ken jij je toekomstige medewerker al. Of wie weet kent een van jouw vrienden, familieleden, leveranciers of vaste klanten hem of haar. Laat daarom aan al je bekenden weten dat je personeel zoekt, dan kunnen zij met je meezoeken. En omdat zij jou en je winkel al kennen, dragen ze waarschijnlijk geen complete mismatch aan.
Tip 3: Winkelpersoneel gezocht!
Hoe meer mensen weten dat je personeel zoekt, hoe meer mensen kunnen solliciteren. Laat het daarom op alle mogelijke manieren weten. Te beginnen met de plaats waar het moet gebeuren: je winkel. Plak een poster op het raam met de tekst ‘Winkelpersoneel gezocht!’. En hang er ook meteen eentje bij de kassa. Er hoeft zich maar één geïnteresseerde shopper te melden en je hebt wat je nodig hebt. Andere opties: plak een wervingssticker op je (bedrijfs)auto, fiets of op het raam van je woning. Vergeet ook de lokale en regionale kranten niet. Hiermee kun je voor een zacht prijsje je bereik vergroten in het gebied rondom jouw winkel.
Tip 4: Denk goed na over de online mogelijkheden
Dat je via online platforms en social media medewerkers kunt werven, komt waarschijnlijk niet als iets nieuws. Maar denk voordat je dit doet na over waar je ideale kandidaat zich bevindt. Als je een fulltimer zoekt, adverteer dan niet adverteren op een studentenplatform, want dat is zonde van je tijd en geld. Jongeren bereik je juist eerder via Instagram of TikTok, terwijl je bij een senior meer kans maakt op LinkedIn of Facebook. Dus: doe eerst kort onderzoek voor je actie onderneemt. Dit bespaart je een hoop tijd en geld.
Tip 5: Online vacaturesites
Je hebt veel vacaturesites waar je jouw vacature gratis kunt plaatsen. Doe dat ook vooral, maar kijk daarnaast naar specialistische vacaturesites voor jouw vakgebied. Voor de detailhandel gaat dit bijvoorbeeld om Winkelvacature Online. Maar wie weet is er ook een lokale website met vacatures? Mensen kijken vaak eerst in hun eigen regio naar het aanbod, dus een vacature op werkeninwoonplaats.nl is soms nog effectiever.
Tip 6: Maak een opvallende vacature
Om op te vallen met je vacature, kan het slim zijn om opvallende functietitels te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ‘Schap-specialist’ in plaats van vakkenvuller of ‘Afreken-expert’ voor kassamedewerker. Dergelijke vacatures vallen vooral op bij jongeren en worden sneller gedeeld op social media.
Er zijn wel twee zaken om rekening mee te houden. Allereerst moeten gekke functietitels passen bij je bedrijfscultuur. Je kunt met lollige functietitels ook de plank misslaan. Ten tweede is het belangrijk om in de vacaturetekst ook de ‘echte’ functietitel te vermelden, zodat de vacature goed vindbaar is in zoekmachines of op vacaturesites.
Bijzondere voorwaarden
In de vacature kun je ook de secundaire arbeidsvoorwaarden inzetten als middel om op te vallen bij de doelgroep. Denk niet: dit is veel te duur voor het type medewerker wat ik zoek, want het hoeft niet duur te zijn. Roep bijvoorbeeld een eigen feestdag in het leven, waarop iedereen bij jou vrij is. Of beloon medewerkers maandelijks met een kleine sportschoenensubsidie; wedden dat je daarmee punten scoort?
Mooi meegenomen: het zorgt er ook dat de naam van je bedrijf als goede en leuke werkgever gevestigd wordt. Je medewerkers hebben het erover op verjaardagen, feestjes en (nog belangrijker) social media. De berichten worden gretig gedeeld, met nog meer naamsbekendheid tot gevolg.
Tip 7: Doe méér met social media
Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Pinterest, TikTok…het zijn allemaal voorbeelden van social media die je kunt inzetten om te laten weten dat je een medewerker zoekt. Maar je vergroot het succes als je méér doet met deze platforms. Laat gedurende het jaar zien hoe gaaf en leuk het is om in jouw winkel te werken. Wat maakt een medewerker bij jou mee? Deel zo nu en dan een foto van een bijzonder moment of een leuk uitje. Wie weet krijg je zo zelfs open sollicitaties binnen, die je kunt benaderen zodra je iemand nodig hebt. Het helpt sowieso om je winkel te promoten bij een breed publiek.
Tip 8: Maak een werken-bij site
Laat via een werken-bij site zien wat jou een interessante werkgever maakt. Voor de eenvoudigste winkels geldt dat zo’n website een echte meerwaarde biedt. Ze boren er een bron van onverwacht talent mee aan, waaruit ze kunnen puntten wanneer ze snel personeel nodig hebben. Op een werken-bij site plaats je:
- Vacatures, waar kandidaten direct kunnen solliciteren.
- Testimonials van medewerkers in de vorm van interviews, korte quotes en/of video.
- Foto’s en video’s waarin de werksfeer en de bedrijfscultuur naar voren komen.
- Het beschrijven van je visie op werkgeverschap.
- Blogs over het werken bij je bedrijf.
Alle vacatures die je deelt via social media of vacaturesites moeten leiden tot een bezoek aan de werken-bij site. De vacature wekt de interesse, jouw werken-bij site moet hen overtuigen te solliciteren.
Klinkt dit als ‘too much’ voor jouw bedrijf? Het is vaak minder werk dan het lijkt, terwijl het meteen op meerdere terreinen goeie reclame is.
Tip 9: Werk samen met andere winkeliers
Jij bent niet de enige die personeel nodig heeft. De andere ondernemers in jouw winkelgebied ook. Trek samen met hen op. Dat kan meerdere voordelen hebben. Je kunt het netwerk van je concullega’s gebruiken om medewerkers te werven (wie weet hadden zij net een mooie sollicitatie binnen, terwijl ze nu niemand nodig hebben) of wie weet kunnen jullie medewerkers ‘delen’.
Stel dat jij een medewerker hebt die dolgraag op zondag extra uren wil werken, terwijl jij hem alleen op zaterdag nodig hebt, dan kun je misschien zowel je buurman als je medewerker blij maken door daar extra uren te draaien. Andersom doet jouw buurman dat wellicht ook eens voor jou. Denk hierbij niet in gevaren, want de kans is groot dat jouw medewerker sowieso wel verder gaat zoeken naar extra werk als jij hem dat niet kunt bieden. En wie weet ben je hem dan helemaal kwijt.
Ook mooi: laat met een grote groep winkeliers een website en Facebook-groep voor jullie winkelgebied oprichten. Daarop kunnen jullie onder meer gezamenlijk de vacatures plaatsen en delen. Dit waarschijnlijk meer effect en een groter bereik dan wanneer iedereen dit zelfstandig doet.
Tip 10: Schakel een partner in
Veel winkeliers werken samen met een verloningsbedrijf. Via dit bedrijf kunnen ze mensen op uitzend- en/of payrollbasis inzetten. Dit maakt het makkelijker om medewerkers flexibel in te zetten en alle taken en risico’s op werkgeversgebied besteed je hier ook meteen mee uit. Goede verloningsbedrijven kunnen bovendien uitstekend helpen met de zoektocht naar personeel. Het verlonen van medewerkers is iéts duurder dan het zelf in dienst nemen, maar dit verdien je met alle extra voordelen dubbel en dwars weer terug.