Tien verkooptips voor winkelpersoneel - Tentoo
Sell-2

Tien verkooptips voor winkelpersoneel

De concurrentie in de detailhandel is moordend. Je moet het met jouw zaak opnemen tegen webshops en tegen andere winkels in de straat. Als je onderstaande verkooptips aan jouw winkelpersoneel leert, vergroot je jouw verkoopkansen.

De ideale verkoopmix

Waarom verkoopt de ene medewerker meer dan de ander? Vaak is het een mix van overtuigingskracht, kennis, uitstraling, de juist benadering, de gunfactor en een beetje geluk. Elke medewerker kan zijn verkooppercentage opschroeven met tien verkooptips. Soms heel voor de hand liggend, maar toch worden ze lang niet altijd toegepast.

Tip 1: Zeg iedere klant gedag

Zorg dat elke klant die jouw zaak binnenstapt, wordt begroet. Oók als het druk is. De klant voelt zich hierdoor vanaf de entree meer op zijn gemak. En wat als iedere medewerker die hij tegenkomt gedag zegt? Geen probleem! Je medewerkers kunnen beter iets te vriendelijk zijn, dan dat helemaal niemand iets tegen de klant zegt.

Tip 2: Eerlijkheid duurt het langst

De klant is vast onder de indruk als je medewerker zegt dat hij het product wel 5 dagen lang non-stop kan gebruiken, zonder dat hij opgeladen hoeft te worden. Misschien verkoopt hij het wel dankzij dit voordeel. Maar als het product vervolgens na 5 uur leeg is, werkt deze ‘verkooptruc’ averechts. Zorg daarom dat verkopers eerlijk zijn. Noem de nadelen van een product ook op, dat stellen klanten juist op prijs.

Tip 3: Wees behulpzaam

Zorg dat je medewerkers scherp zijn op kleine dingen waarmee ze klanten kunnen helpen. Komt iemand in een rolstoel lastig naar binnen? Help de klant de winkel in. Loopt iemand te zeulen met een grote paraplu? Bied aan om de paraplu even bij de kassa te bewaren, zodat de klant ongestoord door de winkel kan lopen. Hoe comfortabeler de klant zich voelt, hoe beter.

Rolstoel

Tip 4: Niet te afwachtend, niet te opdringerig

De houding en instelling van jouw medewerkers hebben meer invloed op de omzet dan je denkt. Je wilt klanten zo goed mogelijk helpen. Veel klanten stappen echter niet zomaar op een winkelmedewerker af als ze een kleine vraag hebben. Wacht niet af tot iemand zich meldt met een vraag. Spreek af dat je medewerkers eenmalig vragen of de klant hulp kan gebruiken, dat verlaagt de vraagdrempel enorm. Let er wel op dat het aanbieden van deze hulp subtiel gebeurt. Zodra klanten het als opdringerig ervaren, sla je ook de plank mis.

Tip 5: Toon interesse

Je medewerker kan een klant pas écht goed helpen, als hij weet wat en waarom hij iets zoekt. Zodra duidelijk is dat de klant het niet als opdringerig ervaart, vraag dan even door wat hij of zij precies nodig heeft. Maak een kort praatje en toon oprechte interesse. Luister ook goed naar de antwoorden. Zo bouwt de medewerker een miniband op met de klant én kan hij beter met de juiste oplossing voor zijn/haar zoektocht komen.

Tip 6: Inleven in de klant

Een goede verkoper, leeft zich in in de klant. Stapt er een oudere dame binnen? Dan spreek je haar niet aan met ‘Yooooooo, kun je het vinden’? Bij een tiener kan dit vaak wél. Ga hierbij zo min mogelijk uit van het uiterlijk van de klant. Een goede verkoper luistert naar de taal en het woordgebruik van de klant en leidt daaruit af met welke woorden het meeste effect hebben. Ook hier geldt tip 5: toon interesse. Dit helpt om de klant om de juiste manier te benaderen.

Tip 7: Productkennis

Heel kort aanwijzen waar iets staat, is het minimale wat een medewerker moet kunnen. Maar eigenlijk is het niet genoeg. Zorg dat je medewerkers meer over producten kunnen vertellen. Dat ze kunnen uitleggen wat de voor- en nadelen zijn en wat de alternatieven zijn. De klant krijgt dan het gevoel dat hij het product koopt bij iemand die er verstand van heeft. En dat geeft een fijn gevoel.

Tip 8: Praat in voordelen

Heel fijn dat een product exact 30 centimeter groot is, maar dat staat ook op de verpakking. Dat hoeft je medewerker niet te vertellen. Wat niét op die verpakking staat, is dat het product dankzij die afmeting exact in een standaard Ikea-kast past, waardoor je hem perfect kunt opbergen. Hoe meer je medewerkers praten in voordelen voor de klant, hoe groter de verkoopkans.

Tip 9: Smiiiiile!

Een glimlach kost niets, maar doet veel goeds. Het werkt namelijk aanstekelijk. Wanneer een klant jouw medewerker ziet glimlachen, tovert het vaak automatisch ook een glimlach op zijn gezicht. De klant loopt met een positief gevoel door de winkel en heeft een positievere indruk van je zaak. De kans dat hij iets koopt, neemt hierdoor toe.

Tip 10: Zorg voor een oplossing

Laat de klant altijd met een goed gevoel de winkel uitlopen. Kon je hem niet geven wat hij nodig had? Help dan door te zeggen waar de klant zijn gewenste oplossing wél kan vinden. Dit waardeert de klant en het vergroot de kans dat hij in de toekomst terugkomt.

Smile

Tentoo: partner voor de detailhandel

Jij runt jouw bedrijf. En daar heb je je handen vol aan. Het liefst stop je meer tijd in de commerciële activiteiten, maar de groeiende werkgeverstaken en -plichten laten dat niet altijd toe. Daarom zijn wij er. Tentoo neemt alle taken, plichten én risico’s op werkgeversgebied van je over. Dankzij Payrolling van Tentoo heb jij je handen vrij om je omzet te verhogen.

Andere interessante blogs voor jou:

Hey werkgever! Nog meer weten?

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

  • Hidden