Zo verhoog je de omzet van je winkel - Tentoo
Detailhandel omzet

Zo verhoog je de omzet van je winkel

20 tips

2021 kende voor veel winkeliers een zware start. Niet-essentiële winkels moesten de deuren gesloten houden, na enige tijd waren klanten weer mondjesmaat toegestaan. Dit maakt het voor winkeliers extra belangrijk om meer omzet te draaien wanneer ze weer volledig open mogen. Wij geven 20 tips om dit te realiseren.

Op naar een hogere omzet

De omzet verhogen is belangrijk om een mindere periode weg te poetsen. Maar ook wanneer je zaak al goed draait, is het als ondernemer raadzaam om te kijken hoe je omzetverhogingen kunt realiseren. Lees de onderstaande 20 tips en kijk waar jouw kansen liggen.

Tip 1: Snel bijvullen

Houd haarscherp in de gaten welke producten goed verkopen en zorg dat ze áltijd ruim op voorraad zijn. Het kost geld als je pas bijbestelt wanneer het (bijna) is uitverkocht. Zorg ook dat je medewerkers de populaire producten continu bijvullen, zodat klanten niet misgrijpen terwijl het product wel in je magazijn staat.

Tip 2: Tijdig vernieuwen

Tegenover de snel verkopende producten staan ook artikelen die klanten (te) weinig kopen. Wacht niet te lang om deze producten in de aanbieding te zetten en je schappen vrij te maken voor een product dat beter verkoopt.

Tip 3: Logische indeling

Klanten die vaak terugkeren, weten waarschijnlijk snel de juiste producten te vinden. De kunst is om te zorgen dat ook iemand die voor het eerst je winkel binnenstapt, snel vindt wat hij zoekt. Deel je zaak zoveel mogelijk in categorieën in. Of het nu gaat om herenkleding, kinderspeelgoed, tuinartikelen of damesbrillen: plaats producten op een logische plek en zorg dat je klant ‘automatisch’ naar het juiste schap loopt.

Aanbieding payroll

Tip 4: Ruime opzet

Onderdeel van een logische indeling (tip 3) is het creëren van ruimte. Voorkom krappe gangpaden. Als je zaak klein is, probeer dan niet om de ruimte optimaal te gebruiken door er zoveel mogelijk schappen en producten in te ‘proppen’. Klanten hebben behoefte aan wat ruimte om rustig te winkelen. Wanneer klanten dicht op elkaar door de winkel moeten bewegen, worden ze onrustig en willen ze naar buiten.

Tip 5: Niet teveel keuzes

Hoe meer keuzes je de klant biedt, hoe blijer hij wordt? Nee, in de praktijk blijkt dit vaak niét het geval. Als een klant komt voor een bepaald en hij moet opeens kiezen uit meer dan tien verschillende varianten, dan slaat vaak de keuzestress toe. Het gevolg: de klant koopt (nog) niets. Het is bewezen dat de verkoop beter gaat, wanneer klanten slechts enkele keuze-opties hebben.

Tip 6: Vraag je klant

Vraag (vaste) klanten naar hun ervaring in je winkel. Waar zijn ze blij mee? En, minstens zo belangrijk: waar zijn ze niét blij mee? Hier komen vaak verrassende dingen uit die je zelf niet snel bedenkt, maar die je wél eenvoudig kunt doorvoeren om de klanttevredenheid (en indirect je omzet) te verhogen.

Tip 7: Fijn deuntje!

Met een fijn muziekje op de achtergrond, zijn klanten sneller geneigd om meer te kopen in je winkel. Denk wel goed na over het type muziek. Zet niet zomaar een playlist op met de muziek die je zelf leuk vindt, maar leef je in in je doelgroep. Houd ook rekening met het tijdstip: ’s morgens slaat een ander muziekgenre goed aan dan in de avond. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in muziekmarketing die hierbij kunnen helpen.

Tip 8: Rechts aanhouden

Handig om te weten: winkels verkopen doorgaans de meeste producten die rechts in de schappen staan. Waarom? Europeanen zijn ‘rechts georiënteerd’. Uit meerdere koopgedragstudies is naar voren gekomen dat niet alleen de schappen rechts in het gangpad, maar ook de producten rechts in die schappen het meest worden verkocht. Probeer daar dus zoveel mogelijk de producten te zetten waar je de meeste marge op maakt.

Muziek in winkel

Tip 9: Faciliteer impulsaankopen

Producten die vlakbij de kassa staan, worden vaak door de consument op het laatste moment nog even op de kassaband gelegd. Dit kunnen ook producten zijn die eigenlijk helemaal niet bij jouw assortiment passen. In een schoenenwinkel is het bijvoorbeeld logisch om een vochtafstotende spray of veters aan te bieden, maar als je daar pakjes kauwgom plaatst, is de kans groot dat je die óók verkoopt. Toch een beetje extra omzet die mooi is meegenomen. Beperk je met deze extra impulsproducten wel tot de kassa; de rest van je winkel moet logisch zijn ingedeeld.

Tip 10: Laatste kans!

Geef toe: je wilt bij een schap met een bord ‘Laatste kans!’ toch even zien wat je laat liggen als je die laatste kans niet pakt. Zo werkt het menselijk brein: als iets schaars is, willen we het net wat liever hebben. Dat bleek maar tijdens de coronacrisis, waar het wc-papier massaal werd gehamsterd omdat mensen dachten dat de voorraad bijna op was. Als je in je ‘laatste kans’-schap je producten zet die ondergemiddeld verkopen (zie tip 2), dan kom je daar ook sneller vanaf.

Tip 11: Controleer je prijzen

Houd altijd in de gaten of de prijzen die je voor je producten vraagt nog marktconform zijn. Controleer regelmatig het prijsverschil met concurrenten. Dit betekent niet dat je altijd de scherpste prijs moet hebben en goedkoper moet zijn dan de concurrentie. Soms loont het ook om een product iets duurder te maken en je winstmarge iets te verhogen, als het aantal verkopen dan maar niet te hard daalt. Durf hiermee te experimenteren. En onthoud: consumenten zijn vaak bereid te betalen voor kwaliteit.

Detailhandel

Tip 12: Benut social media

Jong en oud zit tegenwoordig op social media. De ideale plaats dus om je klanten te informeren én om nieuwe klanten kennis te laten maken met je assortiment of acties. Je kunt dit heel uitgebreid en gestructureerd aanpakken met behulp van een (social) marketeer, maar ook zonder externe hulp kun je met social media meer klanten naar je winkel krijgen. Als je twijfelt, kun je altijd eenmalig expert laten meekijken of je goed bezig bent.

Tip 13: Tijdelijke acties

Hang thema’s aan een maand of week, waarin je bepaalde producten met korting aanbiedt. Denk aan een sportschoenenweek, een leesbrillenmaand of een potplantenperiode. Als je dit ook nog eens afstemt op het weer en slim inhaakt op de consumentenwensen van het moment, dan trek je sneller de aandacht en vergroot je de kansen dat mensen die producten bij jóu komen kopen.

Tip 14: Gratis PR

Als mensen ergens iets lezen over jouw winkel, denken ze weer even aan je. En zodra ze iets nodig hebben wat jij verkoopt, zijn ze vervolgens sneller geneigd om naar jouw zaak te komen. Probeer dus af en toe in een lokale krant of op een lokale website te verschijnen. Dit kan vaak gratis, als je maar creatief bent. Doneer bijvoorbeeld producten aan een opvallend goed doel, laat het weten als een bekend gezicht van jouw zaak 30 jaar in dienst is of wanneer je je zaak gaat verbouwen. Als je dit soort berichten naar lokale media stuurt, is de kans groot dat ze het plaatsen.

Tip 15: Geef klanten een reden om terug te keren

Een klant is goed voor de omzet, maar een klant die vaker terugkeert is nog beter voor de omzet. Geef klanten daarom een reden om terug te keren. Dit kan het welbekende spaarzegelboekje zijn (als dat vol is, staat daar een beloning tegenover), maar het kan bijvoorbeeld ook door ze een waardebon mee te geven die bij een volgende aankoop 10% korting geeft.

Tip 16: Grote zakken

Als je wilt dat klanten veel producten kopen, moet je daar ook alle faciliteiten voor bieden. Zet niet alleen bij de ingang een winkelwagentje of een kleiner productenkarretje, zorg ook dat de klant alle afgerekende producten eenvoudig kan meenemen. Denk aan een grote tas of een ander soort verpakking; net wat voor jouw producten handig is.

Full bags

Tip 17: Leer van je medewerkers

Vraag je medewerkers wat zij zouden doen om de omzet te verhogen. Zij staan in de winkel en hebben het meeste klantcontact. Grote kans dat zij dingen horen van klanten, die jij niet hoort. Bovendien hebben veranderingen in jouw zaak de grootste kans van slagen wanneer het draagvlak onder het personeel het grootste is. En hoe kan het draagvlak groter zijn dan wanneer het personeel zélf de verbeteringen aandraagt?

Tip 18: Niet te afwachtend, niet te opdringerig

De houding en instelling van jouw medewerkers hebben meer invloed op de omzet dan je denkt. Je wilt klanten zo goed mogelijk helpen. Veel klanten stappen echter niet zomaar op een winkelmedewerker af als ze een kleine vraag hebben. Wanneer jouw medewerker achter de kassa wacht tot de klant zich daar meldt, stapt de klant daar niet snel op af. Spreek af dat je medewerkers eenmalig vragen of de klant hulp kan gebruiken, dat verlaagt de vraagdrempel enorm. Let er wel op dat het aanbieden van deze hulp subtiel gebeurt. Zodra klanten het als opdringerig ervaren, sla je ook de plank mis.

Payroll

Tip 19: Vriendelijk ruilbeleid

Denk niet bij alles direct aan de omzet. Wanneer een klant ontevreden is over een product, help die klant dan op de best mogelijke manier. Op dit product draai je dan weliswaar geen omzet, maar als je goed en vriendelijk met teleurgestelde klanten omgaat, laat je ze met een tevreden gevoel jouw winkel verlaten. En als ze blij zij met jouw service, is de kans groot dat ze in de toekomst terugkeren. Zo verdien je die misgelopen omzet op termijn dubbel-en-dwars terug.

Tip 20: Houd je ondernemersblik fris

Als ondernemer is het belangrijk dat je zo fris mogelijk naar je zaak kunt kijken. Waar liggen de verbeterkansen? Hoe kun je daar slim op inspelen? Je wilt je tijd besteden aan omzetverhogende activiteiten, niet aan administratieve rompslomp. Het kan helpen om administratieve zaken uit te besteden, zodat jij je handen vrij hebt te ondernemen. Veel winkeliers maken om die reden gebruik van payrolling, waarbij ze werkgeverstaken en -plichten uitbesteden.

Tentoo: partner voor de detailhandel

Jij runt jouw bedrijf. En daar heb je je handen vol aan. Het liefst stop je meer tijd in de commerciële activiteiten, maar de groeiende werkgeverstaken en -plichten laten dat niet altijd toe. Daarom zijn wij er. Tentoo neemt alle taken, plichten én risico’s op werkgeversgebied van je over. Dankzij Payrolling van Tentoo heb jij je handen vrij om je omzet te verhogen.

Andere interessante blogs voor jou:

Hey werkgever! Nog meer weten?

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.