Nu denk je misschien ‘ik moet ook mijn tarief verhogen!’ Maar, hoe doe je dat? Hier zijn meerdere manieren voor. Je kunt je ondernemingsplan als uitgangspunt nemen en je doelstellingen naast je actuele tarief leggen. Als blijkt dat omstandigheden waarin je werkt veranderd zijn, door wetgeving, stijgende kosten óf inflatie, is het tijd om je tarief aan te passen. Wil je je tarief alleen aanpassen in reactie op de inflatie, gebruik dan de prijsindex van het CBS. Je kunt kiezen uit de consumentenprijsindex, dienstenprijsindex, indexcijfers cao-lonen en productenprijsindex. Per index heeft het CBS al het prijsverloop in kaart gebracht en kun je de percentages toepassen op jouw tarief. Het CBS legt ook uit welke rekenmethode je hiervoor gebruikt.
Tariefsverhoging vastleggen
Als je eenmaal je nieuwe tarief hebt berekend, is het belangrijk dat je dit ook vastlegt én communiceert naar klanten. Vertel ze waarom en hoe je je prijzen hebt aangepast. Belangrijk is dat je de tariefsverhoging tijdig en persoonlijk aankondigt. Je hoeft je niet te verdedigen voor je tariefsverhoging. Je hebt deze beslissing weloverwogen genomen en er is dan ook geen ruimte voor onderhandeling. Natuurlijk kun je wel variëren in je tarief op basis van het soort opdracht of vaste klanten voordeel geven, maar je nieuwe tarief staat. Eventueel kun je de tariefsverhoging in stapjes doorvoeren. Verwacht je dat klanten negatief zullen reageren op een prijsverhoging, voer deze dan in één keer door.
Wil je meer weten over werken als zzp’er of freelancer, maar met de zekerheden van loondienst?
Lees dan ook hoe wij payrollen voor zzp’ers.