Ondernemer in de spotlight: boekhandelaar Klondyke
In de wereld van zeldzame boeken en speciale uitgaven is Klondyke een ware legende. Al drie decennia lang levert eigenaar Matthijs niet alleen prachtige boeken aan liefhebbers wereldwijd, maar creëert hij ook een unieke werkplek voor scholieren en studenten die graag tussen de boeken werken. Met de groei van zijn bedrijf stond Matthijs voor nieuwe uitdagingen, met name op het gebied van personeels- en salarisadministratie. Hoe heeft hij deze uitdagingen aangepakt en hoe gaat het nu hij sinds 4 jaar samenwerkt met Tentoo? We spreken hem in zijn natuurlijke habitat, tussen de boekenstellingen bij Klondyke.
Van boekenmarkten naar het digitale tijdperk
Dertig jaar geleden begon Matthijs zijn avontuur op boekenmarkten. Met de opkomst van het digitale tijdperk was hij een van de pioniers in de branche die online ging. “In 30 jaar tijd ben ik steeds meer richting online gegaan. Daarin was ik een van de eersten, dankzij mijn handige broer die in de ICT zit en een webshop voor mij kon bouwen.” Gedurende de jaren bouwde Matthijs een immense voorraad boeken, waardoor hij mensen kon aannemen om het werk te versnellen.
De uitdagingen in het magazijn
In het magazijn ligt er namelijk veel werk te wachten. Boeken over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken, liggen te wachten op een nieuwe eigenaar. De boeken komen van heinde en verre – voornamelijk vanuit nalatenschappen– dus moeten opgehaald worden, gesorteerd worden op geschiktheid, en de ongeschikte moeten weggebracht worden. Om een beeld te geven: één nalatenschap aan boeken kan soms wel uit tienduizend boeken bestaan. Vervolgens worden de bestelde boeken uit het magazijn gehaald, ingepakt en verzonden. Genoeg te doen dus. Inmiddels heeft Matthijs 7 medewerkers rondlopen, die met z’n allen de nagelaten boeken ophalen, de bestellingen orderpicken, inpakken en naar het postkantoor brengen.
De samenwerking met Tentoo
Met het aannemen van meer personeel kwam ook meer administratie. Matthijs werkte eerst met een loonadministratiekantoor. Omdat de medewerkers vaak studenten en scholieren zijn, en dus deeltijd werken, werd dit te duur. Omdat voor iemand die maar een paar uur per week werkt wel een volledige loonstrook betaald moest worden. “Soms waren de kosten voor de loonstroken hoger dan het salaris van de medewerkers zelf. Ik wilde dus een efficiëntere aanpak.” Zijn boekhouder vertelde hem over Tentoo, met een tevreden klant als referentie. “De flexibiliteit en zekerheid spraken me aan, vooral in een tijd waarin arbeidsrechtelijke zaken snel veranderen. Als je bezig bent met ondernemen heb je geen tijd om elke maand in de gaten te houden of iemand z’n contract al afloopt of dat iemand recht heeft op een vast contract. Tentoo regelt dit allemaal, wat mij veel tijd scheelt.”
De voordelen
Deze samenwerking met Tentoo loopt nu al zo’n 4 jaar en Matthijs deelt graag de voordelen die hij ervaart:
- Gehele salarisadministratie uit handen
Het ontlast worden in de salarisadministratie bespaart Matthijs veel kostbare tijd. “Tentoo neemt de gehele salarisadministratie voor zijn rekening, inclusief het waarborgen van wettelijke naleving. Dit bespaart ons niet alleen kostbare tijd, maar zorgt er ook voor dat onze medewerkers alles krijgen waar ze recht op hebben. Door de voortdurende veranderingen op de arbeidsmarkt is het bijhouden van deze complexe zaken tijdrovend, maar met de regelmatige updates en ondersteuning van Tentoo blijven we altijd up-to-date zonder extra moeite.” - Direct ontvangen van de factuur
Matthijs noemt het direct ontvangen van de factuur na het invullen van de uren een bijkomend voordeel. “Dit is iets waar ik later pas achter kwam, maar eigenlijk wel heel blij mee ben. Je bent natuurlijk anders geneigd om facturen pas aan het einde van de maand te voldoen, maar voor mij werkt het veel prettiger om dit per week te doen. Zo voorkom je verrassingen aan het einde van de maand, wat voor meer financiële rust zorgt.” - Altijd bereikbaar bij vragen
“Tijdens de afspraken met mijn contactpersoon Menno, ongeveer 1 keer per kwartaal, word ik altijd op de hoogte gebracht van eventuele veranderingen en krijg ik steeds weer het vertrouwen dat dit goed geïmplementeerd is. Daarnaast kan ik aankloppen voor vragen via WhatsApp of even bellen. Dit werkt heel goed en er komt snel antwoord.”
Als we Matthijs vragen of hij Tentoo zou aanbevelen aan soortgelijke bedrijven bekent hij: “Sterker nog, dat heb ik al eens gedaan en diegene is ook klant geworden! Als ik niet enthousiast was zou ik dat natuurlijk niet doen, want dat straalt ook slecht op mij af.”
Herken je je in het verhaal van Klondyke en wil je weten wat Tentoo voor jouw bedrijf kan betekenen? Matthijs maakt gebruik van verloning op uitzendbasis, lees hier meer over deze dienstverlening.