Employer branding

Vier redenen om in te zetten op employer branding:

  • Meer aantrekkingskracht op (jonge) talenten
  • Personeel blijft langer voor je werken
  • Minder ziekteverzuim
  • Medewerkers presteren beter

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

De economie trekt alweer een hele poos aan en veel bedrijven kunnen investeren in extra personeel om zo kansen op groei te benutten. Deze positieve ontwikkeling zorgt er echter wel voor dat het aantal werkgevers dat moeite heeft om jong talentvol personeel te vinden stijgt. Werkgevers moeten met elkaar concurreren voor de beste kandidaten.

Als ondernemer in het MKB heb je twee uitdagingen:

  1. Het vinden en bereiken van de juiste talenten voor je vacatures;
  2. Het behouden van goede medewerkers.

De oplossing: employer branding

Employer branding kan je bedrijf helpen in de jacht naar nieuw talent. Steeds meer bedrijven passen het toe. Het mooie is dat employer branding niet alleen helpt bij de jacht naar talent. Het draagt ook bij aan het behoud van goede medewerkers, de werksfeer, de productiviteit én de naamsbekendheid van je bedrijf.

Wat is employer branding?

Employer branding betekent werken aan het imago van je bedrijf als werkgever. Bedrijven die employer branding toepassen proberen een authentieke voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële nieuwe medewerkers. Ze willen bekend staan als een geweldige plek om te werken.

Bekijk webinar-fragment over employer branding

Het belang van employer branding

Je hebt van die bedrijven waar bijna iedereen voor wil werken. Ze staan te boek als dé ideale werkgever. Dit kan natuurlijk komen doordat ze een aansprekend merk hebben en/of groot zijn in een bepaalde branche. Employer branding kan ook hieraan bijdragen. Steeds meer bedrijven zetten dit actief in om de status van ‘Great Place to Work’ te bereiken.

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt krapper wordt. Logisch: als je in staat bent goed te laten zien wat je interessant en goed maakt als werkgever, dan heeft dat een positieve weerslag op het aantal sollicitaties dat je als bedrijf ontvangt.

Ook als het aanbod van personeel groot is en er dus geen sprake is van krapte op de arbeidsmarkt, is employer branding waardevol. Je wilt als werkgever namelijk altijd de allerbeste kandidaten werven. Die zijn schaars. Met goede employer branding is de kans groter dat die kandidaten voor jouw bedrijf kiezen.

Behalve dat een sterk en positief employer brand zorgt voor een aantrekkingskracht op jonge talenten, zorgt het er ook voor dat het personeel langer voor je blijft werken. Het personeel is trots op het imago van de werkgever en kan zich ermee identificeren. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Bovendien verzuimen ze minder en presteren ze beter. Logisch dus dat employer branding steeds meer aandacht onder werkgevers krijgt!

Het belang van de ‘Why’ bij employer branding

Marketeers zijn al jaren in de ban van ‘The Golden Circle’, een theorie die bedacht is door Simon Sinek. De theorie stelt dat het van belang is duidelijk de ‘Why’ van je bedrijf te communiceren om de producten of diensten goed te kunnen verkopen. Het is niet belangrijk wát je als bedrijf doet of hóe je dat doet, maar waaróm je het doet. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Hun succes is niet alleen te verklaren door de kwaliteit van hun chocolade. Minstens zo belangrijk is de reden waarom ze chocolade maken en verkopen (een einde maken aan slavernij).

Toegegeven: The Golden Circle is een theorie, geen wetmatigheid. Als je een pot augurken koopt dan wil je augurken die goed smaken voor een niet-al-te-hoge prijs. Waarom de augurkenboer de augurken maakt zal je worst zijn. Maar in veel gevallen snijdt de theorie wel hout: het verklaart bijvoorbeeld het succes van Apple, Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Dat zijn merken waar je fan van bent, affiniteit mee hebt en mee gezien wilt worden. Je bent trots een product van hen te gebruiken.

Dan nu het sprongetje naar recruitment. Er zijn mensen die nog meer binden met een merk dan de allertrouwste klanten. Dat zijn de medewerkers van het merk. Het liefst werkt een professional voor een bedrijf met een duidelijke ‘why’ die in lijn ligt met wat hij of zij zelf belangrijk vindt. Als dat het geval is dan heb je een match made in heaven. De ‘Why’ maakt dus een onderdeel uit van employer branding.

De algehele ‘Why’ van je bedrijf is belangrijk en draagt bij aan het employer brand. Maar bij employer branding is het natuurlijk ook van belang een goed en positief beeld te schetsen van je bedrijf als werkgever. Daarvoor moet je eerst je employer brand in kaart brengen.

Praktijkcasus: het employer brand van Tentoo

Natuurlijk hebben wij bij Tentoo nagedacht over ons employer brand. Wij hebben een duidelijke visie op werkgeverschap en hebben een duidelijk beeld van ons ideale imago als werkgever.

De ´Why´ van Tentoo

Met onze dienstverlening nemen wij administratieve verplichtingen en financiële risico’s rondom werkgeverschap, uitbetalingen en belastingzaken van ondernemers uit handen. Maar waarom doen wij dit?

Tentoo vindt dat ondernemers, freelancers en andere professionals zich zorgeloos moeten kunnen bezighouden met hetgeen dat ze het liefste doen: hun vak uitoefenen. Dat ze vol enthousiasme en ambitie kunnen werken en daarbij succesvol kunnen worden. Zaken die hen daarin belemmeren nemen wij weg. Zo kunnen onze klanten onbekommerd ondernemen.

De visie van Tentoo op werkgeverschap

Tentoo vindt dat ook de medewerkers onbekommerd moeten kunnen werken. Dat begint met een veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast vinden wij persoonlijke ontwikkeling heel erg belangrijk. Ons personeel krijgt alle ruimte om te groeien, zodat hun potentie ten volste benut wordt. Waarom? Onze visie is dat werknemers het beste uit zichzelf kunnen halen als ze de vrijheid hebben zich te kunnen ontwikkelen. Behalve dat dit goed is voor het bedrijf, zorgt dit bij de medewerkers voor uitdaging, motivatie en werkplezier.

Werken bij Tentoo

Persoonlijke groei is dus heel belangrijk bij Tentoo. Dat uit zich in de volgende zaken:

  • Wij stimuleren werknemers om opleidingen en cursussen te volgen;
  • Medewerkers krijgen de ruimte om eigen initiatieven te bedenken én deze uit te voeren als het een goed idee blijkt te zijn;
  • Medewerkers worden uitgedaagd om deel te nemen aan interdisciplinaire projectgroepen, om bijvoorbeeld ICT-systemen te verbeteren of om de werksfeer onder de loep te nemen;
  • Er stromen regelmatig medewerkers door in nieuwe (hogere) functies zodra ze er aan toe zijn.

Verder kenmerkt de werksfeer bij Tentoo zich als informeel, open en laagdrempelig. De lijnen zijn kort en het management en de directie zijn zo goed als altijd bereikbaar om te sparren of voor overleg. Verder is er ruim voldoende ruimte voor gezelligheid: de week wordt afgesloten met een borrel en er zijn regelmatig personeelsuitjes en feestjes.

Download de gratis whitepaper over employer branding

Wil je meer weten over employer branding? Download dan de gratis whitepaper!
In de whitepaper vind je:

  • Tips hoe jij het employer brand van jouw bedrijf kunt bepalen;
  • Wat de nieuwe generatie werknemers zoekt in een werkgever;
  • Tips hoe jij het employer brand succesvol kunt communiceren;
  • Wat de rol van social media zijn bij employer branding.

Contact

Wil jij meer weten over employer branding en het binden van talenten? Maak vrijblijvend een afspraak met onze HR-adviseurs. Bel ons via 020 - 524 60 55.

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • "Ik werkte al ruim 10 jaar bij dezelfde werkgever, en was toe aan een nieuwe uitdaging. Niki heeft mij hier enorm mee geholpen. Zij wist perfect waar ik naar op zoek was en heeft mij in contact gebracht met een super leuk bedrijf, en na 2 gesprekken was het meteen raak: nieuwe baan! Tentoo, heel veel dank!"

    Wouter van der Velden, Operationeel Manager - Socius Wonen
  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan
  • "Via Tentoo ben ik op een zeer fijne manier benaderd en vervolgens aan een mooie nieuwe stap in mijn carrière geholpen. Het contact verliep soepel en snel en ik werd goed voorbereid op mijn sollicitatiegesprek. Dit werd mogelijk gemaakt doordat Tentoo een duidelijke briefing meegaf en een mooie profielschets van mij en het bedrijf had gemaakt."

    Jasper Ries, Accountmanager Buitendienst - The New Motion
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »