Employer branding: vinden en binden van talent

Vier redenen voor employer branding:

  • Meer aantrekkingskracht op (jonge) talenten
  • Personeel blijft langer voor je werken
  • Minder ziekteverzuim
  • Medewerkers presteren beter

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

Veel werkgevers ervaren in 2019 de keerzijde van de op volle toeren draaiende economie: de krapte op de arbeidsmarkt. Het is steeds lastiger om (goed) personeel te vinden. Werkgevers concurreren met elkaar voor de beste kandidaten. De oplossing: inzetten op je employer brand.

Als ondernemer heb je twee personeelsuitdagingen:

  1. Het vinden van de juiste talenten voor je vacatures
  2. Het behouden van goede medewerkers

De oplossing: employer branding

Employer branding helpt je bedrijf in de jacht op nieuw talent. Steeds meer bedrijven passen het succesvol toe. Het mooie is dat employer branding je niet alleen helpt bij je jacht naar talent. Het draagt ook bij aan het behoud van goede medewerkers, de werksfeer, de productiviteit én de naamsbekendheid van je bedrijf.

Wat is employer branding?

Employer branding betekent werken aan het imago van je bedrijf als werkgever. Bedrijven die employer branding toepassen proberen een authentieke voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële nieuwe medewerkers. Ze willen bekend staan als een geweldige plek om te werken.

Bekijk webinar-fragment over employer branding

In ons webinar ‘Personeel vinden, binden en boeien in 5 stappen’ geeft HR-adviseur Tim van ’t Hoff tips over het toepassen van employer branding. Bekijk hier het fragment:

 Wil je het hele webinar terugzien? Dat kan! Lees hieronder verder over het belang van employer branding.

Het belang van employer branding

Je hebt van die bedrijven waar bijna iedereen voor wil werken. Ze staan te boek als dé ideale werkgever. Dit kan natuurlijk komen doordat ze een aansprekend merk hebben en/of groot zijn in een bepaalde branche. Employer branding kan ook hieraan bijdragen. Steeds meer bedrijven zetten dit actief in om de status van ‘Great Place to Work’ te bereiken.

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt. Logisch: als je goed kunt laten zien wat jou interessant en goed maakt als werkgever, heeft dat een positieve weerslag op het aantal sollicitaties dat je als bedrijf ontvangt.

Beste kandidaten

Ook als het aanbod van personeel groot is en er geen sprake (meer) is van krapte op de arbeidsmarkt, is employer branding waardevol. Je wilt als werkgever namelijk altijd de allerbeste kandidaten werven. En die blijven schaars. Met goede employer branding is de kans groter dat die kandidaten voor jouw bedrijf kiezen.

Daarnaast zorgt een sterke en positieve employer brand er ook voor dat personeel langer voor je blijft werken. Je medewerkers zijn trots op het imago van jou als werkgever en ze kunnen zich ermee identificeren. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Bovendien verzuimen je medewerkers minder en presteren ze beter. Logisch dus dat employer branding steeds meer aandacht onder werkgevers krijgt.

De ‘why’ bij employer branding

Marketeers zijn al jaren in de ban van ‘The Golden Circle’, een theorie die bedacht is door Simon Sinek. De theorie stelt dat het van belang is duidelijk de ‘why’ van je bedrijf te communiceren om de producten of diensten goed te kunnen verkopen. Het is niet belangrijk wát je als bedrijf doet of hóe je dat doet, maar waaróm je het doet. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Hun succes is niet alleen te verklaren door de kwaliteit van hun chocolade. Minstens zo belangrijk is de reden waarom ze chocolade maken en verkopen (een einde maken aan slavernij).

Toegegeven: The Golden Circle is een theorie, geen wetmatigheid. Als je een pot augurken koopt dan wil je augurken die goed smaken voor een niet-al-te-hoge prijs. Waarom de augurkenboer de augurken maakt zal je worst zijn. Maar in veel gevallen snijdt de theorie wel hout: het verklaart bijvoorbeeld het succes van Apple, Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Dat zijn merken waar je fan van bent, affiniteit mee hebt en mee gezien wilt worden. Je bent trots een product van hen te gebruiken.

Recruitment

Dan nu het sprongetje naar recruitment. Er zijn mensen die nog meer binden met een merk dan de allertrouwste klanten. Dat zijn de medewerkers van het merk. Het liefst werkt een professional voor een bedrijf met een duidelijke ‘why’ die in lijn ligt met wat hij of zij zelf belangrijk vindt. Als dat het geval is dan heb je een match made in heaven. De ‘why’ maakt dus een onderdeel uit van employer branding.

De algehele ‘why’ van je bedrijf is belangrijk en draagt bij aan het employer brand. Maar bij employer branding is het natuurlijk ook van belang een goed en positief beeld te schetsen van je bedrijf als werkgever. Daarvoor moet je eerst je employer brand in kaart brengen.

Gratis whitepaper over employer branding

Wil je meer weten over employer branding? Lees dan het gratis whitepaper!
In dit whitepaper vind je:

  • Tips hoe jij het employer brand van jouw bedrijf kunt bepalen;
  • Wat de nieuwe generatie werknemers zoekt in een werkgever;
  • Tips hoe jij het employer brand succesvol kunt communiceren;
  • Wat de rol van social media zijn bij employer branding.

Contact

Wil jij contact met een van onze HR-adviseurs over employer branding en het vinden en binden van talenten? Maak vrijblijvend een afspraak via telefoonnummer 020 - 524 60 51 of via het onderstaande contactformulier.

Ja, ik wil een vrijblijvend adviesgesprek

Vul hier uw volledige naam in

Invalid Input

Vul hier uw geldig telefoonnummer in

U heeft een ongeldig e-mailadres ingevoerd

De informatie wordt niet opgeslagen en alleen gebruikt voor het eerste contact.

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • "De samenwerking met Tentoo bevalt goed. De HR-consultant met wie wij samenwerken, heeft veel inhoudelijke kennis in huis. Als hij iets adviseert, kan ik ervan op aan dat het klopt. Het contact verloopt ook heel prettig.”

    Sandra Vingerling - BOS Brands
  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan