Goede functieprofielen kunnen jouw bedrijf op meerdere manieren versterken. We noemen de drie belangrijkste:
Nieuw personeel vinden. Het succesvol werven en selecteren van een nieuwe medewerker begint met een zorgvuldig opgesteld functieprofiel. Aan de hand van het profiel stel je een vacaturetekst op. Dit is een beknopte, wervend geschreven versie van het functieprofiel. Hoe gedetailleerder en specifieker de vacaturetekst, hoe beter de perfecte kandidaat zich erin herkent. En, niet onbelangrijk, niet-geschikte kandidaten reageren een stuk minder snel. Jij weet dankzij een functieprofiel exact wat je in een nieuwe medewerker zoekt; je sollicitant/medewerker weet direct wat van hem wordt verwacht.
Personeel behouden. Door de functieprofielen binnen je bedrijf te delen met je medewerkers, schep je duidelijkheid over wat iedereen doet én schets je een loopbaanperspectief. Je medewerkers zien welke functies je te bieden hebt, inclusief bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Koppel de functieprofielen aan een salarishuis en je kunt je personeel meteen laten zien wat ze gaan verdienen als ze doorgroeien. Als je een mooi carrièrepad – inclusief persoonlijke ontwikkelmogelijkheden – biedt, zijn medewerkers meer gemotiveerd om bij je te blijven werken.
Inzicht in organisatiestructuur. Ook op strategisch niveau zijn functieprofielen uiterst waardevol. Wat zijn alle taken en wie doet wat? Door het werk slim te verdelen krijg je een hogere arbeidsproductiviteit dan wanneer de medewerkers afzonderlijk zouden werken. Zodra je de organisatiestructuur van je bedrijf in kaart hebt gebracht, kun je dat als hulpmiddel gebruiken om bedrijfsdoelstellingen te bepalen en te bereiken. Zijn alle taken op logisch en efficiënt verdeeld? Sluiten ze goed op elkaar aan? Aan welke nieuwe krachten heeft de organisatie behoefte om te groeien? En waarna zodra groei gerealiseerd is? Functieprofielen zijn hiervoor onmisbaar.