Bouw aan jouw merk: Hoe kies ik mijn doelgroep?

27 februari 2019

Bouw aan jouw merk: Hoe kies ik mijn doelgroep?

Vol zelfvertrouwen en zonder moeite de juiste klanten aantrekken. Is dat niet fantastisch? Dát kun je bereiken met branding. In de rubriek 'Bouw aan jouw merk!' zoomen we in op lezersvragen rondom branding & design. Waarom is het bijvoorbeeld belangrijk om na te denken over branding? Wat doet kleur in een design? Brandingexpert en designer Djoeke Bekkema van Studio Solide behandelt elke maand een andere vraag en geeft tips en inzichten. Met deze maand de vraag: "Hoe kies ik mijn beste doelgroep?"

Vraag van de maand: hoe kies ik de beste doelgroep waarop ik mij kan richten?

Bedankt voor de vraag. Het kiezen van de juiste doelgroep is heel belangrijk.

Je kunt simpelweg niet iedereen helpen. Veel beginnende zelfstandigen hebben de ambitie om iedereen te bereiken met hun aanbod. Ze redeneren dan zo: hoe groter de markt, hoe meer mensen ik (potentieel) kan helpen, hoe meer omzet. Het omgekeerde is waar. Als jij het idee hebt dat je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand. Kies je doelgroep en zij kiezen jou!

Denk aan de supermarkt

Vergelijk de situatie met een supermarkt: Je hebt talloze schappen met één product in veel verschillende varianten. Neem de shampooafdeling. Er zijn shampoo’s voor blond haar, voor krullend haar en meerdere soorten voor bijvoorbeeld grijs haar.

De verpakking geeft weg voor wie het product bedoeld is: in woord en beeld.

Hoe scherper de boodschap, hoe meer mensen uit de specifieke doelgroep zich aangesproken voelen. Stel; je wilt een shampoo verkopen aan mensen met grijs haar. De zilvervlies shampoo haalt net als andere zilvervlies shampoo’s de gele gloed uit grijs haar. Daar onderscheid je je dus niet meer in. Hoe kun je je dan wél onderscheiden?

De doelgroep heeft grijs haar en zal dus wat ouder zijn. Misschien moeten de teksten op de flessen daarom ook net wat groter zijn zodat het beter leesbaar is. Op die manier kun jij je product of dienst perfect afstemmen op je doelgroep en kun je ze beter van dienst zijn.

Oefening van de week: krijg je doelgroep beter in beeld en verscherp je product/dienst 

Belangrijk: kiezen om gekozen te worden. Probeer onderstaande 6 vragen eens voor jezelf te beantwoorden. Ik ben benieuwd of je nog achter nieuwe specifieke aanpassingen komt waardoor jij je product of dienst kan verscherpen en beter in beeld komt bij je doelgroep.

  1. Welke markt opereer je? Shampoomarkt
  1. Wie is je doelgroep? Mensen met grijs haar
  1. Wat willen ze krijgen? Een fijn ruikende shampoo in een makkelijk hanteerbare fles
  1. Wat willen ze vermijden? De gele gloed in het haar
  1. Wat doet je concurrentie? Die belooft dat de gele gloed uit het haar gaat en richt het aanbod voornamelijk op vrouwen
  1. Waarin verschil jij? Je kiest voor een groter lettertype zodat het product nog specifieker en meer op maat is voor de klant. En je richt je juist op mannen.

Google geeft ook voorrang als je specifieker bent

Als je in een specifieke markt een nog specifieker probleem oplost en daarin de enige bent, is de kans groot dat Google jouw website vrij hoog plaatst in de zoekresultaten. Als mensen zoeken op bepaalde zoektermen, zullen ze jou als eerste tegenkomen. Met een scherpe boodschap voelen jouw potentiële klanten zich aangesproken en zullen ze je concurrent links laten liggen.

In het voorbeeld van de shampoo’s, opereer jij niet alleen in de shampoomarkt, maar heel specifiek op de “fijn ruikende en degelijke shampoofles voor 50+ mannen met grijs haar die een gele gloed uit hun haar willen halen”-markt.

Boodschap verscherpen

Als je markt en doelgroep helder zijn, zorg je dat je de branding gaat aanscherpen op deze doelgroep. Je zorgt dat de verpakking die je gebruikt aantrekkelijk is voor je doelgroep door middel van kleurgebruik, lettertypes en beeldmateriaal. Je past de teksten aan en trekt dit door in al je marketing- en communicatiemiddelen. Je zult zien; de volgende keer dat hij, 50 jaar met grijs haar, in de supermarkt is, gaat hij voor jouw shampoo!

Heb je ook een vraag of dilemma rondom het bepalen van jouw doelgroep? Stuur je vraag in door het formulier onder aan deze pagina in te vullen. Wie weet wordt je vraag in de volgende blog beantwoord

Stel je vraag aan Djoeke

Vul hier alsjeblieft je naam in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in

Hier kan je jouw bericht kwijt.

djoeke bekkema

 Ik ben Djoeke Bekkema, brandexpert en designer. Ik bouw samen met ondernemers aan hun (re)branding zodat ze hun unieke boodschap maximaal gaan uitdragen. Dit doe ik door middel van een strategie-brainstorm. Daarna vertaal ik de boodschap naar een pakkende huisstijl inclusief logo. Op deze manier klopt de binnenkant van het merk met de buitenkant en is de ondernemer helemaal klaar om vol zelfvertrouwen zijn/haar ideale klanten aan te trekken. Meer weten? www.studiosolide.nl

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »