Duurzaam ondernemen niet altijd haalbaar

27 februari 2019

Duurzaam ondernemen niet altijd haalbaar

Op dit moment haalt ongeveer 20% van de ondernemers voordeel uit duurzaam ondernemen. Dit voordeel is in de vorm van meer klanten, lagere kosten of extra inkomsten. Het blijkt echter dat duurzaam ondernemen voor een groot deel van de ondernemers niet haalbaar is. Zij kunnen hun business-case niet rond krijgen, hebben gebrek aan tijd, onvoldoende kennis of er zijn financiële belemmeringen.

Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is een manier van ondernemerschap die men ook op de lange termijn vol kan houden. Bij deze vorm van ondernemerschap ligt de focus op de aarde, mens en winst. In de markt is er volgens het KVK veel vraag naar duurzaamheid, waardoor een deel van de ondernemers zich hier ook aan durft te wagen.

Een ander deel, ruim acht op de tien ondernemers, ervaart echter belemmeringen bij duurzaam ondernemen. Dit percentage kan, volgens een deel van hen, lager worden als duurzaam ondernemen een kostenbesparing of extra inkomsten oplevert.

Redenen voor duurzaam ondernemen

Een overgroot deel van de ondernemers dat zich op dit moment bezighoudt met duurzaam ondernemen (80%), geeft aan dat zij zich (mede) verantwoordelijk voelt voor het milieu en een betere wereld. Dit is de voornaamste reden voor duurzaam ondernemerschap. Daaropvolgend zijn kostenbesparing, eisen van klanten, en het onderscheiden van concurrentie de belangrijkste redenen. Deze laatste reden wordt met name door MKB-ondernemers gebruikt.

Behoefte aan informatie en ondersteuning

Voor een deel van de ondernemers is het onduidelijk of en op welke manier zij profijt van duurzaam ondernemen kunnen hebben. De kennis over wetgevingen, energiebesparing, en hoe producten of diensten duurzamer kunnen, ontbreekt bij hen. 70% van de ondernemers geeft daarnaast aan dat zij behoefte hebben aan informatie hierover.

Ook is er weinig kennis over subsidies en regelingen voor duurzaam ondernemen. Dat blijkt eveneens uit de cijfers, want op dit moment maakt slechts 4% van de ZZP’ers en 15% van de MKB’ers gebruik van subsidies. Op het gebied van informatievoorziening kan de overheid daarom nog een flinke slag slaan.

Informatie over subsidies en financiering: www.rvo.nl/subsidies-regelingen

Bron: 'Duurzaam ondernemen', KVK december 2018 

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »