Lente: Tijd voor een bedrijfs-APK?

29 april 2019

Lente: Tijd voor een bedrijfs-APK?

De APK-keuring voor je auto, wie kent het niet. Je auto wordt gekeurd op veiligheid en milieuvoorschriften en als je te laat bent met de keuring krijg je een boete. De winterbanden gaan er weer af, de zomerbanden komen erop. Hoe doe je dat eigenlijk in jouw bedrijf? Geef jij je bedrijf weleens een grote beurt? 

De vakantieperiode is dé perfecte aanleiding om je bedrijf weer eens te controleren op een aantal punten. Check je mee?

Controlepunt 1: check je why

Toen je begon met ondernemen heb je waarschijnlijk wel nagedacht waarom je wilde gaan ondernemen. Je bent coach en wilde bijvoorbeeld jongvolwassenen helpen met hun studiekeuze. Waarom ook alweer? Zodat zij zonder stress kunnen ontwikkelen. Sta jij er nog steeds achter of kan ‘ie worden aangescherpt?

Controlepunt 2: wat beloof jij de klant?

Op je website staat waarom je klanten voor jou moeten kiezen. Waarschijnlijk ga je in op de oplossing die jij hen kunt bieden. Zoals in het geval van de coach; minder keuzestress voor jongvolwassenen. Vraag je klanten eens die je al geholpen hebt om een review; misschien kun je nog veel meer beloven of je beloftes scherper formuleren? Hoe scherper jij weet wat je kan beloven; hoe eerder mensen op je af komen die die specifieke oplossing zoeken!

Controlepunt 3: past het uiterlijk van mijn bedrijf nog?

Past wat je laat zien aan de buitenkant nog bij wat je doet in je bedrijf? Bij de start heb je wellicht gekeken naar wat concurrenten deden qua huisstijl en daar ben je een beetje in meegegaan voor je eigen huisstijl. Nu je een tijdje verder bent in je ondernemerschap en veel beter weet wat je voor meerwaarde levert aan je klant wil je dat misschien wel beter laten zien.

Controlepunt 4: past de tone-of-voice nog?

Naast het visuele stuk zijn de teksten ook erg belangrijk. Bijvoorbeeld de teksten op je website. Hoe praat jij richting je klant? Doe je dat met u of met jij? Heeft het een toegankelijke losse stijl; of juist wat formeler? Hoe zorg je voor een goede en persoonlijke call-to-action?

Controlepunt 5: hoe is jouw marketing-symfonie?

Wat doe je nu aan marketing? Misschien schrijf je eens per week een blog en post je geregeld iets op social media. Doe je dit consistent en onder hetzelfde format? Marketing moet je zien als een soort symfonie. Alleen een orkest met blazers; daar ga je het niet mee redden. Dat is ook een beetje saai, toch? Hoe kun je zorgen dat je symfonie nog mooier wordt? Soms is een kleine toevoeging voldoende.

Controlepunt 6: hoe zit het met je samenwerkingen?

Aan het begin van je ondernemerschap koos je misschien voor samenwerkingen die op dat moment voor je werkte. Werken ze nog steeds goed? Hoe kun je betere afspraken maken om nog beter op elkaar aan te sluiten? Neem eens de tijd om weer eens op de koffie te gaan.

Controlepunt 7: wat kan je automatiseren of ‘batchen’?

Als ondernemer sta je nooit stil, maar de technologie ook niet. Maak hier slim gebruik van! Het is goed om te bekijken hoe je bepaalde bedrijfsprocessen kunt automatiseren. Bijvoorbeeld social media. Er bestaan nu online tools zoals ‘Later’’ waar je je social media posts kunt inplannen. Zo kun je je werkzaamheden ‘batchen’ (het in 1 keer gefocust afwerken) en ben je minder tijd kwijt aan dat specifieke proces.

Ben je door de keuring gekomen? Ik ben benieuwd. Gebreken gevonden bij controlepunten 1 t/m 3? check dan eens www.studiosolide.nl voor een gratis sessie.  Ik repareer met alle liefde met je mee!
djoeke bekkema

Ik ben Djoeke Bekkema, merkstrateeg en designer. Ik bouw samen met ondernemers aan hun (re)branding zodat ze hun unieke boodschap maximaal gaan uitdragen. Dit doe ik door middel van een strategie-brainstorm. Daarna vertaal ik de boodschap naar een pakkende huisstijl inclusief logo. Op deze manier klopt de binnenkant van het merk met de buitenkant en is de ondernemer helemaal klaar om vol zelfvertrouwen z ijn/haar ideale klanten aan te trekken. Meer weten? www.studiosolide.nl.

Lees ook de vorige 'Bouw aan jouw merk'-artikelen:

 

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »