Waarom een goede bedrijfsnaam zo belangrijk is

02 juli 2019

Waarom een goede bedrijfsnaam zo belangrijk is

Een goede bedrijfsnaam kan veel voor je doen. Zo trekt het de juiste type klanten aan, ben je makkelijker vindbaar via Google én onthouden mensen je vaker waardoor ze je makkelijk kunnen aanbevelen. Djoeke van studiosolide.nl helpt je bij het bepalen van jouw (nieuwe) bedrijfsnaam. 

Merken zijn net als mensen

Merken en mensen hebben beide een karakter, een set waarden en normen én we geven ze een naam als ze geboren worden.   

Als je van iemand alleen zijn naam weet, creëer je vaak (onbewust) al een beeld van die persoon. Bij een Anne-Fleur heb je een ander beeld dan bij een Sabrina. Bij een Jan verwacht je een andere man dan bij een Storm. Misschien klopt jouw verwachting helemaal niet, maar het geeft wel aan wat een naam voor effect op beeldvorming en imago kan hebben.

Wees je dus bewust van wat je wilt uitstralen naar je klanten toe met je bedrijfsnaam. Uit welk milieu/omgeving/achtergrond komen je klanten? Hoe kun je ervoor zorgen dat je bedrijfsnaam overeenkomt?

Een slecht gekozen bedrijfsnaam kost je geld

De wereld is een beetje druk aan het worden. Op Sociale Media worden we dagelijks gebombardeerd met informatie en nieuwe merken.

Het wordt dus ook steeds lastiger om op te vallen. Dus zet je veel marketing in. Als je een slechte bedrijfsnaam hebt die niet past bij wat je doet of wat je wilt uitstralen, zal marketing ook niet goed werken. Met als resultaat dat je dus meer marketingbudget kwijt bent. Dus daarom: branding first!

Ga niet te moeilijk denken  

Ken je dat gevoel? Dat je voelt dat de oplossing dichtbij is maar dat je je steeds meer verwikkeld raakt in de opties die toch niet voor je gaan werken? Laat het dan even rusten. Een gevaar is namelijk dat je te moeilijk gaat denken. Dat je te creatief gaat zijn met streepjes tussen woorden of dat je Engels met Nederlands gaat combineren. Niet doen.

Kortom: als je je bedrijfsnaam moet uitleggen aan je klanten dan zit je niet goed. Zorg ervoor dat het duidelijk is. Bedenk geen rare samenvoegingen, hoe creatief het ook lijkt!

Zeg het hardop en deel

Heb je een naam bedacht? Probeer hem dan uit. Zeg hem hardop, ga erover praten met je klanten… Wordt de naam direct goed gespeld? Welk gevoel geef het je klanten/potentiele klanten? Of jij je naam mooi vindt is een tweede; allereerst moet het je klanten bekoren!

Bespaar tijd – en moeite

Lukt het niet? Bespaar dan tijd en moeite en schakel een professional in die jou kan helpen. Soms zit je er te diep in verwikkeld om tot nieuwe inzichten te komen. Sparren? Kijk dan eens op www.studiosolide.nl.

djoeke bekkema

 Ik ben Djoeke Bekkema, brandexpert en designer. Ik bouw samen met ondernemers aan hun (re)branding zodat ze hun unieke boodschap maximaal gaan uitdragen. Dit doe ik door middel van een strategie-brainstorm. Daarna vertaal ik de boodschap naar een pakkende huisstijl inclusief logo. Op deze manier klopt de binnenkant van het merk met de buitenkant en is de ondernemer helemaal klaar om vol zelfvertrouwen zijn/haar ideale klanten aan te trekken. Meer weten? www.studiosolide.nl

 

Stel je vraag aan Djoeke

Vul hier alsjeblieft je naam in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in

Hier kan je jouw bericht kwijt.

Lees ook de vorige 'Bouw aan jouw merk'-artikelen:

8,1

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 1979 klantbeoordelingen van alle diensten van Tentoo


8,1 uit 10

  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • “Ik ben zeer tevreden over het digitaal aanleveren van de uren, de uitbetaling van het loon en de herinnering als de uren nog niet zijn getekend door de opdrachtgever. Mijn dank hiervoor. Als ik dit in een cijfer uitdruk, is dit een dikke 10.”

    Els Slagter
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Jullie maken mijn werkleven makkelijker en leuker met de ondersteuning en jullie klantvriendelijkheid”.

    Kim Coppes
  • “Heel, heel veel dank. Wat Tentoo belooft, maakt het meer dan waar. Zuinig zijn (en trots) op al die goede medewerkers!”

    Marius Schalwijk
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »