Wij helpen je graag. Bel óf mail ons voor direct contact.

Freelancers & Flexwerkers 020 420 20 70 info@tentoo.nl
Opdrachtgevers 020 524 60 52 klantenteam@tentoo.nl
Opdrachtgever worden? 020 723 09 53 sales@tentoo.nl

Wij helpen je graag. Bel óf mail ons voor direct contact.

Freelancers & Flexwerkers 020 420 20 70 info@tentoo.nl
Opdrachtgevers 020 524 60 52 klantenteam@tentoo.nl
Opdrachtgever worden? 020 723 09 53 sales@tentoo.nl

Personeelshandboek: ben jij er als MKB'er klaar voor?

Handboek voor een Personeelshandboek


De 5 HR-kwesties van 2017

 

Personeelshandboek“Veel ondernemers in het MKB denken dat een personeelsbeleid en –handboek alleen iets is voor grotere bedrijven. Maar een goed personeelsbeleid zorgt ook bij MKB’ers voor duidelijkheid op de werkvloer, meer werkplezier en meer productiviteit.”

- Noortje Hendrikx, Manager Tentoo HR

Je groeit als werkgever en verwelkomt steeds meer medewerkers. Hiermee neemt ook het aantal vragen over personeelszaken toe. Vragen als:

  • Worden overuren uitbetaald?
  • Wat als een medewerker ziek is?
  • Welke kleding is wel en niet toegestaan op de werkvloer?
  • Hoe laat mag er een biertje worden opengetrokken op vrijdagmiddag?
  • Wat als een medewerker te laat is?

Het is aan te raden dit soort zaken vast te leggen in een personeelshandboek. Je hoeft dan niet te improviseren zodra je zo’n vraag voor de kiezen krijgt. Je voorkomt daarmee ook discussie op de werkvloer. Je medewerkers hebben behoefte aan regels en regelmaat. Ons advies aan het MKB: start met een personeelsbeleid en begin met het opstellen van een personeelshandboek.

Het belang van een personeelsbeleid- en handboek

Een goed personeelsbeleid heeft tal van voordelen. Je zorgt hiermee onder meer voor goede werknemers die gemotiveerd zijn. Doordat jij alles op een professionele manier regelt, kunnen zij zich met volle aandacht richten op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Dit draagt uiteindelijk bij aan het succes van je bedrijf. Andere voordelen zijn:

  • Duidelijkheid en structuur voor zowel werkgever als werknemer;
  • Als je de meest basale regelingen hebt vastgelegd, voorkom je vragen en discussie op de werkvloer. Bovendien bespaart het je veel tijd;
  • Als werkgever ben je juridisch ingedekt doordat specifieke afspraken en regels aan de werknemers kenbaar zijn gemaakt;
  • Aanpassingen en/of wijzigingen van regels en afspraken zijn gemakkelijk centraal te regelen in een personeelshandboek;
  • Je hoeft niet met elke werknemer afzonderlijk afspraken te maken.

Personeelshandboek: de meest gestelde vragen

Wat is een personeelshandboek?

Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met jouw werknemers. Het schept duidelijkheid over regels en richtlijnen, rechten en plichten. Deze afspraken zijn een aanvulling op het arbeidscontract en op de cao (indien van toepassing) en gelden voor alle medewerkers. In een arbeidsovereenkomst kun je als werkgever individuele afspraken met je medewerkers maken.

Is een personeelshandboek altijd bindend voor alle medewerkers?

Nee. Het personeelshandboek is alleen bindend voor alle medewerkers binnen de organisatie als dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastligt. Met een clausule maak je het handboek onderdeel van een individuele arbeidsovereenkomst.

Vanaf hoeveel medewerkers is een personeelshandboek nodig?

Als MKB’er kan je eigenlijk niet vroeg genoeg met een personeelshandboek beginnen. Al met enkele medewerkers op de werkvloer is het verstandig om basale regelingen en afspraken vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop salarisverhoging wordt bepaald of welke stappen gevolgd dienen te worden bij ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Bij uitbreiding van het personeel of andere veranderingen binnen het bedrijf kan het handboek gewijzigd worden. Let op: je kunt niet zomaar het personeelshandboek wijzigen. Je moet voldoen aan bepaalde regels.

Wanneer mag je wijzigingen doorvoeren in een personeelshandboek?

Een personeelshandboek is een juridisch document waar een medewerker voor tekent wanneer hij of zij in dienst komt. Wijzigingen doorvoeren kan alleen:

  • Met instemming van alle medewerkers. Wanneer de wijziging positief is voor werknemers heb je geen instemming nodig;
  • Wanneer de wet dit vereist.

Wat staat er in een personeelshandboek?

Het handboek omvat alle interne regels en richtlijnen binnen het bedrijf. De inhoud van het handboek is voor elk bedrijf anders, omdat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Wij hebben een handboek voor een personeelshandboek gemaakt met meer informatie hierover. Download ‘m gratis!

Wat zijn do’s en don’ts rondom het personeelshandboek?

  • Do: Een personeelshandboek is maatwerk. Het moet passen bij het bedrijf, de werknemers en het soort werkzaamheden dat wordt uitgevoerd. Een standaardexemplaar dat voor elke werkgever werkt bestaat niet.
  • Do: Stel je een personeelsbeleid en –handboek op, vraag dan naar de mening van je medewerkers. Als zij zeggenschap hebben over de afspraken en de regels, dan is het draagvlak een stuk groter dan wanneer ze regels opgelegd krijgen.
  • Don’t: Je stelt een personeelshandboek naar eer en geweten op. Maar het kan natuurlijk blijken dat een afspraak of regel niet werkt. Houd ook altijd je oren en ogen op de werkvloer open voor signalen.
  • Don’t: Zoals we schreven, kan de omvang van een personeelshandboek nogal verschillen. Ons advies: houd het simpel en kort. Probeer niet elk regeltje en elke hypothetische situatie op de werkvloer op te nemen in het handboek maar ga voor de meest gebruikelijke zaken. Zorg verder voor een beknopte, heldere tekst met korte zinnen die geen ruimte schept voor meerdere interpretaties.

Gratis download: Handboek voor een Personeelshandboek

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, zo ook wat betreft het opstellen van een personeelshandboek. Om dit te vergemakkelijken, hebben wij een template samengesteld met een voorbeeldindeling van een personeelshandboek. Jij hoeft alleen nog maar de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn te selecteren en aan te vullen.

Hulp nodig bij het invullen? Of wil jij jouw personeelshandboek laten checken? Stuur ons een e-mail via HR@tentoo.nl of bel 020 524 60 55. Wij staan je graag te woord.

 

Freelancers over Tentoo

  • "De medewerkers zijn altijd erg vriendelijk en behulpzaam."

    David Sinner - Lichttechnicus
  • "Na 27 jaar trouwe dienst verloor ik mijn baan. Als 45 plusser is het lastig solliciteren. Gelukkig kon ik via payroll van Tentoo snel als freelancer aan de slag, zonder mijn sociale zekerheid te verliezen. Een ideale uitkomst!"

    Henri Janssen - Technisch Schrijver
  • "Niets op aan te merken. Ik ben wel eens vaker uitbetaald door payroll bedrijven. Ik vind Tentoo tot nu toe het meest professioneel. Super!"

    Philip Korff de Gidts - Logistiek en traffic medewerker
  • "Gewoon geen gezeur, alles online invullen. En alles is lekker gemakkelijk digitaal terug te zien op my.tentoo. En gelukkig geen papieren post."

    Elmer Kloppenburg - Sportinstructeur
  • "Ik ben al jaren super tevreden met Tentoo!"

    Corinne van der Heiden - Visagiste
  • "Door de geweldige service die jullie verlenen heb ik rust! Dank jullie wel!"

    Maria Kapteijns - Actrice
  • "Ga vooral zo door!"

    Mike Strik - Digitale duizendpoot
  • "Ik ben erg tevreden over de serviceverlening. Ik heb Tentoo al aan vele kennissen aanbevolen die de tijd - net als ik - nog niet rijp achten om zzp’er te worden. Payrolling is een goede tussenoplossing!"

    J. Kooman - Marketing & Communicatieprofessional

7.8
Tentoo scoort een 7.8/10 op basis van 1.269 beoordelingen

Werkgevers over Tentoo

  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Payrolling van Tentoo is dé oplossing die zowel voor onze reisorganisatie als voor de reisbegeleiders perfect uitpakt. Wij kunnen nu langer op flexibele basis samenwerken. Payroll is ideaal voor de seizoensbranche!"

    Marieke Warnaar - HR Executive Koning Aap
  • "Voor ons vast personeel verzorgt Tentoo de salarisadministratie en voor ons flexibel personeel maken wij gebruk van payrolling. Het is handig dat wij alles bij één leverancier kunnen onderbrengen. Daarbij spreekt de hoge mate van automatisering ons enorm aan!"

    Petra Bertelink - HR Manager Mathijs Maaltijdbox
  • "Kwaliteit is het handelsmerk van het ANP, kwaliteit is ook wat wij zoeken bij onze partner in payrolling. Daarom werkt het ANP samen met Tentoo."

    Johan Groeneveld - Adjunct hoofdredacteur ANP
  • "Samen met Tentoo groeien we en dankzij Tentoo groeien we!"

    Maartje van der Hoeven - Eigenaar Models at Work
  • "Tentoo is een betrouwbare en solide payroll partij die SBS met adviezen ondersteunt en die professionaliteit, dienstverlening en flexibiliteit hoog in het vaandel heeft staan."

    Amunda Schaap - Manager Personeelszaken SBS
  • “Act4you werkt al jaren naar volle tevredenheid samen met Tentoo. Ontzorgt en goede service!”

    Ellenor Spreeuw - Oprichter Act4you

8.0
Tentoo scoort een 8.0/10 op basis van 169 beoordelingen

Hebben de sprong al gewaagd...

  • Bridge Marketing
  • Aaaaha
  • ID&T
  • Tonys
  • Oddessey
  • FunX
  • ANP
  • ProSpex
  • SBS
  • Sanoma
  • Rebel
  • Premeo
  • Continu
  • Streetwise
  • Act4you
  • Models At Work

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »