Personeelshandboek: ben jij er als MKB'er klaar voor?

Vier redenen voor een personeelshandboek:

  • Duidelijkheid en structuur voor werkgever en werknemer
  • Het voorkomt vragen en discussie
  • Als werkgever ben je juriisch ingedekt
  • Personeel kan zich vol richten op het behalen van bedrijfsdoelstellingen

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

“Veel ondernemers in het MKB denken dat een personeelsbeleid en –handboek alleen iets is voor grotere bedrijven. Maar een goed personeelsbeleid zorgt ook bij MKB’ers voor duidelijkheid op de werkvloer, meer werkplezier en meer productiviteit.”“Veel ondernemers in het MKB denken dat een personeelsbeleid en –handboek alleen iets is voor grotere bedrijven. Maar een goed personeelsbeleid zorgt ook bij MKB’ers voor duidelijkheid op de werkvloer, meer werkplezier en meer productiviteit.”

- Noortje Hendrikx, Manager Tentoo HR

Je groeit als werkgever en verwelkomt steeds meer medewerkers. Hiermee neemt ook het aantal vragen over personeelszaken toe. Vragen als:

  • Worden overuren uitbetaald?
  • Wat als een medewerker ziek is?
  • Welke kleding is wel en niet toegestaan op de werkvloer?
  • Hoe laat mag er een biertje worden opengetrokken op vrijdagmiddag?
  • Wat als een medewerker te laat is?

Het is aan te raden dit soort zaken vast te leggen in een personeelshandboek. Je hoeft dan niet te improviseren zodra je zo’n vraag voor de kiezen krijgt. Je voorkomt daarmee ook discussie op de werkvloer. Je medewerkers hebben behoefte aan regels en regelmaat. Ons advies aan het MKB: start met een personeelsbeleid en begin met het opstellen van een personeelshandboek.

Bekijk webinar-fragment over personeelshandboek

Het belang van een personeelsbeleid- en handboek

Een goed personeelsbeleid heeft tal van voordelen. Je zorgt hiermee onder meer voor goede werknemers die gemotiveerd zijn. Doordat jij alles op een professionele manier regelt, kunnen zij zich met volle aandacht richten op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Dit draagt uiteindelijk bij aan het succes van je bedrijf. Andere voordelen zijn:

  • Duidelijkheid en structuur voor zowel werkgever als werknemer;
  • Als je de meest basale regelingen hebt vastgelegd, voorkom je vragen en discussie op de werkvloer. Bovendien bespaart het je veel tijd;
  • Als werkgever ben je juridisch ingedekt doordat specifieke afspraken en regels aan de werknemers kenbaar zijn gemaakt;
  • Aanpassingen en/of wijzigingen van regels en afspraken zijn gemakkelijk centraal te regelen in een personeelshandboek;
  • Je hoeft niet met elke werknemer afzonderlijk afspraken te maken.

Personeelshandboek: de meest gestelde vragen

Wat is een personeelshandboek?

Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met jouw werknemers. Het schept duidelijkheid over regels en richtlijnen, rechten en plichten. Deze afspraken zijn een aanvulling op het arbeidscontract en op de cao (indien van toepassing) en gelden voor alle medewerkers. In een arbeidsovereenkomst kun je als werkgever individuele afspraken met je medewerkers maken.

Is een personeelshandboek altijd bindend voor alle medewerkers?

Nee. Het personeelshandboek is alleen bindend voor alle medewerkers binnen de organisatie als dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastligt. Met een clausule maak je het handboek onderdeel van een individuele arbeidsovereenkomst.

Vanaf hoeveel medewerkers is een personeelshandboek nodig?

Als MKB’er kan je eigenlijk niet vroeg genoeg met een personeelshandboek beginnen. Al met enkele medewerkers op de werkvloer is het verstandig om basale regelingen en afspraken vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop salarisverhoging wordt bepaald of welke stappen gevolgd dienen te worden bij ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Bij uitbreiding van het personeel of andere veranderingen binnen het bedrijf kan het handboek gewijzigd worden. Let op: je kunt niet zomaar het personeelshandboek wijzigen. Je moet voldoen aan bepaalde regels.

Wanneer mag je wijzigingen doorvoeren in een personeelshandboek?

Een personeelshandboek is een juridisch document waar een medewerker voor tekent wanneer hij of zij in dienst komt. Wijzigingen doorvoeren kan alleen:

  • Met instemming van alle medewerkers. Wanneer de wijziging positief is voor werknemers heb je geen instemming nodig;
  • Wanneer de wet dit vereist.

Wat staat er in een personeelshandboek?

Het handboek omvat alle interne regels en richtlijnen binnen het bedrijf. De inhoud van het handboek is voor elk bedrijf anders, omdat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Wij hebben een handboek voor een personeelshandboek gemaakt met meer informatie hierover. Download ‘m gratis!

Wat zijn do’s en don’ts rondom het personeelshandboek?

  • Do: Een personeelshandboek is maatwerk. Het moet passen bij het bedrijf, de werknemers en het soort werkzaamheden dat wordt uitgevoerd. Een standaardexemplaar dat voor elke werkgever werkt bestaat niet.
  • Do: Stel je een personeelsbeleid en –handboek op, vraag dan naar de mening van je medewerkers. Als zij zeggenschap hebben over de afspraken en de regels, dan is het draagvlak een stuk groter dan wanneer ze regels opgelegd krijgen.
  • Don’t: Je stelt een personeelshandboek naar eer en geweten op. Maar het kan natuurlijk blijken dat een afspraak of regel niet werkt. Houd ook altijd je oren en ogen op de werkvloer open voor signalen.
  • Don’t: Zoals we schreven, kan de omvang van een personeelshandboek nogal verschillen. Ons advies: houd het simpel en kort. Probeer niet elk regeltje en elke hypothetische situatie op de werkvloer op te nemen in het handboek maar ga voor de meest gebruikelijke zaken. Zorg verder voor een beknopte, heldere tekst met korte zinnen die geen ruimte schept voor meerdere interpretaties.

Gratis download: Handboek voor een Personeelshandboek

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, zo ook wat betreft het opstellen van een personeelshandboek. Om dit te vergemakkelijken, hebben wij een template samengesteld met een voorbeeldindeling van een personeelshandboek. Jij hoeft alleen nog maar de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn te selecteren en aan te vullen.

Hulp nodig bij het invullen? Of wil jij jouw personeelshandboek laten checken? Stuur ons een e-mail via HR@tentoo.nl of bel 020 - 524 60 55. Wij staan je graag te woord.

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen
  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq
  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • "Ik werkte al ruim 10 jaar bij dezelfde werkgever, en was toe aan een nieuwe uitdaging. Niki heeft mij hier enorm mee geholpen. Zij wist perfect waar ik naar op zoek was en heeft mij in contact gebracht met een super leuk bedrijf, en na 2 gesprekken was het meteen raak: nieuwe baan! Tentoo, heel veel dank!"

    Wouter van der Velden, Operationeel Manager - Socius Wonen
  • "Via Tentoo ben ik op een zeer fijne manier benaderd en vervolgens aan een mooie nieuwe stap in mijn carrière geholpen. Het contact verliep soepel en snel en ik werd goed voorbereid op mijn sollicitatiegesprek. Dit werd mogelijk gemaakt doordat Tentoo een duidelijke briefing meegaf en een mooie profielschets van mij en het bedrijf had gemaakt."

    Jasper Ries, Accountmanager Buitendienst - The New Motion

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »