
Personeelshandboek
Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met jouw werknemers. Het schept duidelijkheid over regels en richtlijnen, rechten en plichten voor alle medewerkers, als aanvulling op hun arbeidscontract en de cao (indien van toepassing). Lees meer over het personeelshandboek en vind onderaan een personeelshandboek voorbeeld gratis.
Wat leg je vast in een personeelshandboek?
Als je groeit als werkgever en steeds meer medewerkers verwelkomt, is het belangrijk om hen goed te informeren en te behouden. Een personeelshandboek is daarvoor ideaal. Hierin leg je op een duidelijke en enthousiasmerende manier personeelszaken uit, zoals werktijden, verlof, verzuim en ontwikkelmogelijkheden. Door deze zaken vast te leggen, voorkom je dat je steeds opnieuw dezelfde vragen moet beantwoorden en minimaliseer je onduidelijkheid of discussie op de werkvloer.
Zorg er wel voor dat het geen ‘verbodsboek’ wordt vol regels over wat níet mag. Gebruik het juist om te laten zien wat er allemaal wél mogelijk is binnen jouw bedrijf. Zo wordt het niet alleen een handig naslagwerk, maar ook een inspirerend document dat medewerkers motiveert en enthousiast maakt om bij jou te werken.




Waardevol voor groot en klein
HR-adviseur Tim van ’t Hoff van Tentoo: “Veel ondernemers in het MKB denken dat een personeelsbeleid en –handboek alleen iets is voor grotere bedrijven. Maar een goed personeelshandboek zorgt ook bij kleinere bedrijven voor duidelijkheid op de werkvloer, meer werkplezier en meer productiviteit.”
- Duidelijkheid en structuur voor werkgever en werknemer
- Het voorkomt vragen en discussie
- Als werkgever ben je juridisch ingedekt
- Personeel heeft meer werkplezier en presteert beter
Het belang van een personeelsbeleid- en handboek
Een goed personeelsbeleid, vastgelegd in een goed personeelshandboek, heeft tal van voordelen. Je zorgt hiermee goed gemotiveerde werknemers. Doordat jij alles op professionele en transparante wijze regelt, kunnen jouw medewerkers zich vol richten op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Andere voordelen van een personeelshandboek zijn:
Personeelshandboek: de meestgestelde vragen
Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met jouw werknemers. Het schept duidelijkheid over regels en richtlijnen, rechten en plichten. Deze afspraken zijn een aanvulling op het arbeidscontract en op de cao (indien van toepassing) en gelden voor alle medewerkers. In een arbeidsovereenkomst kun je als werkgever individuele afspraken met je medewerkers maken.
Nee. Het personeelshandboek is alleen bindend voor alle medewerkers binnen de organisatie als dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastligt. Met een clausule maak je het handboek onderdeel van een individuele arbeidsovereenkomst.
Als MKB’er kan je eigenlijk niet vroeg genoeg met een personeelshandboek beginnen. Al met enkele medewerkers op de werkvloer is het verstandig om basale regelingen en afspraken vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop salarisverhoging wordt bepaald of welke stappen gevolgd dienen te worden bij ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Bij uitbreiding van het personeel of andere veranderingen binnen het bedrijf kan het handboek gewijzigd worden. Let op: je kunt niet zomaar het personeelshandboek wijzigen. Je moet voldoen aan bepaalde regels.
Een personeelshandboek is een juridisch document waar een medewerker voor tekent wanneer hij of zij in dienst komt. Wijzigingen doorvoeren kan alleen:
- Met instemming van alle medewerkers. Wanneer de wijziging positief is voor werknemers heb je geen instemming nodig;
- Wanneer de wet dit vereist.
Het handboek omvat alle interne regels en richtlijnen binnen het bedrijf. De inhoud van het handboek is voor elk bedrijf anders, omdat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Wij hebben een handboek voor een personeelshandboek gemaakt met meer informatie hierover. Download ‘m gratis!
- Do: Een personeelshandboek is maatwerk. Het moet passen bij het bedrijf, de werknemers en het soort werkzaamheden dat wordt uitgevoerd. Een standaardexemplaar dat voor elke werkgever werkt bestaat niet.
- Do: Stel je een personeelsbeleid en –handboek op, vraag dan naar de mening van je medewerkers. Als zij zeggenschap hebben over de afspraken en de regels, dan is het draagvlak een stuk groter dan wanneer ze regels opgelegd krijgen.
- Don’t: Je stelt een personeelshandboek naar eer en geweten op. Maar het kan natuurlijk blijken dat een afspraak of regel niet werkt. Houd ook altijd je oren en ogen op de werkvloer open voor signalen.
- Don’t: Zoals we schreven, kan de omvang van een personeelshandboek nogal verschillen. Ons advies: houd het simpel en kort. Probeer niet elk regeltje en elke hypothetische situatie op de werkvloer op te nemen in het handboek maar ga voor de meest gebruikelijke zaken. Zorg verder voor een beknopte, heldere tekst met korte zinnen die geen ruimte schept voor meerdere interpretaties.
Antwoord sluiten
Persoonlijk advies
Hulp nodig bij het opstellen van jouw personeelshandboek? Vul het contactformulier in of bel ons direct via 020 – 524 60 51. Wij helpen je graag!