Personeelshandboek: een 'must' voor iedere werkgever

Vier redenen voor een personeelshandboek:

  • Duidelijkheid en structuur voor werkgever en werknemer
  • Het voorkomt vragen en discussie
  • Als werkgever ben je juridisch ingedekt
  • Personeel heeft meer werkplezier en presteert beter

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

“Veel ondernemers in het MKB denken dat een personeelsbeleid en –handboek alleen iets is voor grotere bedrijven. Maar een goed personeelshandboek zorgt ook bij kleinere bedrijven voor duidelijkheid op de werkvloer, meer werkplezier en meer productiviteit.”

- Tim van 't Hoff, HR-adviseur bij Tentoo

Je groeit als werkgever en verwelkomt steeds meer medewerkers. Die medewerkers wil je zo lang mogelijk behouden en zo goed mogelijk informeren. Twee zaken waarvoor een personeelshandboek zich uitstekend leent. Je kunt er op enthousiasmerende wijze veel vragen over personeelszaken mee uitleggen. Vragen als:

  • Worden overuren uitbetaald?
  • Wat als een medewerker ziek is?
  • Welke kleding is wel en niet toegestaan op de werkvloer?
  • Hoe laat mag een biertje worden opengetrokken op vrijdagmiddag?
  • Wat als een medewerker te laat is?

Als je dit soort zaken vastlegt in een personeelshandboek, hoef je niet steeds te improviseren zodra je zo’n vraag krijgt. Je voorkomt hiermee ook discussie op de werkvloer. Je medewerkers hebben behoefte aan regels en regelmaat. Voorkom te allen tijde dat het een 'verbodsboek' wordt vol zaken die níet mogen. Gebruik het juist om op een leuke manier te vertellen wat allemaal mogelijk is binnen jouw bedrijf. Na het lezen moeten je (toekomstig) medewerkers zin hebben om voor jouw bedrijf te werken.

Bekijk webinarfragment over personeelshandboek

Het belang van een personeelsbeleid- en handboek

Een goed personeelsbeleid, vastgelegd in een goed personeelshandboek, heeft tal van voordelen. Je zorgt hiermee goed gemotiveerde werknemers. Doordat jij alles op professionele en transparante wijze regelt, kunnen jouw medewerkers zich vol richten op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Andere voordelen van een personeelshandboek zijn:

  • Duidelijkheid en structuur voor zowel werkgever als werknemer;
  • Als je de meest basale regelingen vastlegt, voorkom je vragen en discussie op de werkvloer. Bovendien bespaart het je veel tijd;
  • Als werkgever ben je juridisch ingedekt doordat je specifieke afspraken en regels aan de werknemers kenbaar hebt gemaakt;
  • Aanpassingen en/of wijzigingen van regels en afspraken zijn gemakkelijk centraal te regelen in een personeelshandboek;
  • Je hoeft niet met elke werknemer afzonderlijk afspraken te maken.

Personeelshandboek: de meestgestelde vragen

Wat is een personeelshandboek?

Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met jouw werknemers. Het schept duidelijkheid over regels en richtlijnen, rechten en plichten. Deze afspraken zijn een aanvulling op het arbeidscontract en op de cao (indien van toepassing) en gelden voor alle medewerkers. In een arbeidsovereenkomst kun je als werkgever individuele afspraken met je medewerkers maken.

Is een personeelshandboek altijd bindend voor alle medewerkers?

Nee. Het personeelshandboek is alleen bindend voor alle medewerkers binnen de organisatie als dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastligt. Met een clausule maak je het handboek onderdeel van een individuele arbeidsovereenkomst.

Vanaf hoeveel medewerkers is een personeelshandboek nodig?

Als MKB’er kan je eigenlijk niet vroeg genoeg met een personeelshandboek beginnen. Al met enkele medewerkers op de werkvloer is het verstandig om basale regelingen en afspraken vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop salarisverhoging wordt bepaald of welke stappen gevolgd dienen te worden bij ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Bij uitbreiding van het personeel of andere veranderingen binnen het bedrijf kan het handboek gewijzigd worden. Let op: je kunt niet zomaar het personeelshandboek wijzigen. Je moet voldoen aan bepaalde regels.

Wanneer mag je wijzigingen doorvoeren in een personeelshandboek?

Een personeelshandboek is een juridisch document waar een medewerker voor tekent wanneer hij of zij in dienst komt. Wijzigingen doorvoeren kan alleen:

  • Met instemming van alle medewerkers. Wanneer de wijziging positief is voor werknemers heb je geen instemming nodig;
  • Wanneer de wet dit vereist.

Wat staat er in een personeelshandboek?

Het handboek omvat alle interne regels en richtlijnen binnen het bedrijf. De inhoud van het handboek is voor elk bedrijf anders, omdat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Wij hebben een handboek voor een personeelshandboek gemaakt met meer informatie hierover. Download ‘m gratis!

Wat zijn do’s en don’ts rondom het personeelshandboek?

  • Do: Een personeelshandboek is maatwerk. Het moet passen bij het bedrijf, de werknemers en het soort werkzaamheden dat wordt uitgevoerd. Een standaardexemplaar dat voor elke werkgever werkt bestaat niet.
  • Do: Stel je een personeelsbeleid en –handboek op, vraag dan naar de mening van je medewerkers. Als zij zeggenschap hebben over de afspraken en de regels, dan is het draagvlak een stuk groter dan wanneer ze regels opgelegd krijgen.
  • Don’t: Je stelt een personeelshandboek naar eer en geweten op. Maar het kan natuurlijk blijken dat een afspraak of regel niet werkt. Houd ook altijd je oren en ogen op de werkvloer open voor signalen.
  • Don’t: Zoals we schreven, kan de omvang van een personeelshandboek nogal verschillen. Ons advies: houd het simpel en kort. Probeer niet elk regeltje en elke hypothetische situatie op de werkvloer op te nemen in het handboek maar ga voor de meest gebruikelijke zaken. Zorg verder voor een beknopte, heldere tekst met korte zinnen die geen ruimte schept voor meerdere interpretaties.

Gratis download: Handboek voor een Personeelshandboek

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, zo ook wat betreft het opstellen van een personeelshandboek. Om dit te vergemakkelijken, hebben wij een template samengesteld met een voorbeeldindeling van een personeelshandboek. Jij hoeft alleen nog maar de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn te selecteren en aan te vullen.

Contact

Hulp nodig bij het opstellen van jouw personeelshandboek? Vul het contactformulier hieronder in of bel ons direct via 020 - 524 60 51. Wij helpen je graag!

Ja, neem contact met mij op!

Vul hier alsjeblieft je volledige naam in.

Hier kan je jouw bericht kwijt.

Vul hier alsjeblieft je telefoonnummer in.

Vul hier alsjeblieft een geldig e-mailadres in.

Geef hier aan of je klant bent van Tentoo.

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • "De samenwerking met Tentoo bevalt goed. De HR-consultant met wie wij samenwerken, heeft veel inhoudelijke kennis in huis. Als hij iets adviseert, kan ik ervan op aan dat het klopt. Het contact verloopt ook heel prettig.”

    Sandra Vingerling - BOS Brands
  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan
  • "Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »