Als je ICT-personeel zoekt, kun je natuurlijk een gesponsorde vacature plaatsen op allerlei jobsites. Je kunt een advertentie zetten op ictergezocht.nl. Je kunt naar een uitzendbureau gaan of een dure recruiter inschakelen die voor jou gaat speuren. Kan allemaal. En grote kans dat je concurrenten dit ook allemaal doen. Je kunt ook zorgen dat ICT’ers heel graag voor jouw bedrijf willen werken, waardoor ze naar jou toezwemmen. Hoe je dat doet? Met employer branding.
ICT’ers vinden
Zorg dat ICT-talent voor jou wíl werken
Een derde van de ICT-ondernemers heeft serieuze last van personeelstekort. De vraag naar ICT-talent neemt alleen maar toe, dus steeds meer ondernemers jagen op dezelfde talenten. Hoe zorg je dat jij die talenten binnenhengelt?
Laat ICT’ers naar jou toezwemmen!
Wat is employer branding?
Employer branding is werken aan het imago van je bedrijf als werkgever. Letterlijk betekent het je werkgeversmerk. Bedrijven die employer branding toepassen, zorgen dat ze het imago hebben als ‘geweldige plek om te werken’. Zo proberen ze een voorkeurspositie te verkrijgen bij potentiële talentvolle medewerkers. Employer branding is ook een middel om de werksfeer te verbeteren én je goede medewerkers te behouden, maar we richten ons nu op het binnenhalen.
Voor wie wil je je onderscheiden?
In een concurrerende arbeidsmarkt is het belangrijk om jezelf te onderscheiden ten opzichte van andere werkgevers. De vraag begint met ‘Voor wie wil ik mezelf onderscheiden? Welk type medewerker spreek je aan? Daarom is het belangrijk om eerst een schets te maken van het type kandidaat dat je wilt aannemen. Wat voor persoonlijkheid zoek je? Over welke ervaring en diploma’s moet de kandidaat beschikken? Moet de kandidaat fulltime beschikbaar zijn?
Waarom ben jij interessant voor je doelgroep?
Vervolgens is de vraag: ‘Hoe of waarom ben jij interessant voor je doelgroep?’. Dit ga je later promoten. Voor starters zijn doorgroeimogelijkheden van belang, terwijl de senior misschien meer gebaat is bij goede arbeidsvoorwaarden of de mogelijkheden om beleid te creëren en iets op te zetten. Kortom: vraag jezelf af wat je werknemers te bieden hebt en zet jezelf zo in de spotlights.
Wat wil jouw ideale kandidaat?
Bij het bepalen van je employer brand en je visie op goed werkgeverschap moet je natuurlijk rekening houden met de wensen van de talentvolle kandidaten die je aan wilt trekken. Wat vinden zij belangrijk? Het is te gemakkelijk om te denken dat medewerkers vooral geïnteresseerd zijn in een zo hoog mogelijk loon. Dat is namelijk niet het geval.
Waar vind je jouw ideale kandidaat?
Daarna ga je nadenken: Waar kan ik mijn ideale kandidaten vinden? Als je fulltimers zoekt, ga je niet adverteren op een studentenplatform, want dat is zonde van je tijd en geld. Jongeren bereik je eerder via Instagram of TikTok, terwijl je een senior meer kans maakt op LinkedIn of Facebook. Dus: eerst onderzoek doen voordat je actie onderneemt. Een goede voorbereiding bespaart je een hoop tijd en geld.
Maak een werken-bij site
Je weet nu wat jouw ideale kandidaat wil en waar je hem kunt vinden, nu moet je laten zien wat jou zo’n interessante werkgever maakt. Een werken-bij site is hiervoor een geweldige manier. Natuurlijk plaats je hier je vacatures, waar kandidaten direct kunnen solliciteren. Daarnaast biedt een werken-bij site alle ruimte om je employer brand kenbaar te maken. Hoe krijg je dit voor elkaar?
- Testimonials van medewerkers in de vorm van interviews, korte quotes en/of video
- Foto’s en video’s waarin de werksfeer en de bedrijfscultuur naar voren komen
- Het beschrijven van je visie op werkgeverschap
- Blogs over het werken bij je bedrijf
Alle vacatures die je deelt via social media of vacaturesites moeten natuurlijk leiden tot een bezoek aan de werken-bij site. De vacature wekt de interesse, jouw werken-bij site moet hen overtuigen te solliciteren.
Voer het employer brand door in de vacatureteksten
Voer je employer brand door in de vacatureteksten. Laat duidelijk naar voren komen wat voor werkgever je bent. Beschrijf de bedrijfscultuur. De werkzoekende krijgt zo een beeld van het bedrijf en kan oordelen of het bedrijf en de vacature goed bij hem of haar passen. Pas de vacaturetekst ook zo goed mogelijk aan op het profiel ICT’er dat je zoekt. Voelt niet iedereen zich hierdoor aangesproken? Perfect! Je krijgt hierdoor misschien reacties binnen, maar wél de goede reacties. Hoe duidelijker je bent, hoe beter de kandidaat kan oordelen! Zo zorgt een goede vacaturetekst voor een eerste selectie. Alleen enthousiaste werkzoekenden gaan solliciteren. Dat scheelt werk, tijd en dus geld.
Opvallen met je vacature
Om onder een groot werkzoekend publiek bekend te worden, kan het slim zijn om opvallende functietitels te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan grappige of unieke namen voor de functie, zoals ‘Centjesteller’ in plaats van Controller of ‘Agile Evangelist’ in plaats van Javasoftware Ontwikkelaar. Dergelijke vacatures vallen op bij jonge talenten en worden sneller gedeeld op social media.
Twee zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst moeten gekke functietitels passen bij je bedrijfscultuur. Je kunt met lollige functietitels ook de plank misslaan. Ten tweede is het belangrijk om in de vacaturetekst de ‘echte’ functietitel te vermelden, zodat de vacature goed vindbaar is in zoekmachines of op vacaturesites.
Bijzondere voorwaarden
In de vacature kun je ook de secundaire arbeidsvoorwaarden inzetten als middel om op te vallen bij de doelgroep. Het is een trend dat werkgevers steeds gekkere en originelere arbeidsvoorwaarden bedenken voor hun medewerkers. Denk aan:
- Sportschoenensubsidie
- Langer ouderschapsverlof voor jonge vaders
- Reisbudget (bovenop het vakantiegeld)
- Een tweede auto van de zaak
- Zelf het aantal vakantiedagen bepalen
Deze opvallende arbeidsvoorwaarden zorgen natuurlijk voor vrolijke gezichten op de werkvloer. Maar ze zorgen er ook voor dat de naam van je bedrijf als goede en leuke werkgever gevestigd wordt. Je medewerkers hebben het erover op verjaardagen, feestjes en (nog belangrijker) social media. De berichten worden gretig gedeeld, met nog meer naamsbekendheid tot gevolg.
Employer branding in sollicitatiegesprekken
Jouw doel van een sollicitatiegesprek is om erachter te komen of de kandidaat geschikt is voor de vacature en past binnen je bedrijf. Maar het is ook hét moment om je bedrijf te ‘verkopen’ en je employer brand kenbaar te maken. Want als een kandidaat geschikt blijkt, moet hij wel ervan overtuigd zijn voor jou te willen werken.
Positief afwijzen
Behandel ook kandidaten die niet in aanmerking komen voor een baan bij jouw bedrijf goed en netjes behandelen. Elke kandidaat heeft een netwerk. Een ervaring met jou als werkgever – positief en negatief – wordt mogelijk doorverteld. Dus: reageer op elke sollicitatiebrief, wees op tijd voor sollicitatiegesprekken, leg in een afwijzing zo duidelijk mogelijk uit waarom je kiest voor een ander en wees altijd positief. Doe je dit niet, dan schaad je het employer brand. Doe je dit wel, dan heeft het juist een positief effect op je imago als werkgever.
Blijf dicht bij de werkelijkheid
Het employer brand wat je uitdraagt moet overeenkomen met de werkelijkheid. Blijf dicht bij je bedrijfsidentiteit. Anders werkt het averechts. Je voldoet als werkgever dan namelijk niet aan de verwachtingen die je zelf gecreëerd hebt. Nieuw aangenomen personeel raakt teleurgesteld. Bestaande medewerkers voelen zich niet serieus genomen en raken ongemotiveerd. Als het ideale imago ver afstaat van de werkelijkheid, dan is het noodzakelijk het verschil daarin te overbruggen.
Betrek je medewerkers
Betrek daarom je medewerkers bij het bepalen van de employer brand. Zij weten als geen ander hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Bedenk zelf hoe je als werkgever bekend wil staan en onderzoek onder je personeel hoe zij het ervaren om voor je te werken. Ook potentiële nieuwe werknemers en pas aangenomen personeel zijn een waardevolle bron van informatie om het huidige imago vast te stellen. Waarom hebben ze er voor gekozen om voor jouw bedrijf te solliciteren?