Je weet nu wat jouw ideale kandidaat wil en waar je hem kunt vinden, nu moet je laten zien wat jou zo’n interessante werkgever maakt. Een werken-bij site is hiervoor een geweldige manier. Natuurlijk plaats je hier je vacatures, waar kandidaten direct kunnen solliciteren. Daarnaast biedt een werken-bij site alle ruimte om je employer brand kenbaar te maken. Hoe krijg je dit voor elkaar?
- Testimonials van medewerkers in de vorm van interviews, korte quotes en/of video
- Foto’s en video’s waarin de werksfeer en de bedrijfscultuur naar voren komen
- Het beschrijven van je visie op werkgeverschap
- Blogs over het werken bij je bedrijf
Alle vacatures die je deelt via social media of vacaturesites moeten natuurlijk leiden tot een bezoek aan de werken-bij site. De vacature wekt de interesse, jouw werken-bij site moet hen overtuigen te solliciteren.
Voer het employer brand door in de vacatureteksten
Voer je employer brand door in de vacatureteksten. Laat duidelijk naar voren komen wat voor werkgever je bent. Beschrijf de bedrijfscultuur. De werkzoekende krijgt zo een beeld van het bedrijf en kan oordelen of het bedrijf en de vacature goed bij hem of haar passen. Pas de vacaturetekst ook zo goed mogelijk aan op het profiel ICT’er dat je zoekt. Voelt niet iedereen zich hierdoor aangesproken? Perfect! Je krijgt hierdoor misschien reacties binnen, maar wél de goede reacties. Hoe duidelijker je bent, hoe beter de kandidaat kan oordelen! Zo zorgt een goede vacaturetekst voor een eerste selectie. Alleen enthousiaste werkzoekenden gaan solliciteren. Dat scheelt werk, tijd en dus geld.
Opvallen met je vacature
Om onder een groot werkzoekend publiek bekend te worden, kan het slim zijn om opvallende functietitels te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan grappige of unieke namen voor de functie, zoals ‘Centjesteller’ in plaats van Controller of ‘Agile Evangelist’ in plaats van Javasoftware Ontwikkelaar. Dergelijke vacatures vallen op bij jonge talenten en worden sneller gedeeld op social media.
Twee zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst moeten gekke functietitels passen bij je bedrijfscultuur. Je kunt met lollige functietitels ook de plank misslaan. Ten tweede is het belangrijk om in de vacaturetekst de ‘echte’ functietitel te vermelden, zodat de vacature goed vindbaar is in zoekmachines of op vacaturesites.
Bijzondere voorwaarden
In de vacature kun je ook de secundaire arbeidsvoorwaarden inzetten als middel om op te vallen bij de doelgroep. Het is een trend dat werkgevers steeds gekkere en originelere arbeidsvoorwaarden bedenken voor hun medewerkers. Denk aan:
- Sportschoenensubsidie
- Langer ouderschapsverlof voor jonge vaders
- Reisbudget (bovenop het vakantiegeld)
- Een tweede auto van de zaak
- Zelf het aantal vakantiedagen bepalen
Deze opvallende arbeidsvoorwaarden zorgen natuurlijk voor vrolijke gezichten op de werkvloer. Maar ze zorgen er ook voor dat de naam van je bedrijf als goede en leuke werkgever gevestigd wordt. Je medewerkers hebben het erover op verjaardagen, feestjes en (nog belangrijker) social media. De berichten worden gretig gedeeld, met nog meer naamsbekendheid tot gevolg.