Tip 10: Binden na vertrek
Het binden van je medewerker stopt niet wanneer hij je bedrijf verlaat. De vertrekkende ICT’er behoud je hier niet mee, maar indirect kan het wel helpen om anderen langer bij je te laten werken. De ICT professionals blijft na zijn vertrek waarschijnlijk actief in jullie branche. Hij spreekt vakgenoten en zijn oud-collega’s die nog wél bij je werken. Hoe positiever hij na zijn vertrek over je bedrijf praat, hoe beter voor je imago als werkgever.
Neem daarom op goede voet afscheid, bijvoorbeeld met een afscheidsmoment (al hangt dat natuurlijk wel af van de vertrekreden). Houd ook contact na de uitdiensttreding, bijvoorbeeld via een appje, kaartje of een afspraak. Hoe gaat het met hem na zijn vertrek? Investeer in de relatie met je oud-werknemers. Zo ben je een menselijke werkgever waar mensen graag voor werken.
Tip 11: Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden
De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar in rap tempo op. Internet of Things, 5G, Privacy, (Cyber)Security, Atificial Intelligence, Data Analytics, Privacy, whats next? Voor jou als werkgever is het belangrijk dat de kennis en vaardigheden van je medewerkers up-to-date blijven, maar voor henzelf natuurlijk ook. Persoonlijke ontwikkeling is een basisbehoefte van ieder mens. Een opleidingsbeleid is daarom heel belangrijk in het binden van je personeel.
Met name de nieuwe generatie ICT’ers hecht bijzonder veel waarde aan leren en ontwikkelen. Ze staan open voor nieuwe ervaringen en willen het leven benutten om te leren. Bovendien beseffen ze dat de arbeidsmarkt verandert en dat (online) scholing een middel is om bij de tijd te blijven. Wil je talenten binden, bied hen dan de ruimte om opleidingen en cursussen te volgen. Als je dit zelf niet kunt betalen, zijn er partners die je hierbij kunnen helpen.