ICT'ers binden aan je bedrijf? - Tentoo
ICT - Medewerkers binden

Hoe bind je ICT’ers aan je bedrijf?

16 waardevolle tips!

ICT was voor de coronacrisis de beroepsgroep met de grootste krapte op de arbeidsmarkt. En na de crisis waarschijnlijk opnieuw. Zodra de economie aantrekt, loopt het tekort aan ICT-specialisten weer verder op. De vakmensen die je al in huis hebt, wil je dus zo lang mogelijk binnenboord houden.

Zo zorg je dat je ICT’ers niet meer weg willen

Hoe meer de economie aantrekt, hoe meer concurrenten op jouw goede ICT’ers azen. Ze krijgen het ene na het andere aanbod van recruiters. En het gras lijkt vaak groener bij de buren…Daarom moet je zorgen dat je eigen gras knalgroen is én dat je medewerkers dat zien. Hoe je zorgt dat personeel niet meer bij je weg wil? Lees onze 16 tips om ICT’ers aan je bedrijf te binden.

Tip 1: Haal meer uit beoordelingsgesprekken

Een goed beoordelingsbeleid is essentieel om medewerkers langer te behouden. Je kunt van je beoordelingsgesprekken een krachtig middel maken om te weten wat er speelt bij je personeel. Gebruik beoordelingsgesprekken daarom niet alleen om je ICT’ers te beoordelen, maar ook om ze te vragen naar hun mening. En als je dat weet, weet je ook beter hoe je ze tevreden kunt houden.

Tip 2: Eerlijk belonen

Beloning is een krachtig middel om mensen te binden. Bedank en enthousiasmeer je ICT professionals daarom met een goede beloning. Zorg dat je beloningsbeleid rechtvaardig is en transparant en begrijpelijk voor iedereen. Een ondoorzichtig beloningsbeleid leidt vaker tot frictie, ontevredenheid en een lage productiviteit, met mogelijk een leegloop van medewerkers tot gevolg. En dat is juist wat je niét wilt. Met je beloningen wil je juist zorgen dat iedereen graag voor jou werkt.

Payroll Tentoo

Tip 3: Geen geld? Wees creatief!

Belonen gaat natuurlijk vaak in geld, maar het kan ook op andere manieren. Denk aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals verlofdagen, een gratis lunch, borrels, een opleiding of een leaseauto. Belonen in extra vrije dagen kost jouw ICT-bedrijf een stuk minder dan geld, maar medewerkers zijn er vaak minstens zo blij mee.

Ook met geld zijn er creatieve oplossingen mogelijk. Koppel de beloning bijvoorbeeld aan de prestaties van je medewerker of je bedrijf, zodat je minder risico loopt op te hoge kosten bij mindere prestaties. Denk aan winstdeling; afhankelijk van de winst die je over een jaar maakt, krijgen je ICT’ers een deel van de winst eenmalig uitgekeerd. Als je aandelen hebt, kun je medewerkers ook belonen met een of meerdere aandelen in het bedrijf waarvoor ze zelf werken.

Tip 4: Flexibiliteit

Flexibiliteit is wat de nieuwe generatie professionals wil. Zeker na de coronatijd, waarin iedereen de voordelen van (parttime) thuiswerken heeft ontdekt. Daar past dus geen aanwezigheidsplicht van negen tot vijf bij. Jouw ICT’ers zijn professionals, laat ze zelf bepalen wanneer en waar ze werken. Zeker in jouw branche waarin vrijwel alles digitaal kan, is dit bijna een must. Vertrouw erop dat ze het werk gedaan krijgen, wanneer en waar dan ook. Je zult merken dat je medewerkers dit vertrouwen waarderen én belonen.

Vrees niet dat je je medewerkers nooit meer ziet als je ze die vrijheid geeft in hun werk. Uit onderzoek onder honderden jonge professionals bleek onlangs dat 91% van hen flexibiliteit belangrijk vindt en dat 92% de mogelijkheid wil hebben om thuis te werken. Daar staat tegenover staat dat 66% liever meer op kantoor werkt dan thuis. Niemand wil dus volledig thuis werken. Met andere woorden: je ziet je medewerkers heus wel!

Flexibiliteit ICT professional

Tip 5: Binden vóór de eerste werkdag

30% van de nieuwe medewerkers die niet op een fijne manier start, zoekt na 6 maanden alweer een nieuwe baan. Een gemiste kans dus als je hier geen aandacht aan besteedt. Zorg dat een nieuwe ICT professional die bij jou start, zich direct welkom voelt en een vliegende start maakt. Hoe? Dit begint eigenlijk al vóór de eerste werkdag.

Op het moment dat je een overeenkomst met iemand hebt afgesloten, houd dan contact met die persoon. Stuur eens een mailtje, bel een keer. Of stuur een week voor de eerste werkdag een leuk presentje of kaartje. Zo geef je iemand een warm welkom en bouw je direct aan de betrokkenheid van de nieuwe medewerker bij jouw bedrijf.

Tip 6: Functieprofielen

Werken met functieprofielen is meer dan slim. Functieprofielen vormen een overzicht van alle functies binnen jouw bedrijf, inclusief bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Hiermee schep je duidelijkheid over wat iedereen doet en het helpt om medewerkers een loopbaanperspectief te schetsen. Je ICT’ers weten precies wat hun functie inhoudt en wat ze kunnen verwachten. Zowel qua werkzaamheden als qua salaris. Oók voor de vervolgfuncties binnen je bedrijf, zodat je werknemers vanaf dag één iets extra’s geeft om naartoe te werken. Hiermee manage je met functieprofielen de verwachtingen van je personeel én leg je voor jezelf de basis voor een stabiel salarisbeleid.

Tip 7: Salarishuis

Als je functieprofielen (tip 6) koppelt aan een salarishuis kun je meteen laten zien wat je medewerkers gaan verdienen als ze doorgroeien. Als je een mooi carrièrepad biedt – inclusief persoonlijke ontwikkelmogelijkheden -, zijn medewerkers meer gemotiveerd om bij je te blijven werken. Als je medewerkers wilt binden, bied je ze perspectief op groei (in functie én beloning).

Salarishuis ICT

Tip 8: Personeelshandboek

Een personeelshandboek is een toevoeging op de arbeidsovereenkomst en/of de voor de ICT gemaakte ICK-CAO. Het personeelshandboek is een perfect instrument om duidelijkheid te scheppen richting je ICT’ers. Als medewerkers duidelijkheid ervaren, werken zij met meer plezier. Een personeelshandboek kan dus bijdragen aan plezier op de werkvloer. Je kunt er nog meer uithalen door het een document ván de werknemers te maken. Betrek ze bij het personeelshandboek en spoor ze aan om suggesties te doen. Voorkom dat het een ‘regeltjesboek’ wordt, maar maak er iets leuks en positiefs van; des te meer draagt het bij aan het plezier op de werkvloer.

Tip 9: Exitgesprekken

Verlaat een ICT-professional jouw bedrijf? Vervelend, maar het biedt je ook een kans. Plan een exitgesprek in, want zo’n gesprek kan jou veel informatie verschaffen. Waarom gaat iemand weg? Waarom wil hij niet meer voor je werken? Vertrekkende medewerkers zijn vaak eerlijker, want ze gaan toch weg. Luister naar ze, geef ze alle ruimte om hun vertrek toe te lichten. Met die informatie kun jij wellicht voorkomen dat anderen om dezelfde reden jouw bedrijf verlaten. Het biedt je de kans om actie te ondernemen en op termijn medewerkers langer te binden.

Tip 10: Binden na vertrek

Het binden van je medewerker stopt niet wanneer hij je bedrijf verlaat. De vertrekkende ICT’er behoud je hier niet mee, maar indirect kan het wel helpen om anderen langer bij je te laten werken. De ICT professionals blijft na zijn vertrek waarschijnlijk actief in jullie branche. Hij spreekt vakgenoten en zijn oud-collega’s die nog wél bij je werken. Hoe positiever hij na zijn vertrek over je bedrijf praat, hoe beter voor je imago als werkgever.

Neem daarom op goede voet afscheid, bijvoorbeeld met een afscheidsmoment (al hangt dat natuurlijk wel af van de vertrekreden). Houd ook contact na de uitdiensttreding, bijvoorbeeld via een appje, kaartje of een afspraak. Hoe gaat het met hem na zijn vertrek? Investeer in de relatie met je oud-werknemers. Zo ben je een menselijke werkgever waar mensen graag voor werken.

Tip 11: Ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden

De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar in rap tempo op. Internet of Things, 5G, Privacy, (Cyber)Security, Atificial Intelligence, Data Analytics, Privacy, whats next? Voor jou als werkgever is het belangrijk dat de kennis en vaardigheden van je medewerkers up-to-date blijven, maar voor henzelf natuurlijk ook. Persoonlijke ontwikkeling is een basisbehoefte van ieder mens. Een opleidingsbeleid is daarom heel belangrijk in het binden van je personeel.

Met name de nieuwe generatie ICT’ers hecht bijzonder veel waarde aan leren en ontwikkelen. Ze staan open voor nieuwe ervaringen en willen het leven benutten om te leren. Bovendien beseffen ze dat de arbeidsmarkt verandert en dat (online) scholing een middel is om bij de tijd te blijven. Wil je talenten binden, bied hen dan de ruimte om opleidingen en cursussen te volgen. Als je dit zelf niet kunt betalen, zijn er partners die je hierbij kunnen helpen.

Tip 12: Zorg voor uitdagend werk

Neem niet alleen opdrachten aan die elke ICT’er met zijn ogen dicht kan uitvoeren, maar hengel klussen binnen waarvoor veel expertise nodig is. Jouw ICT-specialisten willen uitdaging in hun werk. Want de kennis en vaardigheden die ze hebben geleerd (tip 11), moeten ze wel kunnen toepassen in de praktijk. Blijf ze uitdagen! Dat kan ook met leuke extraatjes: laat ze bijvoorbeeld meedoen aan hackatons of andere ICT-challenges.

Tip 13: Vrij aantal vakantiedagen

Werken is leuk, maar vrije tijd is nóg leuker. Hoe graag denk je dat ICT’ers voor jou werken als ze veel vrije tijd hebben? Geef je medewerkers daarom gewoon een onbeperkt aantal vakantiedagen. Uiteraard wel gekoppeld aan goede afspraken over de werkzaamheden die moeten worden afgerond; bij veel bedrijven is inmiddels gebleken dat dit in de praktijk prima werkt. Bovendien, in de ICT kunnen veel medewerkers ook aan de andere kant van de wereld nog wat werkzaamheden verrichten als het nodig is. Je medewerker denkt in ieder geval extra lang na voor hij zo’n goede werk-privébalans inruilt voor een baan bij een ander bedrijf.

ICT leegloop voorkomen

Tip 14: Durf te vragen

Dit klinkt heel logisch, maar weinig werkgevers doen het: vraag je medewerkers waarom ze weg zouden willen. Of vraag wat jij moet doen om te zorgen dat ze willen blijven. Hier komen vaak antwoorden uit die jij nooit zelf had kunnen bedenken en die soms uiterst eenvoudig te realiseren zijn. Wacht hier niet op tot het geijkte beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar, maar vraag het eens tussendoor in een een-op-eengesprek.

Tip 15: Creëer een vriendenclub

Werknemers zoeken geen collega’s: ze werken op kantoor het liefst met vrienden waar ze meer mee kunnen delen dan alleen hun werk. Als werkgever kun je dit faciliteren. Zorg voor borrels, feesten en  (sportieve) activiteiten. Zo kun je een echt hecht team bouwen. En niemand verlaat graag een hecht team.

ICT collega's behouden

Tip 16: Externen binden

Hoe graag je personeel ook optimaal aan je bedrijf wilt binden, je kunt (of wilt) niet elke ICT-topper zelf in dienst nemen. No problem! Als je een medewerker aanstelt via payrolling, geniet hij van exact dezelfde arbeidsvoorwaarden als de ICT’ers die je wél zelf in dienst hebt. Hij krijgt zelfs iets extra’s, want het payrollbedrijf (bijvoorbeeld Tentoo) waarmee je samenwerkt, biedt vaak nog extra secundaire arbeidsvoorwaarden (denk aan een opleidingsbudget). Behandel je payrollkracht gewoon als elke andere medewerker en hij blijft net zo graag als alle anderen bij jou werken.

Tentoo: partner voor ICT-werkgevers

Jij runt je ICT-bedrijf. En daar heb je je handen vol aan. Het liefst stop je meer tijd in de commerciële activiteiten van je bedrijf, maar de groeiende werkgeverstaken en -plichten laten dat niet altijd toe. Daarom zijn wij er. Tentoo neemt alle taken, plichten én risico’s op werkgeversgebied van je over. Dankzij ICT Payrolling van Tentoo heb jij je handen vrij om te groeien.

Andere interessante ICT-blogs voor jou:

Hey werkgever! Nog meer weten?

Onze experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

  • Hidden