020 - 420 20 70

Ontslagrecht

Vier tips rondom ontslag:

  • Houd een goed en volledig personeelsdossier bij
  • Houd plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Leg de oorzaak van het disfunctioneren vast
  • Geef de werknemer tijd om het functioneren te verbeteren

Bel direct naar 020 - 524 60 51 voor meer informatie!

Een medewerker ontslaan is nooit leuk. Maar er kan altijd een situatie ontstaan waardoor je er niet aan ontkomt. Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je een medewerker wilt of moet ontslaan. Denk bijvoorbeeld aan disfunctioneren, verwijtbaar handelen, diefstal en een vertrouwensbreuk. Of omdat de medewerker pinda's eet....

De grote vraag is: wanneer is ontslag terecht? En waar moet een ontslagaanvraag aan voldoen?

Ontslagrecht aangepast

Niet zo heel lang geleden is het ontslagrecht aangepast. Het ontslagrecht is onderdeel van de Wet Werk en Zekerheid. Eén van de doelstellingen van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid was dat het ontslagrecht eenvoudiger, sneller, eerlijker en goedkoper zou worden. In de praktijk blijkt het tegendeel waar. Het aantal ontslagaanvragen dat door de rechter is afgewezen is sinds de invoering van de WWZ verdubbeld.

Ontslagrecht: twee routes van ontslag

Als je als werkgever afscheid wilt of moet nemen van een werknemer, dan kunnen er twee routes bewandeld worden:

  1. Verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter
  2. Verzoek tot ontslagvergunning bij UWV

De reden van ontslag bepaalt bij wie (UWV of kantonrechter) je moet zijn. Als je een werknemer wilt ontslaan vanwege bedrijfseconomische omstandigheden of langdurige arbeidsongeschiktheid dan kun je bij het UWV terecht. Bij alle andere ontslaggronden ben je bij de kantonrechter aan het juiste adres.

Bekijk webinar-fragment over ontslagrecht

Drie ontslagcasussen

Hieronder staan drie casussen waarin een werkgever een medewerker wil ontslaan. Bij deze drie zaken verliep de route via de kantonrechter. Heeft de rechter de ontslagaanvragen goedgekeurd of niet?

Casus 1: Ontslag wegens het eten van overgebleven pinda’s

Een medewerker van een cateringbedrijf wordt op staande voet ontslagen. Hij had namelijk gesnoept van een al geopend zakje pinda’s. Het bedrijf voert als beleid dat medewerkers geen andermans zaken mag toe-eigenen. Dat het zakje pinda’s naar alle waarschijnlijkheid in de prullenbak zou verdwijnen deed er verder niet toe, aldus de werkgever. Is hij terecht ontslagen of niet?

Uitspraak kantonrechter

De kantonrechter heeft de ontslagaanvraag goedgekeurd. Het verweer van de medewerker werd genegeerd. Hij stelde dat hij weinig tijd had om te eten en dat het om een kleine overtreding van de regels ging. Ook stelde hij dat hij een voortreffelijke staat van dienst heeft en al vier jaar naar alle tevredenheid functioneerde. Dit mocht dus niet baten. De regels waren volgens de kantonrechter duidelijk, de consequenties voor het overtreden ook. Klik hier voor meer informatie over de zaak

Casus 2: Ontslag wegens diefstal

Een medewerker woont boven het bedrijf en heeft de sleutel van het pand. Buiten werktijd neemt hij goederen weg uit het magazijn. Dat blijkt uit beelden van een beveiligingscamera. De medewerker wordt ‘natuurlijk’ op staande voet ontslagen.

Uitspraak kantonrechter

De kantonrechter heeft de ontslagaanvraag afgewezen. Dit zag je niet aankomen! De werknemer verklaarde dat er geen sprake was van diefstal. Hij was van plan de goederen later af te rekenen. De rechter ging hierin mee. Hoewel de handelswijze van de werknemer niet conform de bedrijfsregels was, kon de rechter niet uitsluiten dat de intenties van de medewerker goed waren. Klik hier meer informatie over deze zaak

Casus 3: Ontslag wegens het vergeten van een bejaarde

Een medewerker van een verzorgingstehuis vergeet om een bejaarde vrouw van het toilet te halen. Het gevolg is dat de cliënt de hele nacht op het toilet hangend in een tillift moest doorbrengen. De werkgever wilde de medewerker daarom ontslaan op grond van verwijtbaar handelen.

Uitspraak kantonrechter

Het is natuurlijk een blunder van jewelste met hele vervelende gevolgen voor de client. Toch wees de rechter de ontslagaanvraag af. De rechter nam in het oordeel mee dat de werkdruk erg hoog was en dat de medewerker ruim 25 jaar naar behoren functioneert. Klik hier voor meer informatie

Ontslag bij disfunctioneren

Bovenstaande casussen zijn natuurlijk vrij extreem en komen niet vaak voor. Ondernemers in het MKB krijgen vrijwel nooit temaken met zulke extreme zaken. Ontslagzaken over werknemers die niet goed functioneren komen veel vaker voor. Ook hier zorgt het nieuwe ontslagrecht voor moeilijkheden voor ondernemers.

Vroeger kon de rechter zelf bepalen in hoeverre een ontslagaanvraag terecht was. Daarbij had hij of zij de ruimte om de ontslagvergoeding aan te passen. Als de ontslagreden niet goed kon worden onderbouwd, kende de rechter een hogere ontslagvergoeding toe en vice versa. Met het nieuwe ontslagrecht is die vrijheid verdwenen.

Voortaan kan een arbeidscontract pas worden ontbonden bij een uitgebreid personeelsdossier met een uitputtend onderbouwde reden van ontslag. Daarbij moeten werkgevers ook voldoende initiatief hebben genomen tot verbetering van het presteren van de medewerker. Voor het MKB is dit nogal intensief en tijdrovend. Bovendien behoort dit niet tot hun corebusiness en ontbeert het hen aan de kennis. Het opbouwen van een goed personeelsdossier wordt onderschat. Met terugwerkende kracht een dossier opbouwen is praktisch onmogelijk.

Gratis whitepaper

Download nu de gratis whitepaper over ontslag wegens disfunctioneren. Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:

  • Hoe ga je om met een werknemer die niet goed functioneert?
  • Hoe kun je samen met de medewerker ontslag voorkomen en het probleem oplossen?
  • Wat zijn de voorwaarden voor ontslag bij disfunctioneren?

Ondersteuning via Tentoo

Tentoo ondersteunt ondernemers bij ontslagkwesties. Daarin werken wij samen met de arbeidsrechtjuristen van Hendrikx Advocaten. Bekijk hier meer informatie over de arbeidsrechtdiensten die wij leveren.

8,4

Klantbeoordeling Tentoo

Op basis van 69 klantbeoordelingen HR-diensten


8,4 uit 10

  • "Het starten van een eigen bedrijf vergt veel energie en tijd. Daarbij wil ik me graag richten op de creatieve zaken waarin ik mijn liefde voor gezond eten en lekkere wijnen kan stoppen. Tentoo regelt de salarissen, pensioenen en overige HR-gerelateerde zaken. Dat maakt het ondernemen een stuk eenvoudiger."

    Inge Lucassen - Traiteur Vorqq
  • “Tentoo = top. Ik ben heel blij met jullie. Hoewel ik een relatief kleine klant ben, geven jullie mij het gevoel alles voor mij te kunnen/zullen doen. Dat is echt heel fijn.”

    Casper Schipper – Patty Morgan
  • “Uitstekend team, werkt snel en accuraat en neemt ons een hoop hoofdpijn uit handen.”

    Gerard de Rooij – Van Verre
  • “Ben altijd uitzonderlijk goed geholpen en heel vriendelijk te woord gestaan. Mijn complimenten.”

    Julie Hannema - De Zoete
  • "Tentoo verzorgt voor ons de salarisadministratie. Onze mensen hebben elke maand netjes hun salaris, de loonstrookjes kloppen altijd en ik heb nergens omkijken naar. Tentoo is een professionele en efficiënte club."

    Henk Jan Beltman - CCO Tony’s Chocolonely
  • Ik zit meer dan 40 jaar in de financiële dienst verlening, dus ervaring; weinig bedrijven hebben medewerkers die ook mede werken!”

    Jack Paanen – Administratiekantoor Diemen
  • "Wij maken sinds onze oprichting gebruik van de HR-diensten van Tentoo. Ik concentreer me namelijk liever op het bakken van lekkere taarten. Tentoo regelt de HR-zaken zoals de salarissen en belastingaangiftes. Daarnaast kunnen wij hen met een gerust hart elke kwestie rondom HR voorleggen die zich maar voordoet."

    Meike Schaling - Petit Gâteau Amsterdam

Tentoo.nl maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan met het gebruik van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Lees meer »